Indhold
- NB8:1 NB8. etiket på bindets forside...
- NB8:2 Det er en skjøn Bemærkning af ...
- NB8:3 Den Tid maa nødvendigviis komm...
- NB8:4 »Om en liden Stund« – og »omsi...
- NB8:5 Kast Forestillingen bort, sige...
- NB8:6 Man prædiker om den rige Mand ...
- NB8:7 I dybere Forstand kan dog egl....
- NB8:8 Den, som ikke kunde forføre Me...
- NB8:9 Laurentius Valla skal, da han ...
- NB8:10 Thi ikke Den, der bliver slaae...
- NB8:11 O, der er dog noget megetmed A...
- NB8:12 Men man synes godt omsom det U...
- NB8:13 Dersom de andre MskerMennesker...
- NB8:14 Naar Luther i Evangeliet om de...
- NB8:15 NBNota Bene. Maaskee var det r...
- NB8:16 Arndt 2 B.Bind Cap.Capitel 8, ...
- NB8:17 Skulde der være Tale om, at je...
- NB8:18 Dersom jeg levede i en streng ...
- NB8:19 DetteDers er dog ubetinget vis...
- NB8:20 Tag et Barn, som man ikke har ...
- NB8:21 Saa kom der efter flere Aarhun...
- NB8:22 Arndt 2 B.Bind Cap.Capitel 9, ...
- NB8:23 Replik af en digterisk Individ...
- NB8:24 Der er dog noget Mærkeligt i d...
- NB8:25 Dog er der naturligviis en væs...
- NB8:26 Hvilken er mskligmenneskelig t...
- NB8:27 Et Msk.Menneske maa være i aan...
- NB8:28 IntellectuelU Vellyst. Under d...
- NB8:29 Hvilken lumpenLumpen Svigefuld...
- NB8:30 Som Børnene (i den trygetrygg ...
- NB8:31 Er der egl.egentlig siden den ...
- NB8:32 Det er dog forskrækkeligt med ...
- NB8:33 Jeg kunde fristes til at sige:...
- NB8:34 Først naar en Mand foragter de...
- NB8:35 ΧstusChristus siger: selv har ...
- NB8:36 Det er dog forfærdeligt, naar ...
- NB8:37 Miraklet om de 5 Brød er dog e...
- NB8:38 NBNota Bene. NBNota...
- NB8:39 NBNota Bene. NBNota Ben...
- NB8:40 Et Exempel paa manglende Redup...
- NB8:41 Dette er Forskjellen mell.mell...
- NB8:42 Det kunde maaskee være ret opv...
- NB8:43 At det sande ΧstligeChristelig...
- NB8:44 Man siger, at det Gode giver K...
- NB8:45 Ak; thi i Theateret lee vi All...
- NB8:46 »Lad Hjertet i Sorgen ei synde...
- NB8:47 Thi hvad er det Modsatte af et...
- NB8:48 Luther fortæller (i Prædikenen...
- NB8:49 Her seer man ganske stærkt Mod...
- NB8:50 Ogsaa det hører med til Verden...
- NB8:51 Arndt 2 B.Bind Cap.Capitel 20 ...
- NB8:52 Evangeliet om Pharisæeren og T...
- NB8:53 Det er dog et Væv af Sviig den...
- NB8:54 BlosiusConsolatio Pusillanimiu...
- NB8:55 See der have vi Biskop Mynster...
- NB8:56 I Samtidighedens Situation har...
- NB8:57 Hvor forunderligt det dog er m...
- NB8:58 I Luthers Prædiken over Evange...
- NB8:59 Spørgsmaalet er det dog, om ik...
- NB8:60 Kom ΧstusChristus nu til Verde...
- NB8:61 Mc. 7, 36. »ΧstusChristus bød ...
- NB8:62 Humoristisk Replik. »Hørte De ...
- NB8:63 Christus siger: Den, der elske...
- NB8:64 Det er ogsaa et Skalkeskjul ma...
- NB8:65 Luc: 10, 23. Salige de Øine, s...
- NB8:66 I Prædiken overpaa Evangeliet ...
- NB8:67 I Grunden vilde en Reformation...
- NB8:68 Det med at afskaffe de moralsk...
- NB8:69 Naar man kun altfor nøie har l...
- NB8:70 I Grunden er jeg ogsaa i denne...
- NB8:71 Det mærker man dog paa hele My...
- NB8:72 Hvilken Forandring! I Oldtiden...
