Indhold
- NB26:1 NB26. etiket på bindets forsid...
- NB26:2 Min Stillingspå forpermens ind...
- NB26:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB26:4 Sophistik. Ikke det gjør Forsk...
- NB26:5 Det Vanskelige ved vor Tid. At...
- NB26:6 Min Stillings Vanskelighed. Ov...
- NB26:7 Det, maieutisk at sige sig sel...
- NB26:8 Den bestaaende Χsthed.Christen...
- NB26:9 Middel mod Sophisterne. Vil Du...
- NB26:10 Der brast Meningen i ΧstdChris...
- NB26:11 Om mig selv. Har Du seet en Ja...
- NB26:12 Ukjendelighed – Kjendelighed. ...
- NB26:13 Om mig selv. At jeg ikke gjør ...
- NB26:14 1. Journalen NB26, s. 41. Marg...
- NB26:15 Bøn – og Bøn. Hvilken uendelig...
- NB26:16 Conservatisme. Hvad der kan fo...
- NB26:17 Malebranche slutter Fortalen t...
- NB26:18 Bøn – Bøn. »Ethvert bekymret, ...
- NB26:19 En Replik af Biskop Mynster. I...
- NB26:20 Guds Ukjendelighed. I Modsætni...
- NB26:21 Det at være Præst. Naar det at...
- NB26:22 Et »Ubetinget« betjent – ved »...
- NB26:23 Christendommen har man da reen...
- NB26:24 »Tillige« Noget af det Latterl...
- NB26:25 Christendom – Jødedom Abraham ...
- NB26:26 Den største menneskelige Gruso...
- NB26:27 Cæsar. cfr.confer den lille Op...
- NB26:28 Antonin – Epiktet. Hvor ubetyd...
- NB26:29 Christus er »Midleren« Ogsaa d...
- NB26:30 Evangelium prædikes for de Fat...
- NB26:31 Bagvendt. De der selv nyde sto...
- NB26:32 Mulighed – Virkelighed Loven e...
- NB26:33 Det I-og-for sig Værende – og ...
- NB26:34 Goethe som Repræsentant for de...
- NB26:35 Det Msklige – det Χstlige. »Na...
- NB26:36 Det Menneskelige – det Christe...
- NB26:37 »Mig er Verden korsfæstet og j...
- NB26:38 Om mig selv. »Christendommen e...
- NB26:39 Om mig selv cfr.conferJournale...
- NB26:40 Den Hellig-Aand er »Trøsteren«...
- NB26:41 At elske ΧstumChristum. Hvad e...
- NB26:42 Undseelse. Den Extraordinaire....
- NB26:43 Ungdom – Alderdom Saa springer...
- NB26:44 Christendommens tvende Sætning...
- NB26:45 Christus. Paulus – Jacob. Pede...
- NB26:46 Christd.Christendommen har int...
- NB26:47 »De Offrede«, Correctiverne. S...
- NB26:48 Præste-Præk. Den hele Forkynde...
- NB26:49 Socrates I Bøger, Artikler, Pr...
- NB26:50 Ægte socratisk. I sit Forsvar ...
- NB26:51 »Lidelse« – om mig selv. »Lide...
- NB26:52 Christenhed. 1000 Præster præk...
- NB26:53 Om mig selv. Med alle mine Lid...
- NB26:54 2. Journalen NB26, s. [130]-13...
- NB26:55 Christd.Christendommen i det N...
- NB26:56 Sophistik. I de stærkeste Udtr...
- NB26:57 Charakteer-Betjening – Falsati...
- NB26:58 Forholdet til Gud. Gud er Aand...
- NB26:59 Lidelse Kjende paa Guds Forhol...
- NB26:60 Guds Ophøiethed. Det er dog et...
- NB26:61 Kun det Ubetingede kan bære et...
- NB26:62 Distancer. Der segnede da et a...
- NB26:63 Om de Grundede Grunde der tale...
- NB26:64 Barnedaaben. Vil man ubetinget...
- NB26:65 Barnedaaben. Til en vis Grad h...
- NB26:66 »Efterfølgelsen« – Mildhed. Ve...
- NB26:67 »Vil Du være fuldkommen, saa g...
- NB26:68 Gud er Kjerlighed – det at afd...
- NB26:69 Om mig selv. Jeg har maaskee h...
- NB26:70 Ananias – Saphira: Præsteskabe...
- NB26:71 En evig Salighed. Det at vente...
- NB26:72 Gud er Kjerlighed – det at afd...
- NB26:73 Den nulevende Slægt kan ikke b...
- NB26:74 Uden »Efterfølgelsen« er Chris...
- NB26:75 Forkyndelsen. Præsten: Du skal...
- NB26:76 Veemod. Der siges etsteds i en...
- NB26:77 Lidelse Kjendet paa Guds-Forho...
- NB26:78 Guds Førelse med mig. Oprindel...
- NB26:79 Sandseligt – Aandeligt. Plato ...
- NB26:80 Christendommen – TalekunstenTa...
- NB26:81 Alle ere bange for Afgjørelse....
