Indhold
- NB27:1 NB.27. etiket på bindets forsi...
- NB27:2 Min Opgavepå forpermens inders...
- NB27:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB27:4 Forsagelsen. Vi MskerMennesker...
- NB27:5 Ved Gud formaae vi alle Ting. ...
- NB27:6 I Christendommen er Alt med de...
- NB27:7 »Naaden« – »At gjøre Hjertets ...
- NB27:8 Forkyndelse – Forkyndelse. At ...
- NB27:9 Forbilledet – Naaden. Det er e...
- NB27:10 Christendom – Ingen Christne. ...
- NB27:11 Det Christeliges Formel. Det C...
- NB27:12 Lydigheden. Det er Lydigheden ...
- NB27:13 Snyderiet. Naar Barnet faaer s...
- NB27:14 Forstand – Tro. Hvor langt er ...
- NB27:15 Den barmhjertige Samaritan. »H...
- NB27:16 4. Journalen NB27, s. 27, med ...
- NB27:17 Det Ubetingedes Betjening. All...
- NB27:18 Resultat. .... Og naar saa et ...
- NB27:19 Frivillig Lidelse – Ufrivillig...
- NB27:20 At forskyde og at forskyde Chr...
- NB27:21 d. 10 September. Idag er det a...
- NB27:22 Det Menneskelige – det Guddomm...
- NB27:23 Guds-Forholdet. Fader – Søn – ...
- NB27:24 Potensation. Oftere har jeg i ...
- NB27:25 Det at »afdøe.« Det er det For...
- NB27:26 Det Intensive – det Extensive....
- NB27:27 Naaden – Efterfølgelsen. Vendt...
- NB27:28 Klædeboderne. d. 7 Octbr. Chri...
- NB27:29 Strenghed. Det at afdøe er det...
- NB27:30 Det Christelige – det Menneske...
- NB27:31 Hedenskab – Udødelighed. Af en...
- NB27:32 Aristoteless Ethik. 6te Bog ca...
- NB27:33 Den, som ikke hader Fader og M...
- NB27:34 Egoisme. Jo mere man tænker de...
- NB27:35 Sophistik Være Sandheden kan i...
- NB27:36 ΧstdChristendommen som Trøst i...
- NB27:37 Aand – det at troe, at Andre h...
- NB27:38 Sidste Kamp. Saa kommer der fo...
- NB27:39 Gradationer i Guds-Forhold – G...
- NB27:40 Grund-Forvirringen i ΧsthedChr...
- NB27:41 Evigheden – det at vove. Saa o...
- NB27:42 Christenhed. Jo mere jeg tænke...
- NB27:43 »Aanden« Det er ikke, som Spot...
- NB27:44 Aanden er Trøsteren. Tænk et M...
- NB27:45 Christus som Forbillede – og s...
- NB27:46 At sidde paa tolv Throner og d...
- NB27:47 Guds Majestæt. I en vis Forsta...
- NB27:48 Christendom. Hvo Du end er, ta...
- NB27:49 Aanden er Trøsteren, Talsmande...
- NB27:50 Det at elske ΧstusChristus. Tæ...
- NB27:51 »De stille Timer«. Tænk et Bar...
- NB27:52 At hade sig selv. Det er nu ve...
- NB27:53 Det er Alt Naade. Men dette be...
- NB27:54 Veemod. Det er ganske vist, at...
- NB27:55 Lad Dig nøies med min Naade. I...
- NB27:56 Alt beroer paa hvorledes det s...
- NB27:57 At hade sig selv – ΧstdomsChri...
- NB27:58 5. Journalen NB27, s. 130. Opt...
- NB27:59 Om mig selv – om indirecte og ...
- NB27:60 1853. d. 4. Januar.
- NB27:61 Den christelige Fordring. Den ...
- NB27:62 Stoicisme – det at afdøe Store...
- NB27:63 »Naaden« Den christelige Fordr...
- NB27:64 Evigheden – den officielle Χst...
- NB27:65 Det nye Testamentes ΧstdChrist...
- NB27:66 Med den moderne Literatur gaae...
- NB27:67 »Den, som ikke hader Fader og ...
- NB27:68 Socrates. Der er i den ham bet...
- NB27:69 »Paa Gud alene Jeg sætter Lid ...
- NB27:70 ... Saa er Din Vei og Maade Os...
- NB27:71 Min Beden. Der var en Tid – de...
- NB27:72 Natur-Videnskabernes Indvendin...
- NB27:73 Forunderligt – Sørgeligt. 1000...
- NB27:74 »At gaae ud af Verden.« I Pasc...
- NB27:75 Forunderlige Modsigelse i vor ...
- NB27:76 Det at blive ΧstenChristen i C...
- NB27:77 Hvorledes »Christenhed« læser ...
- NB27:78 Den uendelige Forandring i Gud...
- NB27:79 Feuchtersleben: Beiträge zur L...
- NB27:80 Den christelige Vanskelighed, ...
- NB27:81 Progres i det at blive eller v...
- NB27:82 »Christenhed« og den første Χs...
- NB27:83 Ordinationen. Man forpligter s...
- NB27:84 At være det Overordentlige – S...
- NB27:85 Det uhyre Sandsebedrag – Guds ...
- NB27:86 At det at Christus lod det kom...
- NB27:87 Christus som Forbillede. – Apo...
- NB27:88 6. Journalen NB27, s. [222]-22...
Alle forekomster
150 X5A65 178 Evigheden – den officielle Χstds Forkyndelse – ►Epicuræisme.
Saaledes lærer Χstd: dette Liv er Lidelse – men saa er Evigheden der. Deri er Χstd. forskjellig fra Jødedom og Hedenskab, der væsentligen lærte at dette Liv er Nydelse, men saa ogsaa manglede Evigheden.
»Christenhed« har opfundet Raffinement: Χstd. er at nyde dette Liv, potenseret ved at der er en Evighed.
►I et Skrift af 👤Th. Moore (»Epicuræeren« lige i Begyndelsen) finder jeg dette ganske rigtigt udtalt, hvad jo er en Fortjeneste af Forfatteren, da det er en Epicuræer der siger det. Epicuræeren siger: »at det der dog forstyrrer ham Livets Nydelse er – at der ingen Evighed er, var den der: hvor skulde jeg nyde.« Prægtigt! Han behøver jo blot at blive Χsten i den nuværende Χsthed.
Det er dog frygteligt, hvor »Forkyndelsen« er forvansket! 151 ►Lignelsen om den utro Husholder passer virkelig ⓘ paapaa] tilføjet Forkynderne.
Der var en Tid, da Forkynderne enten vidste at arbeide, at grave, (for at skaffe sig Udkommet) eller at leve af Almisse: da blev der ikke slaaet af paa Χstd. Men da hiin Sværm af utro Husholdere kom, som ►ikke vidste at grave og undsaae sig ved at trygle: da vidste de, hvad de vilde gjøre. ⓘ SomSom] , først skrevet D<a> den utro Husholder i Evangeliet satte sig ned og skrev falske Beviser: saaledes forvanskede de Χstd. og fik nu Χstd. til at være Noget, hvorpaa der ypperligt kan vindes Penge og jordiske Fordele. Og ved denne Art Χstd. vandt de sig (ganske ligesom den utro Husholder i Ev.) Venner i denne Verden – de vare, ligesom Husholderen i Evangeliet, ►klogere end Lysets Børn, der arbeidede med 152 egne Hænder for at kunne forkynde Evangelium gratis, eller levede i Armod og af Almisse, for at kunne gjøre det saa billigt som muligt.