Indhold
- NB26:1 NB26. etiket på bindets forsid...
- NB26:2 Min Stillingspå forpermens ind...
- NB26:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB26:4 Sophistik. Ikke det gjør Forsk...
- NB26:5 Det Vanskelige ved vor Tid. At...
- NB26:6 Min Stillings Vanskelighed. Ov...
- NB26:7 Det, maieutisk at sige sig sel...
- NB26:8 Den bestaaende Χsthed.Christen...
- NB26:9 Middel mod Sophisterne. Vil Du...
- NB26:10 Der brast Meningen i ΧstdChris...
- NB26:11 Om mig selv. Har Du seet en Ja...
- NB26:12 Ukjendelighed – Kjendelighed. ...
- NB26:13 Om mig selv. At jeg ikke gjør ...
- NB26:14 1. Journalen NB26, s. 41. Marg...
- NB26:15 Bøn – og Bøn. Hvilken uendelig...
- NB26:16 Conservatisme. Hvad der kan fo...
- NB26:17 Malebranche slutter Fortalen t...
- NB26:18 Bøn – Bøn. »Ethvert bekymret, ...
- NB26:19 En Replik af Biskop Mynster. I...
- NB26:20 Guds Ukjendelighed. I Modsætni...
- NB26:21 Det at være Præst. Naar det at...
- NB26:22 Et »Ubetinget« betjent – ved »...
- NB26:23 Christendommen har man da reen...
- NB26:24 »Tillige« Noget af det Latterl...
- NB26:25 Christendom – Jødedom Abraham ...
- NB26:26 Den største menneskelige Gruso...
- NB26:27 Cæsar. cfr.confer den lille Op...
- NB26:28 Antonin – Epiktet. Hvor ubetyd...
- NB26:29 Christus er »Midleren« Ogsaa d...
- NB26:30 Evangelium prædikes for de Fat...
- NB26:31 Bagvendt. De der selv nyde sto...
- NB26:32 Mulighed – Virkelighed Loven e...
- NB26:33 Det I-og-for sig Værende – og ...
- NB26:34 Goethe som Repræsentant for de...
- NB26:35 Det Msklige – det Χstlige. »Na...
- NB26:36 Det Menneskelige – det Christe...
- NB26:37 »Mig er Verden korsfæstet og j...
- NB26:38 Om mig selv. »Christendommen e...
- NB26:39 Om mig selv cfr.conferJournale...
- NB26:40 Den Hellig-Aand er »Trøsteren«...
- NB26:41 At elske ΧstumChristum. Hvad e...
- NB26:42 Undseelse. Den Extraordinaire....
- NB26:43 Ungdom – Alderdom Saa springer...
- NB26:44 Christendommens tvende Sætning...
- NB26:45 Christus. Paulus – Jacob. Pede...
- NB26:46 Christd.Christendommen har int...
- NB26:47 »De Offrede«, Correctiverne. S...
- NB26:48 Præste-Præk. Den hele Forkynde...
- NB26:49 Socrates I Bøger, Artikler, Pr...
- NB26:50 Ægte socratisk. I sit Forsvar ...
- NB26:51 »Lidelse« – om mig selv. »Lide...
- NB26:52 Christenhed. 1000 Præster præk...
- NB26:53 Om mig selv. Med alle mine Lid...
- NB26:54 2. Journalen NB26, s. [130]-13...
- NB26:55 Christd.Christendommen i det N...
- NB26:56 Sophistik. I de stærkeste Udtr...
- NB26:57 Charakteer-Betjening – Falsati...
- NB26:58 Forholdet til Gud. Gud er Aand...
- NB26:59 Lidelse Kjende paa Guds Forhol...
- NB26:60 Guds Ophøiethed. Det er dog et...
- NB26:61 Kun det Ubetingede kan bære et...
- NB26:62 Distancer. Der segnede da et a...
- NB26:63 Om de Grundede Grunde der tale...
- NB26:64 Barnedaaben. Vil man ubetinget...
- NB26:65 Barnedaaben. Til en vis Grad h...
- NB26:66 »Efterfølgelsen« – Mildhed. Ve...
- NB26:67 »Vil Du være fuldkommen, saa g...
- NB26:68 Gud er Kjerlighed – det at afd...
- NB26:69 Om mig selv. Jeg har maaskee h...
- NB26:70 Ananias – Saphira: Præsteskabe...
- NB26:71 En evig Salighed. Det at vente...
- NB26:72 Gud er Kjerlighed – det at afd...
- NB26:73 Den nulevende Slægt kan ikke b...
- NB26:74 Uden »Efterfølgelsen« er Chris...
- NB26:75 Forkyndelsen. Præsten: Du skal...
- NB26:76 Veemod. Der siges etsteds i en...
- NB26:77 Lidelse Kjendet paa Guds-Forho...
- NB26:78 Guds Førelse med mig. Oprindel...
- NB26:79 Sandseligt – Aandeligt. Plato ...
- NB26:80 Christendommen – TalekunstenTa...
- NB26:81 Alle ere bange for Afgjørelse....
- NB26:82 πιστις – επιστημη. See der har...
- NB26:83 Det iogforsigværende – »Troen«...
