Indhold
- NB28:1 NB28. etiket på bindets forsid...
- NB28:2 Hvad jeg har villet på forperm...
- NB28:3 NB Skulde de tre ethisk-religi...
- NB28:4 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB28:5 Om Askese. Askese kan saare le...
- NB28:6 Et umiddelbart Forhold til Gud...
- NB28:7 Det Ubetingede, et umiddelbart...
- NB28:8 »Kirken« Paa forskjellige Maad...
- NB28:9 Christendommens Perfectibilite...
- NB28:10 Forrykkelsen af hele Christend...
- NB28:11 Bagvendt. Tag en lærd, grundig...
- NB28:12 Et umiddelbart Guds-Forhold; N...
- NB28:13 Forunderlige Selvmodsigelse. J...
- NB28:14 Naaden paa første Sted. Dette ...
- NB28:15 Hvad jeg har villet. Langfreda...
- NB28:16 Anden Paaskedag. Om mig selv. ...
- NB28:17 At hade sig selv. Al Udvikling...
- NB28:18 Epigram. Det med Χstd.Christen...
- NB28:19 Eet er det, at Alle de som fre...
- NB28:20 Grund-Galimathias. Ved Hjælp a...
- NB28:21 Epigram. Om en svensk Præst fo...
- NB28:22 Epigram. I Christendommen er p...
- NB28:23 Epigram. III Overveielse. .......
- NB28:24 7. Journalen NB28, s.[36]-37. ...
- NB28:25 At ville lide – at ville have ...
- NB28:26 Den høieste christelige Pathos...
- NB28:27 I det N. T.Nye Testamente lære...
- NB28:28 Den sande Ophøiethed. »Christu...
- NB28:29 »Noget er bedre end Intet.« Ja...
- NB28:30 Enten – Eller. Enhver Sag der ...
- NB28:31 Forunderlige Selvmodsigelse. A...
- NB28:32 »Den Enkelte.« Consequentsen, ...
- NB28:33 Den bestaaende ΧsthedChristenh...
- NB28:34 At holde sammen – for at offre...
- NB28:35 Aflad. Det første Exempel paa ...
- NB28:36 27 Mai. Mit Livs Operation tot...
- NB28:37 Nicodemus og mig selv. Efterha...
- NB28:38 At beraabe sig paa et Forhold ...
- NB28:39 Miraklet. En indbildsk Forstan...
- NB28:40 »Sandelig, sandelig« O, guddom...
- NB28:41 Ny »Frygt og Bæven.« .... Og A...
- NB28:42 Modbilleder. Bernhard af Clair...
- NB28:43 Christendommens Forvirring. Χs...
- NB28:44 Galimathias I Bernhard af Clai...
- NB28:45 At stride med »Mængden« og at ...
- NB28:46 Græder ikke over mig men over ...
- NB28:47 Dag-Pressen. Ogsaa saaledes ka...
- NB28:48 Fortvivlet Formastelse – fortv...
- NB28:49 Arbeiderne i Viingaarden. Lønn...
- NB28:50 At bruge mskligmenneskelig Klo...
- NB28:51 Paradoxet. At Χstd.Christendom...
- NB28:52 Den bestaaende »Christenhed« e...
- NB28:53 En tidligere Χstd.Christendom,...
- NB28:54 d. 13 Octbr. Om mig selv. I hv...
- NB28:55 Mit Bestik. d. 2 Nov. Før 48 m...
- NB28:56 8. Journalen NB28, s. 109. Med...
- NB28:57 En Forstaaelse som dog er et M...
- NB28:58 Christus siger til hiin Mand, ...
- NB28:59 Blodet i Nadveren negtet Lægfo...
- NB28:60 Guds Majestæt – det Eneste, so...
- NB28:61 Min Samtids Usselhed. Det er e...
- NB28:62 At være Christen er, ifølge de...
- NB28:63 Forfølgelse I vore Tider er Fo...
- NB28:64 Tiltagende Nederdrægtighed. So...
- NB28:65 Min Samtid. Pøbelen er jo af B...
- NB28:66 Ak! I et Opbyggelsesskrift (Ar...
- NB28:67 Mit Vilkaar. Derfor vedbliver ...
- NB28:68 Langfredag. Derfor! : »Jeg fin...
- NB28:69 Vore Tiders religieuse Jammerl...
- NB28:70 Den socratiske Uvidenhed betyd...
- NB28:71 »Vogter Eder for MskeneMennesk...
- NB28:72 Det Nye. Christeligt kommer de...
