Indhold
- NB32:1 NB32. etiket på bindets forsid...
- NB32:2 Punktet – Massen det Intensive...
- NB32:3 To æsthetiske Bemærkninger, so...
- NB32:4 Politik – Christendom P.Politi...
- NB32:5 Latterligt! Det Et MsksMennesk...
- NB32:6 IdealiteterEn for at forkynde ...
- NB32:7 BegyndelsenEnd – Enden – Begyn...
- NB32:8 Choleras Betydning er i Retnin...
- NB32:9 Philosopher paa Thronen vilde ...
- NB32:10 Viisdoms Tale beundret af Samt...
- NB32:11 ...... Ak, saaledes forstod je...
- NB32:12 .... ak, hvor gammel jeg end e...
- NB32:13 Martyriets høie Tanker, og alt...
- NB32:14 Tallets Tilforladelighed er na...
- NB32:15 Hvor gavtyveagtigt formummet! ...
- NB32:16 Det Guddommelige – det Mennesk...
- NB32:17 ΧstdomChristendom – Christenhe...
- NB32:18 At denne Verden er en Jammerda...
- NB32:19 Χstd.Christendom – ΧsthedChris...
- NB32:20 At ville det Gode i Sandhed. A...
- NB32:21 Christendom – Mennesket. Falde...
- NB32:22 Forjættelser uden Forpligtelse...
- NB32:23 Aands-Existents. At leve saale...
- NB32:24 Tegnet, hvorpaa det kjendes, o...
- NB32:25 En taktisk Forsigtighed. Naar ...
- NB32:26 Socrates. Der fortælles jo, at...
- NB32:27 At leve – at døe. Der er kun t...
- NB32:28 Christenheden er en Forklædnin...
- NB32:29 Et forunderligt Motto. Peter H...
- NB32:30 Guds Ord skal forkyndes for Fo...
- NB32:31 Jeg'et I Almindelighed tales d...
- NB32:32 Er det Hele med ΧsthedenChrist...
- NB32:33 Latterlig Alvor. Som jeg erfar...
- NB32:34 Tallet – Ideen. Ideen forholde...
- NB32:35 Arthur Schopenhauer. At han er...
- NB32:36 Vil Du være Magt? Det vil jo g...
- NB32:37 Vor Tid. Der fødes ikke mere I...
- NB32:38 Det Overordentlige. Eet er det...
- NB32:39 ...... At ville see at faae No...
- NB32:40 En Verdens-Forandring – og der...
- NB32:41 Christendommen. Saaledes forho...
- NB32:42 Barne-Daaben. Det er let at se...
- NB32:43 Udødeligheden Engang var U.Udø...
- NB32:44 En protestantisk Præst. At en ...
- NB32:45 Hyklerie – Vrøvl Det kan have ...
- NB32:46 Forbilledet. I Protestantismen...
- NB32:47 Det Specifikespecifike ved Chr...
- NB32:48 Christenheden. Istedetfor al d...
- NB32:49 Et virkeligt Guds-Forhold. Som...
- NB32:50 At bedrage i Forhold til det T...
- NB32:51 Tanke-Forsøg: tænk, at en Kong...
- NB32:52 Sacramenterne. Det er egl.egen...
- NB32:53 At behandle Χstd.Christendomme...
- NB32:54 At være Aand. Kjød og Blod ell...
- NB32:55 Fritænkernes Oplysning om hvad...
- NB32:56 .... Hjælp hos MskerMennesker ...
- NB32:57 Thema: »Viis mig ret klarligt ...
- NB32:58 Situationen gjør Udslaget. Naa...
- NB32:59 At bekjende Christum i Christe...
- NB32:60 Fremskridtet i det at være Chr...
- NB32:61 Livs-Lysten. Alt, Alt opdriver...
- NB32:62 4. Journalen NB32, s. [96]-97....
- NB32:63 At gjøre Forskjel. I Grunden f...
- NB32:64 Hypochondrie. Ordet siger: naa...
- NB32:65 Symptom. Naar Noget er ifærd m...
- NB32:66 Mtth 12, 34: hvorledes kunne I...
- NB32:67 Loven og Evangelium. Den Maade...
- NB32:68 Forsoningen. Saaledes har Prot...
- NB32:69 Sorg over sin Synd. Den sande ...
- NB32:70 Tilbagefald – Fremskridt Den s...
- NB32:71 Individualitets Forskjel Een b...
- NB32:72 At hade Fader og Moder o: s: v...
- NB32:73 O, Gud! Ja, o Gud Du har dog b...
- NB32:74 Religieus Lidelse. Hvis en Bry...
- NB32:75 De to Veie. Eet er at lide; et...
- NB32:76 Det Numeriske er som hvad Conv...
- NB32:77 Evighed – Timelighed. See derf...
- NB32:78 Formeentlig Hævd. Det er gansk...
- NB32:79 Christendom – Jødedom – Christ...
- NB32:80 Forbilledet. At Forbilledet ma...
- NB32:81 Christenheden kunde man betrag...
- NB32:82 Sandsebedrag. Christus er Forb...
- NB32:83 Guds Majestætiskhed. Andetsted...
- NB32:84 Bagvendt Fremskridt. I en Piec...
- NB32:85 Top-Vinkler. Hvad Socrates i P...
- NB32:86 ..... Ii en Tid, hvor der er H...
- NB32:87 Forargelse. Middelmaadigheden ...
- NB32:88 Det Ubetingede – det Relative....
- NB32:89 At tilgive Synder er ikke blot...
- NB32:90 Den mskligemenneskelige Retfær...
- NB32:91 Aandelige Synder. Hvor langt V...
- NB32:92 Verdens Samvittighed. I Platos...