- NB26:84 »Den Enkelte« Ogsaa saaledes f...
- NB26:85 Mennesket er en Synthese, og s...
- NB26:86 »Gjerningerne.« Tag en svag An...
- NB26:87 Guds-Forholdet. Den Tanke: at ...
- NB26:88 Paradoxt. Den størst mulige An...
- NB26:89 Kjerlighed – Grusomhed. Er det...
- NB26:90 Mildhed – Strenghed. Den Mildh...
- NB26:91 Myndighed. ΧstusChristus prædi...
- NB26:92 ..... Men vil En sige: »om nu ...
- NB26:93 .... Baade i sin Tid og senere...
- NB26:94 Om mig selv. Ja vist forundtes...
- NB26:95 At blive Christen. De Flestefl...
- NB26:96 Forsagelsen. Dersom det var sa...
- NB26:97 »Efterfølgelsen« Det Lumskerie...
- NB26:98 Det svigefulde Hjerte. Hvor of...
- NB26:99 Forsagelsen (Efterfølgelsen) A...
- NB26:100 En Bedrager – Verden vil bedra...
- NB26:101 Forunderlige Indblik man faaer...
- NB26:102 Psychologisk. Et Barn, der lyd...
- NB26:103 Jeg vilk ikke – jeg kan ikke I...
- NB26:104 Om mig selv. Egentligen er det...
- NB26:105 Hvorledes kan dog dette hænge ...
- NB26:106 Vei – Vei. Naar jeg seer en Ma...
- NB26:107 Lidelse som Kjendet paa Guds-F...
- NB26:108 Den midlertidige Bevægelse Det...
- NB26:109 De gammel Orthodoxe. Det, som ...
- NB26:110 Enten – Eller Saaledes kom jeg...
- NB26:111 Om mig selv. Der er et Ord, de...
- NB26:112 Enten – Eller. Hvori er det Ul...
- NB26:113 Om mig selv. O, Gud skee Lov, ...
- NB26:114 Christendom i Christenhed. Obj...
- NB26:115 I Himlen – paa Jorden. I Himle...
- NB26:116 Regel. I Forhold til Lyst og A...
- NB26:117 Det er saligt at lide. Verden ...
- NB26:118 Evangelium prædikes for de Fat...
- NB26:119 Guds Tjeneste fremfor Kongens ...
- NB26:120 3. Journalen NB26, s. 270, med...
Alle forekomster
X4A568 Det at være Præst.
Naar det at være Præst betyder, at have sit Liv paa enhver mulig Maade jordisk ⓘ ogog] , først skrevet be verdsligt ►betrygget, at ⓘ værevære] , først skrevet deel med i al mulig Livs-Nydelse, ►derhos at nyde stor Ære og Anseelse – mod een Gang om Ugen i ►en stille Time, (i den pragtfulde 51 Kunstbygning, som kaldes en Kirke, hvor alt er æsthetisk lagt an) at declamere rhetorisk deiligt, at sværme i de høieste ⓘ Følelser:Følelser:] , ændret fra Følelser, saa paastaaer jeg, at dette er just den størst mulige Afstand fra Χstd, er den meest raffinerede Livsnydelse, en Sandsepirringens ►ⓘ PotensationPotensation] SKS, Potentation som ikke Hedenskabet kunde udtænke saa raffineret.
Tag blot en Skuespiller, og spørg ham, om det ikke er en uhyre Til29fredsstillelse, sandseligt til at fornemme, det at hengive sig i Lidenskaberne, og at fornemme den Magt man øver over Tilskuerne. See, derfor kan Skuespilleren ikke leve uden at spille; Ferie-Tiden er i een Forstand for ham et Savn, han savner hiin Potensation.
Og nu ⓘ hvorhvor] , først skrevet hvorled langt taknemligere at spille Præst. 52 At tage Mskenes skjønneste Øieblik, deres Stemninger og Følelser, og fornemme Livs-Følelsen svulme i sig, reflecteret tilbage fra Tilhørerne. Og nu, ⓘ dennedenne] , først skrevet dette ►forklarende Glands over det Hele, at det skal være Alvor, saa der ikke er Tale om Bravo eller Hyssen, nei, men om Qvindernes og Ungdommens ⓘ Tilbedelse.Tilbedelse.] , herefter er slettet Og at saa Præ
►Da Biskop 👤M. havde været syg, ►fortalte 👤Pauli mig, rørt, at han havde længtes saa meget efter at prædike. Hvor rørende! Lad ►👤Phister have været syg i nogle Maaneder, hvor vil han længes efter Potensationen paa Brædderne!
Her ligger et Dyb af Forvirring og tildeels ogsaa Hyklerie som er ganske rædsomt. Ikke en Hoerkarl, en Røver, en Tyv er i Misgjerningens Øieblik 53 saa langt fra Christendommen, som en saadan Præst just i det Øieblik, da han paa Prædikestolen svulmer stærkest i ⓘ Veltalenhed, thi Røveren o: s: v: mener dog ikke, at det er Christendom.Veltalenhed, thi Røveren o: s: v:og saa videre mener dog ikke, at det er Christendom.] , ændret fra Veltalenhed.