Indhold
- NB27:1 NB.27. etiket på bindets forsi...
- NB27:2 Min Opgavepå forpermens inders...
- NB27:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB27:4 Forsagelsen. Vi MskerMennesker...
- NB27:5 Ved Gud formaae vi alle Ting. ...
- NB27:6 I Christendommen er Alt med de...
- NB27:7 »Naaden« – »At gjøre Hjertets ...
- NB27:8 Forkyndelse – Forkyndelse. At ...
- NB27:9 Forbilledet – Naaden. Det er e...
- NB27:10 Christendom – Ingen Christne. ...
- NB27:11 Det Christeliges Formel. Det C...
- NB27:12 Lydigheden. Det er Lydigheden ...
- NB27:13 Snyderiet. Naar Barnet faaer s...
- NB27:14 Forstand – Tro. Hvor langt er ...
- NB27:15 Den barmhjertige Samaritan. »H...
- NB27:16 4. Journalen NB27, s. 27, med ...
- NB27:17 Det Ubetingedes Betjening. All...
- NB27:18 Resultat. .... Og naar saa et ...
- NB27:19 Frivillig Lidelse – Ufrivillig...
- NB27:20 At forskyde og at forskyde Chr...
- NB27:21 d. 10 September. Idag er det a...
- NB27:22 Det Menneskelige – det Guddomm...
- NB27:23 Guds-Forholdet. Fader – Søn – ...
- NB27:24 Potensation. Oftere har jeg i ...
- NB27:25 Det at »afdøe.« Det er det For...
- NB27:26 Det Intensive – det Extensive....
- NB27:27 Naaden – Efterfølgelsen. Vendt...
- NB27:28 Klædeboderne. d. 7 Octbr. Chri...
- NB27:29 Strenghed. Det at afdøe er det...
- NB27:30 Det Christelige – det Menneske...
- NB27:31 Hedenskab – Udødelighed. Af en...
- NB27:32 Aristoteless Ethik. 6te Bog ca...
- NB27:33 Den, som ikke hader Fader og M...
- NB27:34 Egoisme. Jo mere man tænker de...
- NB27:35 Sophistik Være Sandheden kan i...
- NB27:36 ΧstdChristendommen som Trøst i...
- NB27:37 Aand – det at troe, at Andre h...
- NB27:38 Sidste Kamp. Saa kommer der fo...
- NB27:39 Gradationer i Guds-Forhold – G...
- NB27:40 Grund-Forvirringen i ΧsthedChr...
- NB27:41 Evigheden – det at vove. Saa o...
- NB27:42 Christenhed. Jo mere jeg tænke...
- NB27:43 »Aanden« Det er ikke, som Spot...
- NB27:44 Aanden er Trøsteren. Tænk et M...
- NB27:45 Christus som Forbillede – og s...
- NB27:46 At sidde paa tolv Throner og d...
- NB27:47 Guds Majestæt. I en vis Forsta...
- NB27:48 Christendom. Hvo Du end er, ta...
- NB27:49 Aanden er Trøsteren, Talsmande...
- NB27:50 Det at elske ΧstusChristus. Tæ...
- NB27:51 »De stille Timer«. Tænk et Bar...
- NB27:52 At hade sig selv. Det er nu ve...
- NB27:53 Det er Alt Naade. Men dette be...
- NB27:54 Veemod. Det er ganske vist, at...
- NB27:55 Lad Dig nøies med min Naade. I...
- NB27:56 Alt beroer paa hvorledes det s...
- NB27:57 At hade sig selv – ΧstdomsChri...
- NB27:58 5. Journalen NB27, s. 130. Opt...
- NB27:59 Om mig selv – om indirecte og ...
- NB27:60 1853. d. 4. Januar.
- NB27:61 Den christelige Fordring. Den ...
- NB27:62 Stoicisme – det at afdøe Store...
- NB27:63 »Naaden« Den christelige Fordr...
- NB27:64 Evigheden – den officielle Χst...
- NB27:65 Det nye Testamentes ΧstdChrist...
- NB27:66 Med den moderne Literatur gaae...
- NB27:67 »Den, som ikke hader Fader og ...
- NB27:68 Socrates. Der er i den ham bet...
- NB27:69 »Paa Gud alene Jeg sætter Lid ...
- NB27:70 ... Saa er Din Vei og Maade Os...
- NB27:71 Min Beden. Der var en Tid – de...
- NB27:72 Natur-Videnskabernes Indvendin...
- NB27:73 Forunderligt – Sørgeligt. 1000...
- NB27:74 »At gaae ud af Verden.« I Pasc...
- NB27:75 Forunderlige Modsigelse i vor ...
- NB27:76 Det at blive ΧstenChristen i C...
- NB27:77 Hvorledes »Christenhed« læser ...
- NB27:78 Den uendelige Forandring i Gud...
- NB27:79 Feuchtersleben: Beiträge zur L...
- NB27:80 Den christelige Vanskelighed, ...
- NB27:81 Progres i det at blive eller v...
- NB27:82 »Christenhed« og den første Χs...
- NB27:83 Ordinationen. Man forpligter s...
- NB27:84 At være det Overordentlige – S...
- NB27:85 Det uhyre Sandsebedrag – Guds ...
- NB27:86 At det at Christus lod det kom...
- NB27:87 Christus som Forbillede. – Apo...
- NB27:88 6. Journalen NB27, s. [222]-22...
Alle forekomster
62 X5A32 148 ►👤Aristoteless Ethik.
►7de Bog 15 Cap. Slutning. Gives der et Væsen, hvis Natur er ⓘ enkelenkel] SKS, enkelt (usammensat), saa vil ogsaa een og samme Virksomhed bestandigt være det ⓘ behageligbehagelig] SKS, behageligt. Et saadant Væsen er Guddommen, der derfor ⓘ stedse nyderstedse nyder] , ændret fra nyder uafbrudt en ⓘ enkelenkel] SKS, enkelt (eenfoldig) og uafbrudt Glæde. Ikke al Virksomhed er i Bevægelse (Forandring), der er ogsaa en i ⓘ detdet] , først skrevet U Uforanderlige. Ja, Nydelse forholder sig mere til Ro end til Bevægelse. At efter Digterens Ord Intet er Msket behageligere end Forandring, det kommer af hans Ufuldkommenhed. Stedse er det foranderligste Msk. ogsaa det sletteste, 63 og enhver Natur er desto ufuldkomnere, jo mere Forandring den behøver; thi en saadan Natur er ikke eenfoldig, ikke overeensstemmende med sig selv, med eet Ord ikke hvad den skal være.