- NB32:93 Gud er Kjerlighed. Det er dett...
- NB32:94 Denne Tanke at offres constitu...
- NB32:95 .... MitMin Liv er uhyre anstr...
- NB32:96 .... Forstaaet bliver jeg ikke...
- NB32:97 Isolationen. At Χstd.Christend...
- NB32:98 Verdens Frelser Naar man tænke...
- NB32:99 At anprise Χstd.Christendommen...
- NB32:100 Afmagt – Magt. I vore Tiders B...
- NB32:101 En qvalitativ Originalitet, de...
- NB32:102 En ganske egen Art Forkyndelse...
- NB32:103 Den Stærkeres Ret gjelds, nu h...
- NB32:104 En Apostel – Min Ringhed. En A...
- NB32:105 Indignation. Det er virkeligt ...
- NB32:106 Piat – Grinets Mishandling – P...
- NB32:107 Daaben. Dersom det havde Medho...
- NB32:108 Publikum er af Alt det meest I...
- NB32:109 Den almindelige ΧstdsChristend...
- NB32:110 Uroen. Som Fiskeren naar han h...
- NB32:111 Anfægtende Tanker. Taktiken er...
- NB32:112 En Opfattelse af ΧstdommenChri...
- NB32:113 »En bedre Eftertid« Det er dog...
- NB32:114 Anfægtende Tanker forholde sig...
- NB32:115 .... Det der piner mig er dog ...
- NB32:116 At snakke sort. Som Exempel he...
- NB32:117 Christelig Revision. Hvad i En...
- NB32:118 »At tale i Tunger.« Consequent...
- NB32:119 At der skulde være Epocher i Χ...
- NB32:120 Det skjulte Angreb paa Χstdomm...
- NB32:121 .... Naar jeg saa ofte har sam...
- NB32:122 »Ild er jeg kommen at kaste pa...
- NB32:123 Christendom – ΧsthedChristenhe...
- NB32:124 MskensMenneskens Søn skal komm...
- NB32:125 .... Naar der etsteds i disse ...
- NB32:126 At forkynde sand Χstd.Christen...
- NB32:127 Man maa tage Verden som den er...
- NB32:128 Sanguis martyrum est semen ecc...
- NB32:129 ... Men saa er der en Evighed,...
- NB32:130 At være Christen er en Idealit...
- NB32:131 Falskneriet. Man har til forsk...
- NB32:132 5. Journalen NB32, s. [244]-24...
- NB32:133 Gud – Tilsyneladelse. At antag...
- NB32:134 Guds Majestæt. Det er hvad jeg...
- NB32:135 Guds Majestæt – Guds Sag. Som ...
- NB32:136 Det Nærende – det Tærende. Naa...
- NB32:137 »Menings-Udleierne Journaliste...
- NB32:138 Den ubetingede Begyndelse. Vis...
- NB32:139 ..... Naar En, som havdek lært...
- NB32:140 Aands Magt – Sandselig Magt. A...
- NB32:141 At forholde sig til Begreberne...
- NB32:142 Det Intensive – det Extensive....
- NB32:143 Det Dobbelttydige. Alt Christe...
- NB32:144 Guds Forholdet. Sophisterne læ...
- NB32:145 Den sande christelige Collisio...
- NB32:146 En Kirkefader i det 4de AarhAa...
- NB32:147 Guddommelig Politie-Forsigtigh...
- NB32:148 Mand og Qvinde i Forhold til d...
- NB32:149 Charakteer-Betjening – den alm...
- NB32:150 Forandringen, som er foregaaet...
- NB32:151 At see Opgave. Hvor forskjelli...
Alle forekomster
Saaledes har Protestantismen, især i 📌Danmark, faaet Χstd. vendt: Χstus har lidt er død, ►hans Lidelse og Død er fyldestgjørende for vore Synder og erhvervende en evig Salighed – nu skulle og kunne vi ret nyde Livet, høist engang imellem takke ham, og det behøves vel heller ikke.
Det er dog en reen Canibalisme, en umenneskelig Grusomhed, som Msk. oplæres i under Navn af Χstd.
I almindelige Forhold, hvor Talen blot var om at døe, ikke om evig Fortabelse, maatte vel ethvert Msk i hvem der var noget Bedre, naar Forholdet var dette, at han ved sin Forbrydelse havde forskyldt at lide Døden, og nu en Uskyldig skulde lide ⓘ denden] tilføjet for ham – han maatte vel sige: nei, dette er jo en Skærpelse, det er dog mildere, at jeg, som jeg har fortjent det lider Dødens Straf, end at en Uskyl107dig skal lide den for mig, hvorved jeg jo endog faaer et Mord paa min Samvittighed, thi det er jo min Skyld der myrder ham. Hvor villig den Anden er til at ville lide Døden for ham gjør egl. hverken fra eller til.
Forholdet er nu ►vistnok et andet, hvor Talen er om en evig Fortabelse, at frelses for den derved at en Anden lider Dødens Straf for mig.
Men sæt nu at Χstus ikke havde ►forlangt Efterfølgelse – hvorledes kunde dog et bedre Msk. ►falde paa, fra det Indtryk, at en Anden har lidt den qvalfuldeste Død for ⓘ atat] , først skrevet det frelse mig, lidt den for min Synds Skyld – hvorledes kunde han falde paa derfra at ville glæde sig ved dette Liv! Eller ⓘ DenDen] , < den der havde oplevet Sligt maatte han ikke sige: mit Liv er væsentligen indviet til Sorg? Er Frelsen ikke saa dyrt kjøbt at hvis det var muligt ved sin egen Lidelse at kjøbe den, vilde det være en Mildnelse?