Indhold
- NB8:1 NB8. etiket på bindets forside...
- NB8:2 Det er en skjøn Bemærkning af ...
- NB8:3 Den Tid maa nødvendigviis komm...
- NB8:4 »Om en liden Stund« – og »omsi...
- NB8:5 Kast Forestillingen bort, sige...
- NB8:6 Man prædiker om den rige Mand ...
- NB8:7 I dybere Forstand kan dog egl....
- NB8:8 Den, som ikke kunde forføre Me...
- NB8:9 Laurentius Valla skal, da han ...
- NB8:10 Thi ikke Den, der bliver slaae...
- NB8:11 O, der er dog noget megetmed A...
- NB8:12 Men man synes godt omsom det U...
- NB8:13 Dersom de andre MskerMennesker...
- NB8:14 Naar Luther i Evangeliet om de...
- NB8:15 NBNota Bene. Maaskee var det r...
- NB8:16 Arndt 2 B.Bind Cap.Capitel 8, ...
- NB8:17 Skulde der være Tale om, at je...
- NB8:18 Dersom jeg levede i en streng ...
- NB8:19 DetteDers er dog ubetinget vis...
- NB8:20 Tag et Barn, som man ikke har ...
- NB8:21 Saa kom der efter flere Aarhun...
- NB8:22 Arndt 2 B.Bind Cap.Capitel 9, ...
- NB8:23 Replik af en digterisk Individ...
- NB8:24 Der er dog noget Mærkeligt i d...
- NB8:25 Dog er der naturligviis en væs...
- NB8:26 Hvilken er mskligmenneskelig t...
- NB8:27 Et Msk.Menneske maa være i aan...
- NB8:28 IntellectuelU Vellyst. Under d...
- NB8:29 Hvilken lumpenLumpen Svigefuld...
- NB8:30 Som Børnene (i den trygetrygg ...
- NB8:31 Er der egl.egentlig siden den ...
- NB8:32 Det er dog forskrækkeligt med ...
- NB8:33 Jeg kunde fristes til at sige:...
- NB8:34 Først naar en Mand foragter de...
- NB8:35 ΧstusChristus siger: selv har ...
- NB8:36 Det er dog forfærdeligt, naar ...
- NB8:37 Miraklet om de 5 Brød er dog e...
- NB8:38 NBNota Bene. NBNota...
- NB8:39 NBNota Bene. NBNota Ben...
- NB8:40 Et Exempel paa manglende Redup...
- NB8:41 Dette er Forskjellen mell.mell...
- NB8:42 Det kunde maaskee være ret opv...
- NB8:43 At det sande ΧstligeChristelig...
- NB8:44 Man siger, at det Gode giver K...
- NB8:45 Ak; thi i Theateret lee vi All...
- NB8:46 »Lad Hjertet i Sorgen ei synde...
- NB8:47 Thi hvad er det Modsatte af et...
- NB8:48 Luther fortæller (i Prædikenen...
- NB8:49 Her seer man ganske stærkt Mod...
- NB8:50 Ogsaa det hører med til Verden...
- NB8:51 Arndt 2 B.Bind Cap.Capitel 20 ...
- NB8:52 Evangeliet om Pharisæeren og T...
- NB8:53 Det er dog et Væv af Sviig den...
- NB8:54 BlosiusConsolatio Pusillanimiu...
- NB8:55 See der have vi Biskop Mynster...
- NB8:56 I Samtidighedens Situation har...
- NB8:57 Hvor forunderligt det dog er m...
- NB8:58 I Luthers Prædiken over Evange...
- NB8:59 Spørgsmaalet er det dog, om ik...
- NB8:60 Kom ΧstusChristus nu til Verde...
- NB8:61 Mc. 7, 36. »ΧstusChristus bød ...
- NB8:62 Humoristisk Replik. »Hørte De ...
- NB8:63 Christus siger: Den, der elske...
- NB8:64 Det er ogsaa et Skalkeskjul ma...
- NB8:65 Luc: 10, 23. Salige de Øine, s...
- NB8:66 I Prædiken overpaa Evangeliet ...
- NB8:67 I Grunden vilde en Reformation...
- NB8:68 Det med at afskaffe de moralsk...
- NB8:69 Naar man kun altfor nøie har l...
- NB8:70 I Grunden er jeg ogsaa i denne...
- NB8:71 Det mærker man dog paa hele My...
- NB8:72 Hvilken Forandring! I Oldtiden...
- NB8:73 Det haaber jeg ved mine Skrift...
- NB8:74 Saaledes er dendet høieste Mag...
- NB8:75 Ogsaa dette med Menigheden er ...
- NB8:76 Ogsaa i denne Henseende var de...
- NB8:77 I Umidd.Umiddelbar Forstand kj...
- NB8:78 Just Overlegenhedens Magt er i...
- NB8:79 Og naar jeg saa er død, vil de...
- NB8:80 Hvad Klogskaben bød at gjøre i...
- NB8:81 Længere komme MskeneMenneskene...
- NB8:82 Da Johannes den Døbers FaderFa...
- NB8:83 Det er dog anstrengende og en ...
- NB8:84 Det er Tilfældet næsten med al...
