Indhold
- NB25:1 NB25. etiket på bindets forsid...
- NB25:2 Abraham.på forpermens indersid...
- NB25:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB25:4 Guds-Forholdet. Strengt taget ...
- NB25:5 Den Enkelte. Det der forvirrer...
- NB25:6 Det N. T.Nye Testamente Luther...
- NB25:7 Hegel. Det Redeligere i en tid...
- NB25:8 En ældre Tid – vor Tid. Psycho...
- NB25:9 PsychologiskPhyschologisk. Vi ...
- NB25:10 Christendom. Det, at Christend...
- NB25:11 Det Primitive – det Traditione...
- NB25:12 13. Journalen NB25, s. 15. Mar...
- NB25:13 Stephanus. Thema: Hvad der for...
- NB25:14 Guds Ord. For at man ret skal ...
- NB25:15 Sc. Stephans Dag. At Julefeste...
- NB25:16 Julefesten. Hvorfor Verdens Fr...
- NB25:17 Udødelighed. Cicero siger (i d...
- NB25:18 »Kun Een naaer Maalet.« Kan br...
- NB25:19 Hedenskabet. Lige i Slutningen...
- NB25:20 Sammenhold. Det til Grund for ...
- NB25:21 Cicero siger (i de natura deor...
- NB25:22 GudsMajestæt – »Naaden« paa fø...
- NB25:23 Begivenheden i Frankrig. Den a...
- NB25:24 Hedenskabet (cfr.confer de nat...
- NB25:25 14. Journalen NB25, s. 31. SK ...
- NB25:26 »Professoren« Philosophen var ...
- NB25:27 Luther. Enhver vil dog indrømm...
- NB25:28 Gudd.Guddommelig Medlidenhed. ...
- NB25:29 Evangelium for de Fattige Det ...
- NB25:30 Mariæ Bebudelse. Thema: at Eng...
- NB25:31 Banker, saa skal Eder oplades....
- NB25:32 Det at lide for Læren – det Ab...
- NB25:33 Brylluppet i Cana. Χstd.Christ...
- NB25:34 Abraham. Ny Frygt og Bæven. St...
- NB25:35 Christendommen. DetAt det er v...
- NB25:36 Enkens Søn fra Nain eller Møde...
- NB25:37 Kan jeg forstaae? – vil jeg fo...
- NB25:38 Amor og PsychePschyche. Jeg læ...
- NB25:39 Det at afdøe var jo og det Soc...
- NB25:40 Det Stoiske Selvmord : ηνοιϰτα...
- NB25:41 LucretsII, 1II, ·. Svave, mari...
- NB25:42 Den officielle ΧstdsChristendo...
- NB25:43 Socrates. Han er dog eneste i ...
- NB25:44 Proportioner. A. Naar En ønske...
- NB25:45 Sophisterne. I anden Deel af M...
- NB25:46 Christendom – Christenhed Førs...
- NB25:47 Christendom. Christendommen er...
- NB25:48 Moderne Sophisterie. Naar jeg ...
- NB25:49 Gud – Guds Sag. Man taler om G...
- NB25:50 Biskop Mynster – Christendom. ...
- NB25:51 Guds-Dyrkelse. I vore Tider da...
- NB25:52 Sophisten i En selv. Dersom et...
- NB25:53 Overtro – Overtro. Man korser ...
- NB25:54 Den, som ikke haver, fra ham s...
- NB25:55 Sophistik. I Agathon af Wielan...
- NB25:56 »Jeg er Den som jeg er« Dette ...
- NB25:57 Lidelse Den blot mskligemennes...
- NB25:58 »Tillige« Christendommens Meni...
- NB25:59 Gud. Ikke en Spurv falder til ...
- NB25:60 Sophistik. Paa det ethiske og ...
- NB25:61 Davids Psalme: »Dette er mig f...
- NB25:62 Hvo som ikke haver, fra ham sk...
- NB25:63 Guds-Forholdet. Naar En tør be...
- NB25:64 Lidelse. Det blot MskligeMenne...
- NB25:65 At troe er egl.egentlig at gaa...
- NB25:66 Omvendtheden harog h allerede ...
- NB25:67 Efterfølgelsen – Forsoningen. ...
- NB25:68 Den Mynsterske Christendoms-Fo...
- NB25:69 Forkyndelsen. Det er dog saa l...
- NB25:70 Socrates – De Andre. Socrates ...
- NB25:71 Frimodighed i at lide for Sand...
- NB25:72 ΧstdChristendom i Guds Interes...
- NB25:73 »Efterfølgelsen« At dette ikke...
- NB25:74 Det ikke at vove. Dette er i E...
- NB25:75 Charakteerløshed. Hvor ofte hø...
