Indhold
- NB28:1 NB28. etiket på bindets forsid...
- NB28:2 Hvad jeg har villet på forperm...
- NB28:3 NB Skulde de tre ethisk-religi...
- NB28:4 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB28:5 Om Askese. Askese kan saare le...
- NB28:6 Et umiddelbart Forhold til Gud...
- NB28:7 Det Ubetingede, et umiddelbart...
- NB28:8 »Kirken« Paa forskjellige Maad...
- NB28:9 Christendommens Perfectibilite...
- NB28:10 Forrykkelsen af hele Christend...
- NB28:11 Bagvendt. Tag en lærd, grundig...
- NB28:12 Et umiddelbart Guds-Forhold; N...
- NB28:13 Forunderlige Selvmodsigelse. J...
- NB28:14 Naaden paa første Sted. Dette ...
- NB28:15 Hvad jeg har villet. Langfreda...
- NB28:16 Anden Paaskedag. Om mig selv. ...
- NB28:17 At hade sig selv. Al Udvikling...
- NB28:18 Epigram. Det med Χstd.Christen...
- NB28:19 Eet er det, at Alle de som fre...
- NB28:20 Grund-Galimathias. Ved Hjælp a...
- NB28:21 Epigram. Om en svensk Præst fo...
- NB28:22 Epigram. I Christendommen er p...
- NB28:23 Epigram. III Overveielse. .......
- NB28:24 7. Journalen NB28, s.[36]-37. ...
- NB28:25 At ville lide – at ville have ...
- NB28:26 Den høieste christelige Pathos...
- NB28:27 I det N. T.Nye Testamente lære...
- NB28:28 Den sande Ophøiethed. »Christu...
- NB28:29 »Noget er bedre end Intet.« Ja...
- NB28:30 Enten – Eller. Enhver Sag der ...
- NB28:31 Forunderlige Selvmodsigelse. A...
- NB28:32 »Den Enkelte.« Consequentsen, ...
- NB28:33 Den bestaaende ΧsthedChristenh...
- NB28:34 At holde sammen – for at offre...
- NB28:35 Aflad. Det første Exempel paa ...
- NB28:36 27 Mai. Mit Livs Operation tot...
- NB28:37 Nicodemus og mig selv. Efterha...
- NB28:38 At beraabe sig paa et Forhold ...
- NB28:39 Miraklet. En indbildsk Forstan...
- NB28:40 »Sandelig, sandelig« O, guddom...
- NB28:41 Ny »Frygt og Bæven.« .... Og A...
- NB28:42 Modbilleder. Bernhard af Clair...
- NB28:43 Christendommens Forvirring. Χs...
- NB28:44 Galimathias I Bernhard af Clai...
- NB28:45 At stride med »Mængden« og at ...
- NB28:46 Græder ikke over mig men over ...
- NB28:47 Dag-Pressen. Ogsaa saaledes ka...
- NB28:48 Fortvivlet Formastelse – fortv...
- NB28:49 Arbeiderne i Viingaarden. Lønn...
- NB28:50 At bruge mskligmenneskelig Klo...
- NB28:51 Paradoxet. At Χstd.Christendom...
- NB28:52 Den bestaaende »Christenhed« e...
- NB28:53 En tidligere Χstd.Christendom,...
- NB28:54 d. 13 Octbr. Om mig selv. I hv...
- NB28:55 Mit Bestik. d. 2 Nov. Før 48 m...
- NB28:56 8. Journalen NB28, s. 109. Med...
- NB28:57 En Forstaaelse som dog er et M...
- NB28:58 Christus siger til hiin Mand, ...
- NB28:59 Blodet i Nadveren negtet Lægfo...
- NB28:60 Guds Majestæt – det Eneste, so...
- NB28:61 Min Samtids Usselhed. Det er e...
- NB28:62 At være Christen er, ifølge de...
- NB28:63 Forfølgelse I vore Tider er Fo...
- NB28:64 Tiltagende Nederdrægtighed. So...
- NB28:65 Min Samtid. Pøbelen er jo af B...
- NB28:66 Ak! I et Opbyggelsesskrift (Ar...
- NB28:67 Mit Vilkaar. Derfor vedbliver ...
- NB28:68 Langfredag. Derfor! : »Jeg fin...