- NB26:82 πιστις – επιστημη. See der har...
- NB26:83 Det iogforsigværende – »Troen«...
- NB26:84 »Den Enkelte« Ogsaa saaledes f...
- NB26:85 Mennesket er en Synthese, og s...
- NB26:86 »Gjerningerne.« Tag en svag An...
- NB26:87 Guds-Forholdet. Den Tanke: at ...
- NB26:88 Paradoxt. Den størst mulige An...
- NB26:89 Kjerlighed – Grusomhed. Er det...
- NB26:90 Mildhed – Strenghed. Den Mildh...
- NB26:91 Myndighed. ΧstusChristus prædi...
- NB26:92 ..... Men vil En sige: »om nu ...
- NB26:93 .... Baade i sin Tid og senere...
- NB26:94 Om mig selv. Ja vist forundtes...
- NB26:95 At blive Christen. De Flestefl...
- NB26:96 Forsagelsen. Dersom det var sa...
- NB26:97 »Efterfølgelsen« Det Lumskerie...
- NB26:98 Det svigefulde Hjerte. Hvor of...
- NB26:99 Forsagelsen (Efterfølgelsen) A...
- NB26:100 En Bedrager – Verden vil bedra...
- NB26:101 Forunderlige Indblik man faaer...
- NB26:102 Psychologisk. Et Barn, der lyd...
- NB26:103 Jeg vilk ikke – jeg kan ikke I...
- NB26:104 Om mig selv. Egentligen er det...
- NB26:105 Hvorledes kan dog dette hænge ...
- NB26:106 Vei – Vei. Naar jeg seer en Ma...
- NB26:107 Lidelse som Kjendet paa Guds-F...
- NB26:108 Den midlertidige Bevægelse Det...
- NB26:109 De gammel Orthodoxe. Det, som ...
- NB26:110 Enten – Eller Saaledes kom jeg...
- NB26:111 Om mig selv. Der er et Ord, de...
- NB26:112 Enten – Eller. Hvori er det Ul...
- NB26:113 Om mig selv. O, Gud skee Lov, ...
- NB26:114 Christendom i Christenhed. Obj...
- NB26:115 I Himlen – paa Jorden. I Himle...
- NB26:116 Regel. I Forhold til Lyst og A...
- NB26:117 Det er saligt at lide. Verden ...
- NB26:118 Evangelium prædikes for de Fat...
- NB26:119 Guds Tjeneste fremfor Kongens ...
- NB26:120 3. Journalen NB26, s. 270, med...
Alle forekomster
X4A613 66 Kun det Ubetingede kan bære et Msk.
Lad et Msk. ville arbeide for det Gode, flittigt, anstrenget, men dog saaledes, som han mener det, at han skal opleve at have Glæde deraf, see Frugter deraf: ja, paa den Maade skal det ikke blive stort; thi naar han ikke vil vove længere ud, end at han i levende Live skal see Frugterne deraf, altsaa see dem hos de Samtidige, saa nødsages han til i den Grad at ►accommodere sig og at slaae af nu her nu der, at hans Villen af det Gode egl. bliver en 144 Illusion.
Vel saa lad da et Msk. mere resigneret ville sætte sit Liv heelt ind – men dog saaledes, at han skal have den Tilfredsstillelse, at ►den næste Slægt saa bliver bedre: ja, paa den Maade lader det sig heller ikke gjøre. Thi snart vil han forstaae Tilværelsen saa dybt, at han vil see, at Verden aldrig bliver bedre, at hvis han saaledes virkelig vovede sit Liv for det Gode, saa vil næste Slægt blot docere ham, og er egl. saa blot blevet ⓘ værreværre] , først skrevet Verden. Altsaa vil denne Tanke, (at hans Liv skulde gavne en Eftertid) ikke formaae at bevæge et Msk. til virkelig at sætte et Liv ind for det Gode.
Saa staaer der blot een Betragtning tilbage, men den strækker ogsaa til, den er, at et Msk. siger til sig selv: jeg har, ►betræffende at vove Alt, slet intet hvorfor, det der bestemmer mig er 145 ene og alene dette Ubetingede, jeg skal det, ►jeg kan det ikke anderledes, hvorfor? ja, det maa Gud om.
Dette vil sige: med den Reflexions-Bevidsthed som en betydeligere Individualitet i vor Tid maa have, kan ingen ►teleologisk Betragtning formaae, at han virkelig vover Alt.
Vi trænge atter til det Ubetingede. I det Ubetingede gaaer al Teleologie ud.
Det er en Bagvendthed man har levet i, at jo mere »hvorfor« jo lettere skulde et Msk. formaaes til at vove Alt, nei, ethvert »hvorfor« er egl. subtraherende. Kun naar ethvert »hvorfor« gaaer ud i det Ubetingedes Nat og forstummer i det Ubetingedes Taushed, kun da kan et Msk. vove Alt; skimter han et »hvorfor«, saa svækkes han Noget, seer han 1000 »hvorfor« – pas paa, han kommer aldeles ikke til at vove det Mindste, men bliver Professor i de 1000 »hvorfor.«