Indhold
- NB28:1 NB28. etiket på bindets forsid...
- NB28:2 Hvad jeg har villet på forperm...
- NB28:3 NB Skulde de tre ethisk-religi...
- NB28:4 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB28:5 Om Askese. Askese kan saare le...
- NB28:6 Et umiddelbart Forhold til Gud...
- NB28:7 Det Ubetingede, et umiddelbart...
- NB28:8 »Kirken« Paa forskjellige Maad...
- NB28:9 Christendommens Perfectibilite...
- NB28:10 Forrykkelsen af hele Christend...
- NB28:11 Bagvendt. Tag en lærd, grundig...
- NB28:12 Et umiddelbart Guds-Forhold; N...
- NB28:13 Forunderlige Selvmodsigelse. J...
- NB28:14 Naaden paa første Sted. Dette ...
- NB28:15 Hvad jeg har villet. Langfreda...
- NB28:16 Anden Paaskedag. Om mig selv. ...
- NB28:17 At hade sig selv. Al Udvikling...
- NB28:18 Epigram. Det med Χstd.Christen...
- NB28:19 Eet er det, at Alle de som fre...
- NB28:20 Grund-Galimathias. Ved Hjælp a...
- NB28:21 Epigram. Om en svensk Præst fo...
- NB28:22 Epigram. I Christendommen er p...
- NB28:23 Epigram. III Overveielse. .......
- NB28:24 7. Journalen NB28, s.[36]-37. ...
- NB28:25 At ville lide – at ville have ...
- NB28:26 Den høieste christelige Pathos...
- NB28:27 I det N. T.Nye Testamente lære...
- NB28:28 Den sande Ophøiethed. »Christu...
- NB28:29 »Noget er bedre end Intet.« Ja...
- NB28:30 Enten – Eller. Enhver Sag der ...
- NB28:31 Forunderlige Selvmodsigelse. A...
- NB28:32 »Den Enkelte.« Consequentsen, ...
- NB28:33 Den bestaaende ΧsthedChristenh...
- NB28:34 At holde sammen – for at offre...
- NB28:35 Aflad. Det første Exempel paa ...
- NB28:36 27 Mai. Mit Livs Operation tot...
- NB28:37 Nicodemus og mig selv. Efterha...
- NB28:38 At beraabe sig paa et Forhold ...
- NB28:39 Miraklet. En indbildsk Forstan...
- NB28:40 »Sandelig, sandelig« O, guddom...
- NB28:41 Ny »Frygt og Bæven.« .... Og A...
- NB28:42 Modbilleder. Bernhard af Clair...
- NB28:43 Christendommens Forvirring. Χs...
- NB28:44 Galimathias I Bernhard af Clai...
- NB28:45 At stride med »Mængden« og at ...
- NB28:46 Græder ikke over mig men over ...
- NB28:47 Dag-Pressen. Ogsaa saaledes ka...
- NB28:48 Fortvivlet Formastelse – fortv...
- NB28:49 Arbeiderne i Viingaarden. Lønn...
- NB28:50 At bruge mskligmenneskelig Klo...
- NB28:51 Paradoxet. At Χstd.Christendom...
- NB28:52 Den bestaaende »Christenhed« e...
- NB28:53 En tidligere Χstd.Christendom,...
- NB28:54 d. 13 Octbr. Om mig selv. I hv...
- NB28:55 Mit Bestik. d. 2 Nov. Før 48 m...
- NB28:56 8. Journalen NB28, s. 109. Med...
- NB28:57 En Forstaaelse som dog er et M...
- NB28:58 Christus siger til hiin Mand, ...
- NB28:59 Blodet i Nadveren negtet Lægfo...
- NB28:60 Guds Majestæt – det Eneste, so...
- NB28:61 Min Samtids Usselhed. Det er e...
- NB28:62 At være Christen er, ifølge de...
- NB28:63 Forfølgelse I vore Tider er Fo...
- NB28:64 Tiltagende Nederdrægtighed. So...
- NB28:65 Min Samtid. Pøbelen er jo af B...
- NB28:66 Ak! I et Opbyggelsesskrift (Ar...
- NB28:67 Mit Vilkaar. Derfor vedbliver ...
- NB28:68 Langfredag. Derfor! : »Jeg fin...
- NB28:69 Vore Tiders religieuse Jammerl...
- NB28:70 Den socratiske Uvidenhed betyd...
