Indhold
- NB5:1 NB5.etiket på bindets forside;...
- NB5:2 Det er da let nok at vise, hvo...
- NB5:3 I 1001 Nat fortælles der saa o...
- NB5:4 Ballotationen (der egl.egentli...
- NB5:5 Det at hade Fader og Moder o: ...
- NB5:6 Deri ligger jo dog ligesom en ...
- NB5:7 Et heelt Land er christent; de...
- NB5:8 Skulde jeg for Fremtiden behøv...
- NB5:9 Den Skjulthed, hvormed en Lide...
- NB5:10 Ofte nok har jeg paaviist hele...
- NB5:11 Der levede i en Kjøbstad et li...
- NB5:12 »Tragter først efter Guds Rige...
- NB5:13 Tænk Dig en Pige der er elsket...
- NB5:14 Dersom Den der siger disse Ord...
- NB5:15 Dersom en mægtig Keiser skulde...
- NB5:16 Forunderligt, Socrates talte a...
- NB5:17 ... og naar jeg gaaer under Hi...
- NB5:18 Joh: XVI, 20. (Evangeliet paa ...
- NB5:19 En dialektisk-mærkelig Collisi...
- NB5:20 Det er en god Bemærkning af Lu...
- NB5:21 Naar man forstaaer sig selv i ...
- NB5:22 Ganske at kunne sige Amen til ...
- NB5:23 Havde jeg blot 110 af mine Evn...
- NB5:24 Forunderligt netop i det Øiebl...
- NB5:25 Samme Steds læses og cap.capit...
- NB5:26 Mange MskerMennesker mene i Gr...
- NB5:27 Da for nu omtrent 1800 Aar sid...
- NB5:28 Thema til en Brudevielse. Hvad...
- NB5:29 Det er dog frygteligt med den ...
- NB5:30 NB. Nota Bene Her er igjen et ...
- NB5:31 Kommer hid alle I som arbeide ...
- NB5:32 Det er dog egl.egentlig den en...
- NB5:33 Det er dog egl.egentlig kun dæ...
- NB5:34 Dette er egl.egentlig det Ugud...
- NB5:35 Naar et Msks Liv er i Besiddel...
- NB5:36 O, af al Qval største: at skul...
- NB5:37 Det er dog egl.egentlig uforkl...
- NB5:38 Det er en ubeskrivelig rørende...
- NB5:39 Det er dog saare comisk, at en...
- NB5:40 O, i Evigheden der vil, Gud væ...
- NB5:41 Journalen NB5, s. [40] (NB5:41...
- NB5:42 Hver Generation kommer i Grund...
- NB5:43 Den Kategorie: hine Herlige, h...
- NB5:44 NB. Nota Bene Jeg arbeidermere...
- NB5:45 periissem, nisi periissem, er ...
- NB5:46 Jeg forstaaer meget godt, hvor...
- NB5:47 EenEn Fortjeneste har jeg – je...
- NB5:48 Det at være Christen er hverke...
- NB5:49 En Ven kan jeg dog egl.egentli...
- NB5:50 O, og dertil vil dog ogsaa mit...
- NB5:51 Oprindeligen havde jeg tænkt m...
- NB5:52 Der er intet MskMenneske, jeg ...
- NB5:53 ΧstusChristus siger selv, han ...
- NB5:54 Det det egl.egentlig gjælder o...
- NB5:55 O, hvilken Trøst at det dog ly...
- NB5:56 Om ColumbusfEfor Exempel er de...
- NB5:57 Dersom den hele Europa over nu...
- NB5:58 Det der er det Farlige ved den...
- NB5:59 Havde jeg aldrig elsket Gud fø...
- NB5:60 Jeg længes efter det Fuldkomne...
- NB5:61 Jeg føler slet ingen Forbittre...
- NB5:62 Jeg føler snart Trang til ikke...
- NB5:63 Turde jeg forlige mig med hend...
- NB5:64 Havde jeg ikke været kun salig...
- NB5:65 Min Fader skylder jeg dog fra ...
- NB5:66 Og hvor forunderligt, at jeg f...
- NB5:67 Men min Faders Død var da ogsa...
- NB5:68 O, forunderligt, alt Dette, so...
- NB5:69 Det gjælder hverken om mere el...
- NB5:70 O, Den, som aldrig fra Barn ha...
- NB5:71 MskligMenneskelig talt er min ...
- NB5:72 At et Msk.Menneske har kunnet ...
- NB5:73 Der laae noget Sandt i, som Gr...
- NB5:74 Der kan egl.egentlig ligge nog...
- NB5:75 Det er meget farligt (og meget...
- NB5:76 DetDerDet er egl.egentlig den ...
- NB5:77 Hvad Biskop Mynster har saaet ...
- NB5:78 Alt, hvad ΧstusChristus udtryk...
- NB5:79 Biskop M.s Fortjeneste af Χstd...
- NB5:80 Udtrykker da Biskop M.s Liv, a...
- NB5:81 Og dog elsker jeg B.BiskopM., ...
- NB5:82 Mig synes jeg har skrevet Ting...
- NB5:83 Af den engelske Læges Dagbog. ...
- NB5:84 Ulykkelig Elskov er den høiest...
- NB5:85 Hver Søndag prædiker hver Præs...
- NB5:86 Det Sørgelige for mig ved alle...