- NB28:69 Vore Tiders religieuse Jammerl...
- NB28:70 Den socratiske Uvidenhed betyd...
- NB28:71 »Vogter Eder for MskeneMennesk...
- NB28:72 Det Nye. Christeligt kommer de...
- NB28:73 At stifte Partie, at danne Sko...
- NB28:74 Præste-Jargonen. Christendomme...
- NB28:75 Forbausende Behændighed med hv...
- NB28:76 Hvor høfligt, hvor dannet, hvo...
- NB28:77 Christendommen Saaledes er nok...
- NB28:78 Veien er trang. Alene i dette ...
- NB28:79 Dag-Presse er ret egl.egentlig...
- NB28:80 »Det har ΧstusChristus særlige...
- NB28:81 Enten – Eller Enten er dette Χ...
- NB28:82 Det Lutherske. Det Lutherske e...
- NB28:83 Replik. Lad en Apostel forkynd...
- NB28:84 Opposition At være i det Besta...
- NB28:85 Peter gik udenfor og græd bitt...
- NB28:86 Tidens Charakteerløshed Blot d...
- NB28:87 Atter et Exempel paa Fordoblel...
- NB28:88 Ironie. Dette er ret egl.egent...
- NB28:89 En personlig Gud. Som Alt hvad...
- NB28:90 Den Enkelte – Numerus. Ingen v...
- NB28:91 Hykkelsk. Derfor ere Folk i Al...
- NB28:92 Grund-Forvirringen – Samtidigh...
- NB28:93 »Jeg er kommetkommen at frelse...
- NB28:94 JfrJomfruMaria. Ja, Ære være h...
- NB28:95 Forbillederne. Om alle Forbill...
- NB28:96 Idee – Individ – Exemplar. ogs...
- NB28:97 Christus – og Pilatus eller Gu...
- NB28:98 Veemod! O, Veemod! Med den tun...
- NB28:99 »Ogsaa Din egen Sjel skal et S...
- NB28:100 Om mig selv i Samtiden. At jeg...
- NB28:101 Om mig selv – min Broder. Jeg ...
- NB28:102 De Samtidiges Jammerlighed og ...
- NB28:103 9. Journalen NB28 er beskrevet...
Alle forekomster
X5A112 34 ⓘ ►Epigram. Epigram. ] tilføjet
III
Overveielse.
.... Men naar jeg nu gjør Det og Det, hvad vil saa Følgen deraf blive? Nu, jeg vil ikke dølge for mig selv, at Følgen vil blive, at jeg vil blive hadet, forbandet afskyet, betragtet som en Forræder af mine Nærmeste: »hvor i al Verden kan det saa dog falde Dig ind, at det skulde være Guds Villie; hør dog hvad Præsten siger: det er den frygteligste Ugudelighed, Guds Villie er just, at Du skal elske Mskene, og Din Løn blive, at de elske Dig.«
Vel, mig synes det ►ogsaa saa! Saa vil jeg da opgive alle hine Tanker, ja hvad mere er, jeg vil bede Gud tilgive mig, at saadan ugudelig Tungsind kunde ►opkomme i mit Hjerte, og det vil jeg gjøre med Glæde, o, thi det Præsten siger, det tiltaler mig ganske, rører mig, 35 da det er, som det synes mig, saa menneskeligt.
Imidlertid, førend jeg ganske opgiver hine »tungsindige Tanker«, vil jeg dog først efterlæse den Hellige-Skrift, – – – ►»I skulle hades af Alle for mit Navns Skyld, ►den Tid skal komme, da hvo som ihjelslaaer Eder, skal mene, at vise Gud en Dyrkelse; ►hvo som ikke hader Fader og Moder for min Skyld er mig ikke værd; ►jeg er kommen at tvistiggjøre Fader og Søn o: s: v:.
Hvilket er nu hvilket? At Præsten og vi Msker sige Eet, det N. T. 231 et Andet er ikke det forunderlige; det Forunderlige er, at Præsten siger Det han siger er det N. Ts Lære. At En siger, jeg skal gaae ad ►📌Østergade, en Anden, at jeg skal gaae ad ►📌Amagertorv, er ikke videre underligt; men at Den, der siger jeg skal gaae ad 📌Østergade paastaaer, at han siger det Samme som den Anden det er underligt.