- NB8:85 Derom er da ingen Tvivl, at Jo...
- NB8:86 Barnedaaben kan man gjerne lad...
- NB8:87 Noget om det at »bede« Den rig...
- NB8:88 Jeg har det jo for en Deel i m...
- NB8:89 Selv om man havde et Par Syvmi...
- NB8:90 Fjernelsen af Relativitet i Fo...
- NB8:91 Deri ligger det Isolerende i a...
- NB8:92 Jeg kan ikke godt tale med Nog...
- NB8:93 At det er Pressen der har demo...
- NB8:94 Havde jeg levet i et stort Lan...
- NB8:95 Man vil faae et dybt Indblik i...
- NB8:96 Den Eneste, jeg kan sige jeg e...
- NB8:97 Julefesten som den nu celebrer...
- NB8:98 Det vil formdl.formodentlig ga...
- NB8:99 Det er ikke utænkeligt, at Chr...
- NB8:100 I Verdslighedens daglige Liv k...
- NB8:101 Feilen i Pharisæeren (Pharisæe...
- NB8:102 I disse Tider have Præsterne t...
- NB8:103 Frygtelige Misforhold! Skrifte...
- NB8:104 Sandt nok, jeg lider en Behand...
- NB8:105 Exempel paa fuldkommen Galimat...
- NB8:106 Saa ussle ere Forholdene her i...
- NB8:107 Det er en meget dygtig Prædike...
- NB8:108 Hvor lidet Opvækkelse der dog ...
- NB8:109 Gud bliver mere og mere min en...
- NB8:110 At ikke et Msk.Menneske læste ...
- NB8:111 Nu, at tale i de høie Toner om...
- NB8:112 Istedetfor al den Sludder om M...
- NB8:113 Dersom mit Tungsind paa nogen ...
- NB8:114 Saaledes er jeg dog kommet til...
- NB8:115 Der lever i hver Generation ma...
- NB8:116 En sophistisk Bemærkning kunde...
Alle forekomster
IXA445I Grunden er jeg ogsaa i denne Henseende for idealt opdragen; jeg kommer ganske eenfoldigt tossende i den Tanke, at man skal gjøre Alt for at gjøre Msk. opmærksomme, ⓘ ii] , først skrevet at den Tanke, at ethvert Msk. er en uhyre Gjenstand, at der ikke er een end sige 1000 tilspilds. ►Ja, ⓘ godgod] SKS, godt Nat! Det er i Grunden frygteligt den Objektivitet, med hvilken de Fleste ere vidende om, ja deres daglige Liv udtrykker det saa, at der er Tu82sinder og Tusinder og Tusinder, som ligefrem gaae spildte, et Rov for alle snedige ell. feige Folkeforførere – og Ingen siger et Ord derimod. Ja, i Grunden vilde Msk. skoggerlee, naar En for Alvor vilde sige, at det var et Mskes (altsaa ogsaa hans) Pligt175 at forbedre Verden. Oh Herre Gud, vilde man sige, saa Du vil være en Reformator; nei min Ven, dertil er Du for lille o: s: v: ⓘ o: s: v:. Ogo: s: v:og saa videre. Og] , først skrevet o: s: v:og saa videre – og paa samme Tid dog vilde man ⓘ (dette(dette] , først skrevet – dette er en ny Confusion) ikke have Noget imod, at en Præst ɔ: En der taler universelt, ell. ⓘ atat] tilføjet en Lærebog siger: det er et Mskes, ethvert Mskes ⓘ PligtPligt] , først skrevet h at arbeide til Verdens Forbedring. Sagt vil man nok høre det, helst af en Anonym. Men naar En vil gjøre det, altsaa en Enkelt (thi idet Handling kommer, kommer 83 den Enkelte) finder man det latterligt. Det er, man finder det ikke latterligt at sætte et x sammen med Idealet, men vel at sætte et enkelt Msk. sammen med det, ɔ: man vil i Maximum at der tales om det Høieste; men skal det gjøres, saa maa det være den Enkelte, og ⓘ saa findersaa finder] , først skrevet sætter man det latterligt. Man seer her den dybere Betydning af Anonymitet og Socialitet, det er for at afværge – det Latterlige (ɔ: for at umuliggjøre det Sande) at en Enkelt vil. Naar en Anonym taler i de høieste Toner om det Høieste; det finder man er ypperlig; man indbilder sig at en Anonym er mere end en Enkelt, i ethvert Tilfælde faaer man ikke Indtrykket af, at en Enkelt vil gjøre det.
Det er egl. frygteligt, den Fortvivlelse med hvilken Mskene saadan engang for alle betragte Verden som 84 opgivet, og som i en Ildebrand Hver blot seer at rive til sig, og undgaae Farerne. At deres Betragtning er denne, seer man, naar man seer paa deres Handlinger; i Ord og Tale ere de Philosopher, Optimister, der ►prise denne den bedste Verden.
Med ⓘ den Χstneden ΧstneChristne] , ændret fra Χstd.Christendom er det lige Modsat; han lærer at ►Verden ligger i det Onde, men desuagtet opgiver han den ikke, men han vover Alt for at bidrage Sit til, at den maatte blive bedre og det Gode maatte komme.