- NB8:73 Det haaber jeg ved mine Skrift...
- NB8:74 Saaledes er dendet høieste Mag...
- NB8:75 Ogsaa dette med Menigheden er ...
- NB8:76 Ogsaa i denne Henseende var de...
- NB8:77 I Umidd.Umiddelbar Forstand kj...
- NB8:78 Just Overlegenhedens Magt er i...
- NB8:79 Og naar jeg saa er død, vil de...
- NB8:80 Hvad Klogskaben bød at gjøre i...
- NB8:81 Længere komme MskeneMenneskene...
- NB8:82 Da Johannes den Døbers FaderFa...
- NB8:83 Det er dog anstrengende og en ...
- NB8:84 Det er Tilfældet næsten med al...
- NB8:85 Derom er da ingen Tvivl, at Jo...
- NB8:86 Barnedaaben kan man gjerne lad...
- NB8:87 Noget om det at »bede« Den rig...
- NB8:88 Jeg har det jo for en Deel i m...
- NB8:89 Selv om man havde et Par Syvmi...
- NB8:90 Fjernelsen af Relativitet i Fo...
- NB8:91 Deri ligger det Isolerende i a...
- NB8:92 Jeg kan ikke godt tale med Nog...
- NB8:93 At det er Pressen der har demo...
- NB8:94 Havde jeg levet i et stort Lan...
- NB8:95 Man vil faae et dybt Indblik i...
- NB8:96 Den Eneste, jeg kan sige jeg e...
- NB8:97 Julefesten som den nu celebrer...
- NB8:98 Det vil formdl.formodentlig ga...
- NB8:99 Det er ikke utænkeligt, at Chr...
- NB8:100 I Verdslighedens daglige Liv k...
- NB8:101 Feilen i Pharisæeren (Pharisæe...
- NB8:102 I disse Tider have Præsterne t...
- NB8:103 Frygtelige Misforhold! Skrifte...
- NB8:104 Sandt nok, jeg lider en Behand...
- NB8:105 Exempel paa fuldkommen Galimat...
- NB8:106 Saa ussle ere Forholdene her i...
- NB8:107 Det er en meget dygtig Prædike...
- NB8:108 Hvor lidet Opvækkelse der dog ...
- NB8:109 Gud bliver mere og mere min en...
- NB8:110 At ikke et Msk.Menneske læste ...
- NB8:111 Nu, at tale i de høie Toner om...
- NB8:112 Istedetfor al den Sludder om M...
- NB8:113 Dersom mit Tungsind paa nogen ...
- NB8:114 Saaledes er jeg dog kommet til...
- NB8:115 Der lever i hver Generation ma...
- NB8:116 En sophistisk Bemærkning kunde...
Alle forekomster
IXA399Der er dog noget Mærkeligt i den Tanke, at Graad skulde være Guddommens Opfindelse, Latter Djævelen[s]. Det er ganske vist, at dersom jeg var ell. naar jeg tænker mig den rene Alvor absolut idealt, saa bliver der intet Latterligt; thi denne Alvor vil bestandig sigte ethisk paa et Msk. og altsaa ikke finde Noget til at lee ad men det Samme til at græde over.
Og mærkeligt er det ogsaa, at Verden aabenbart tenderer til det Comiske, til Latterens stærkere og stærkere Udvikling, hvilket 30 Alt hænger sammen med at Verden gaaer tilbage. Man standser paa intet Sted pathetisk, gyser for Intet – men siger: lad gaae og finder det comisk: den msklige Fordærvelse er comisk og man søger at fremstille den comisk; Staternes Demoralisation, hele ⓘ den snigendeden snigende] , < det Sygdom i det offentlige Liv, ⓘ alal] , < alt denne Usselhed og Sviig og Underfundighed, der blot overgaaer sig selv i ⓘ ny ogny og] , først skrevet og ny Sindrighed, fremstiller man comisk. (fE ►👤Scribe). Det vil sige Livs-Anskuelsen, som ligger bag ved, er Fortvivlelse: Alt er Bedrag – saa lad os lee. Det erindrer i en vis Forstand om ►Drikkevise-Perioden: Alt er Usselhed – saa lad os klinke. Men det at lee er et Raffinement. Det er sørgeligt og jo usædeligt at en Qvinde er letfærdig, men den Qvinde, der er istand til at forlystes ved at Letfærdighed opfattes comisk er dog langt dybere sjunken.