- NB25:76 »Offrene« Frygteligt, maatte m...
- NB25:77 »Kun forsaavidt man kan gjøre ...
- NB25:78 Generations-ΧstdChristendom; d...
- NB25:79 Christi Korsfæstelse. Aldrig h...
- NB25:80 Joseph af Arimathia – Χsthed C...
- NB25:81 Christendom. ... Og naar saa E...
- NB25:82 »Klogskab« har afskaffet Χstdo...
- NB25:83 Naar man er Geistlig at ville ...
- NB25:84 Den mulige Collision med Mynst...
- NB25:85 Lidelses-Historien Ogsaa herpa...
- NB25:86 Christenhed. Status. Egentlige...
- NB25:87 De »Opvaktes« idelige Snakken ...
- NB25:88 »Forsagelse« – Demoralisatione...
- NB25:89 Det Overordentlige er: det Off...
- NB25:90 Sviig. Et Barn kan med sin bed...
- NB25:91 »nu herefter skulle alle Slægt...
- NB25:92 Catholicisme – Protestantisme....
- NB25:93 »Da Tidens FyldeS kom«. Hvad v...
- NB25:94 Thema til Prædiken 2den Paaske...
- NB25:95 Da Dørene vare lukkede, kom Χs...
- NB25:96 Reflexionen. Det at hele Gener...
- NB25:97 Evangeliet om den gode Hyrde ....
- NB25:98 Tilværelses Lov. Først kommer ...
- NB25:99 Socrates. Hvor ophøiet! Han an...
- NB25:100 »Klosteret« Feilen i Middelald...
- NB25:101 Samtidigheden med ΧstusChristu...
- NB25:102 Øienforblindelse. Etatsraad Da...
- NB25:103 Thema. Naar et Msk.Menneske er...
- NB25:104 Det Forfærdelige, at Maalestok...
- NB25:105 Det farlige »Tillige«. Jeg tæn...
- NB25:106 Pascal. HvoHvor er i nyere Tid...
- NB25:107 Det christeligt at vove. Al Kl...
- NB25:108 At vi opdrages fra Barn i Χstd...
- NB25:109 Om »Hende.« Mai 1852. I Løbet ...
- NB25:110 Det Extensive det Intensive i ...
- NB25:111 Det Mynsterske. M. vilde vistn...
- NB25:112 Min Situation. Da jeg kastede ...
- NB25:113 15. Journalen NB25, s. [268], ...
- NB25:114 Mit Livs Fart. I frygtelige in...
Alle forekomster
X4A521 Catholicisme – Protestantisme.
At faae »Efterfølgelsen« bort, fjernet, det er det der beskjeftiger os Msker.
Saa har man baaret sig saaledes ad. Man tager Χstus ⓘ blotblot] tilføjet som »Forsoner« og udelader aldeles Bestemmelsen: 204 Forbilledet. Dog ikke nok hermed; det varer ikke længe, saa bliver ►Jfr.👤Maria en Slags Forsoner, til hvem man beder, at hun vil bede for os til »Forsoneren«; og saa bliver »Apostelen« en Slags Forsoner, til hvem man beder, at ⓘ hanhan] SKS, hun; ændret fra man vil bede for En til »Forsoneren«; og saa Martyren til Apostelen og op efter, og saa Sandheds-Vidnet til Martyren og op efter, og saa Præsten til Sandheds-Vidnet og op efter. Denne uhyre Ramse er naturligviis beregnet paa at distancere »Efterfølgelsen.«
Dette er en frygtelig Vildfarelse. Imidlertid ligger der dog noget Mskligt deri. Nemlig naar jeg vil have mit Liv i Nydelse og er 205 mig dette bevidst, og jeg dog vil forholde mig til Forbillederne, der ud509trykke lige det Modsatte (Lidelse) saa er det dog, en, msklig talt, rørende Maade, at jeg vil forvandle Forbillederne til en Slags ⓘ ForsonereForsonere] , < Forsonerne, vil udtrykke, hvor ueensartet mit Liv er fra deres, det er en Slags Redelighed mod Forbillederne.
Protestantismen er fiffigere. Man lever i sandselig og verdslig Nydelse (og det kalder man Χstd) – og saa ►qvitterer man Forbillederne, Melleminstantserne, ved det ►Hykkels[k]e: jeg er for ydmyg og beskeden til at begjere det Overordentlige – hvilket Overordentlige? Det at ⓘ leveleve] , først skrevet blive f 206 i Armod og Elendighed, forhadt, forbandet, tilsidst ►ihjelslaget?
Jo mere jeg seer derpaa, jo mere synes det mig, at Protestantismen (hvor sandt det Lutherske end er) at Protestantismens Hyklerie er det egl. ►qvalificerede og raffinerede.