- NB28:71 »Vogter Eder for MskeneMennesk...
- NB28:72 Det Nye. Christeligt kommer de...
- NB28:73 At stifte Partie, at danne Sko...
- NB28:74 Præste-Jargonen. Christendomme...
- NB28:75 Forbausende Behændighed med hv...
- NB28:76 Hvor høfligt, hvor dannet, hvo...
- NB28:77 Christendommen Saaledes er nok...
- NB28:78 Veien er trang. Alene i dette ...
- NB28:79 Dag-Presse er ret egl.egentlig...
- NB28:80 »Det har ΧstusChristus særlige...
- NB28:81 Enten – Eller Enten er dette Χ...
- NB28:82 Det Lutherske. Det Lutherske e...
- NB28:83 Replik. Lad en Apostel forkynd...
- NB28:84 Opposition At være i det Besta...
- NB28:85 Peter gik udenfor og græd bitt...
- NB28:86 Tidens Charakteerløshed Blot d...
- NB28:87 Atter et Exempel paa Fordoblel...
- NB28:88 Ironie. Dette er ret egl.egent...
- NB28:89 En personlig Gud. Som Alt hvad...
- NB28:90 Den Enkelte – Numerus. Ingen v...
- NB28:91 Hykkelsk. Derfor ere Folk i Al...
- NB28:92 Grund-Forvirringen – Samtidigh...
- NB28:93 »Jeg er kommetkommen at frelse...
- NB28:94 JfrJomfruMaria. Ja, Ære være h...
- NB28:95 Forbillederne. Om alle Forbill...
- NB28:96 Idee – Individ – Exemplar. ogs...
- NB28:97 Christus – og Pilatus eller Gu...
- NB28:98 Veemod! O, Veemod! Med den tun...
- NB28:99 »Ogsaa Din egen Sjel skal et S...
- NB28:100 Om mig selv i Samtiden. At jeg...
- NB28:101 Om mig selv – min Broder. Jeg ...
- NB28:102 De Samtidiges Jammerlighed og ...
- NB28:103 9. Journalen NB28 er beskrevet...
Alle forekomster
X5A115 236 Den høieste christelige ►Pathos
Den er udtrykt i ►de Ord i ►Hebr-Brevet: de forsmaaede at lade sig trøste eller at lade sig hjælpe.
ⓘ KunKun] , først skrevet Kund denne Pathos kan ►bære Χstd. igjennem, kan ►holde den paa det Gudd.s Spidse, at den ikke som en Vogn løber ned af Bakken, kun i denne Pathos er det Christelige luftæt afproppet, utilgængeligt for enhver ►Communication med det Ueensartede. Saasnart den Tanke kommer op om Mskenes Hjælp, om ikke at forsmaae Msks Hjælp, saa 45 er væsentligen Alt tabt, Troen paa Martyriet, at det har Værd i og for sig, og Χstd. løber ned af Bakke, indtil den, ligesom ►Rhinen ender i Mudder, ender i Politikens Mudder. ⓘ TagTag] , først skrevet E en ►Luftpude: et ⓘ KnappenaalsstikKnappenaalsstik] , < Knappenaalsstikke er nok; om Du med en Sax klipper et stort Hul, forandrer væsentligen ikke Sagen, den er ikke mere ►luftæt.
Og denne Forandring indtræder egl. med Luther. Han var den christelige ►Heros, der blinkede med Øiet, visseligen ikke af Mangel paa Mod, nei men hildet i Forestillingen om at det just var ►Gudelighed at glædes ved dette Liv, gik Troen paa Martyriets ubetingede Værd ud. Han forsmaaede ikke Mskenes Hjælp – ►i sin Dødsstund angrede han det.
Her indtraadte Forandringen, og fra nu af bliver 46 saa Χstd. mere og mere Politik. Formelen er ⓘ ogsaaogsaa] , < og saa ganske simpel: en Sag der ►betienes saaledes, at Msks Hjælp forsmaaes, ja det kan være Hovmod, men det kan ogsaa virkelig være Guds Sag; men en Sag, der betjenes saaledes, at man tager Mskenes Hjælp er Politik. At man sætter Guds Navn til gjør dog vel ikke Udslaget, som hvis En vilde sige: nu vil jeg da i Guds Navn gaae hen og stjæle, eller: saa vil jeg da i vor ⓘ HerresHerres] , < Herre Jesu Χsti Navn gaae hen og hænge mig.