- NB28:73 At stifte Partie, at danne Sko...
- NB28:74 Præste-Jargonen. Christendomme...
- NB28:75 Forbausende Behændighed med hv...
- NB28:76 Hvor høfligt, hvor dannet, hvo...
- NB28:77 Christendommen Saaledes er nok...
- NB28:78 Veien er trang. Alene i dette ...
- NB28:79 Dag-Presse er ret egl.egentlig...
- NB28:80 »Det har ΧstusChristus særlige...
- NB28:81 Enten – Eller Enten er dette Χ...
- NB28:82 Det Lutherske. Det Lutherske e...
- NB28:83 Replik. Lad en Apostel forkynd...
- NB28:84 Opposition At være i det Besta...
- NB28:85 Peter gik udenfor og græd bitt...
- NB28:86 Tidens Charakteerløshed Blot d...
- NB28:87 Atter et Exempel paa Fordoblel...
- NB28:88 Ironie. Dette er ret egl.egent...
- NB28:89 En personlig Gud. Som Alt hvad...
- NB28:90 Den Enkelte – Numerus. Ingen v...
- NB28:91 Hykkelsk. Derfor ere Folk i Al...
- NB28:92 Grund-Forvirringen – Samtidigh...
- NB28:93 »Jeg er kommetkommen at frelse...
- NB28:94 JfrJomfruMaria. Ja, Ære være h...
- NB28:95 Forbillederne. Om alle Forbill...
- NB28:96 Idee – Individ – Exemplar. ogs...
- NB28:97 Christus – og Pilatus eller Gu...
- NB28:98 Veemod! O, Veemod! Med den tun...
- NB28:99 »Ogsaa Din egen Sjel skal et S...
- NB28:100 Om mig selv i Samtiden. At jeg...
- NB28:101 Om mig selv – min Broder. Jeg ...
- NB28:102 De Samtidiges Jammerlighed og ...
- NB28:103 9. Journalen NB28 er beskrevet...
Alle forekomster
X5A127 65 👤►Nicodemus og mig selv.
Efterhaanden er det blevet mig mere og mere utaaleligt med den Art Prædiken, der ►ordentligen høres. [a] Mig synes, at den hele Gudstjeneste bliver et storartet Forsøg i Retning af at gjøre Nar af Gud, om end man ikke er sig dette bevidst. Men saa, christelig, bagvendt tales der. Æsthetisk kan det være ret smukt, Talen er godt memoreret (fE af ►👤Pauli) godt holdt o: s: v:, men i Alt næsten mærker man indirecte, at Taleren ikke lever i det Christelige, saa bagvendt taler han, og altsaa heller ikke hjælper ved sin Tale Andre dertil. Bestandigt , ⓘ christeligt,christeligt,] tilføjet Galimathias eller Øienforblindelse.
✂ [a] X5A128Og altid denne Tvetydighed, at Prædikenen vurderes æsthetisk. Det er dog reent desperat. Enten – Eller. Lad en Skomagersvend prædike, men hans Liv udtrykke hvad han lærer: vel. Eller lad en Skuespiller declamere, saa veed man dog, hvor man er.
Kan man forsvare, at deeltage i Sligt.
Jeg havde virkelig tænkt paa at lade være at gaae i Kirke og saa læse hjemme i et strengere Opbyggelsesskrift Søndag-Formiddag og synge et Par Psalmer.
Og forunderligt nok, det var som sagt ►faldet mig paa, og den næste Søndag paa hvilken jeg havde tænkt paa at lade være at gaae i Kirke, var – uden at jeg havde tænkt derpaa – ►Trinitatis-Søndag, ►Evangeliet om 👤Nicodemus.
66Dette Evangelium har altid særligt paanødet [sig] mig.
Jo mere jeg tænker over Forholdene, jo klarere bli245ver det mig, at paa den Maade som nu tildags i Χsthed, rigtignok ved høilys Dag at være Christen, at det er 100,000 Gange værre end som 👤Nicodemus at komme om Natten. Alt er Vane, Dvaskhed, Aandløshed, al Profitten ⓘ ovreovre] , ændret fra over paa den Side at være Χsten – og saa ►brouter man af, at man ikke om Natten kommer til Χstus!
Naar man lever i Χsthed, maatte man vel, just for at undgaae at ligne 👤Nicodemus, ligefrem træde ud af »Christenheden«, det var vel den eneste Maade paa hvilken man kunde siges: ved høilys Dag at komme til Christus.