- NB5:87 Hvert enkelt Msk.Menneske har ...
- NB5:88 Jeg kunde i sin Tid have slaae...
- NB5:89 Derfor strider jeg egl:egentli...
- NB5:90 O, den ligger dog mskligmennes...
- NB5:91 Historien bort. Samtidighedens...
- NB5:92 Det er dog et Ord som er Luthe...
- NB5:93 »Hvad jeg siger om mig selv« E...
- NB5:94 Det seer i ØieblikketsØieblikk...
- NB5:95 Peter veed at mine Finantser e...
- NB5:96 Saaledes er det dog Gud der ha...
- NB5:97 DerforDerfaar er Χst.Christus ...
- NB5:98 Intet MskesMenneskes Livs Virk...
- NB5:99 Det Ord »min Gud, min Gud hvi ...
- NB5:100 »Selv Petrus fornegtede«Hvad v...
- NB5:101 Χstd.Christendommen skal ikke ...
- NB5:102 Min Fader døde – saa fik jeg e...
- NB5:103 Replik af en Humorist. »AtDer ...
- NB5:104 Replik. »O, hvor tungt at være...
- NB5:105 Mynsters Prædiken den om Josep...
- NB5:106 Middelalderen culminerer i Rap...
- NB5:107 Det bedste i Livet er et Fund;...
- NB5:108 Ved Hjælp af Historien vil man...
- NB5:109 Den størst mulige Misforstaael...
- NB5:110 Pointen i det Christelige er, ...
- NB5:111 Det archimediske Punkt udenfor...
- NB5:112 Hvorfor har MskeneMenneskene i...
- NB5:113 See derfor kommer Verden ikke ...
- NB5:114 Det bedste Beviis for Sjelens ...
- NB5:115 De Andre rive til sig, Embeder...
- NB5:116 Men bevæge Nogen – nei det gjø...
- NB5:117 Det Mærkelige i den Maade, paa...
- NB5:118 Jeg har læst etsteds i Plutarc...
- NB5:119 Humoristisk Replik. »Og saa vi...
- NB5:120 Hver Gang et Sandheds Vidne li...
- NB5:121 Der har vistnok været Mangen, ...
- NB5:122 Der vil fra nu af ikke komme P...
- NB5:123 Først og fremmest skulde der p...
- NB5:124 Replik: ak, kun een Gang i et ...
- NB5:125 Dette er i mskligmenneskelig S...
- NB5:126 Forunderligt nok! I en af de f...
- NB5:127 Af hende existerer et propheti...
- NB5:128 Dog om mit Forhold til hende t...
- NB5:129 Først Historien lufter ud. Naa...
- NB5:130 .... Thi det er nu godt nok, a...
- NB5:131 I Skriftet »Kommer hid alle I«...
- NB5:132 De Orthodoxe have i Almindl.al...
- NB5:133 Ordsprogene 14, 13: den Ugudel...
- NB5:134 Mynsters Anskuelse er egl.egen...
- NB5:135 Een og Anden der selvbehagelig...
- NB5:136 De forskjellige Fremstillinger...
- NB5:137 Det at Christus leed for vore ...
- NB5:138 Det er et sandt Ord, jeg har s...
- NB5:139 Den Viisdom bestandigt at gjør...
- NB5:140 Humoristisk Replik: jeg kan dø...
- NB5:141 Luthers Prædiken paa Epistelen...
- NB5:142 Det hele Spørgsmaal om Christe...
- NB5:143 Men er da ΧstusChristus ikke k...
- NB5:144 I gl.gamle Dage elskede man Vi...
- NB5:145 Verden vil bestandig kun detti...
- NB5:146 Jeg er som Forfatter en Poenit...
- NB5:147 Derfor kan MskeneMenneskene i ...
Alle forekomster
IXA124Hver Gang et ►Sandheds Vidne lider den uskyldige Død ell. Lidelse, er det i Samtidens Øieblik altid den sidste Dom: han er selv Skyld i det. Naturligt. Thi havde han været feig og svag og ⓘ ikkeikke] tilføjet evig forvisset om sin Ret og om at have Sandheden paa sin Side, havde han givet Kjøb, saa havde jo Tiden faaet Magt til at forandre ham, og hans Liv havde egl. udtrykt: det er en rar Tid, den jeg lever paa. Men han stod fast, og gjorde det aabenbart, at Tiden var ussel. Dette hedder i Tidens Sprog (hvilken naturligviis ikke kan see sin egen Usselhed): han er selv Skyld deri.
O, det er saa gammelt og saa 112 nemt dette forkeerte Omkring, ►»at det er bedre, at En lider end at hele Folket lider.« Saaledes ogsaa det er langt bedre, det kommer uendelig langt flere til Gode dette: at alle de Andre have Ret og ere rare Msk, kun een, Sandheds Vidnet, det er en slem Person.
See her møder ►👤Socrates, med dette hans fortræffelige Spørgsmaal: mon det ogsaa er saa i Forhold til Heste, at Alle veed at ride, der er kun Een som ikke veed det.
Her er Slaget ell. Conflikten mell. den mskelige og den gudd. Sandhed. Er Gud Opfinder af Sandheden, saa har vi det Christelige: kun nogle Faae ere af Sandheden. Er Msket Opfinder – ja saa, saa er Sandheden der hvor der er Mange og er Det, som de Mange synes om.