Indhold
- NB25:1 NB25. etiket på bindets forsid...
- NB25:2 Abraham.på forpermens indersid...
- NB25:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB25:4 Guds-Forholdet. Strengt taget ...
- NB25:5 Den Enkelte. Det der forvirrer...
- NB25:6 Det N. T.Nye Testamente Luther...
- NB25:7 Hegel. Det Redeligere i en tid...
- NB25:8 En ældre Tid – vor Tid. Psycho...
- NB25:9 PsychologiskPhyschologisk. Vi ...
- NB25:10 Christendom. Det, at Christend...
- NB25:11 Det Primitive – det Traditione...
- NB25:12 13. Journalen NB25, s. 15. Mar...
- NB25:13 Stephanus. Thema: Hvad der for...
- NB25:14 Guds Ord. For at man ret skal ...
- NB25:15 Sc. Stephans Dag. At Julefeste...
- NB25:16 Julefesten. Hvorfor Verdens Fr...
- NB25:17 Udødelighed. Cicero siger (i d...
- NB25:18 »Kun Een naaer Maalet.« Kan br...
- NB25:19 Hedenskabet. Lige i Slutningen...
- NB25:20 Sammenhold. Det til Grund for ...
- NB25:21 Cicero siger (i de natura deor...
- NB25:22 GudsMajestæt – »Naaden« paa fø...
- NB25:23 Begivenheden i Frankrig. Den a...
- NB25:24 Hedenskabet (cfr.confer de nat...
- NB25:25 14. Journalen NB25, s. 31. SK ...
- NB25:26 »Professoren« Philosophen var ...
- NB25:27 Luther. Enhver vil dog indrømm...
- NB25:28 Gudd.Guddommelig Medlidenhed. ...
- NB25:29 Evangelium for de Fattige Det ...
- NB25:30 Mariæ Bebudelse. Thema: at Eng...
- NB25:31 Banker, saa skal Eder oplades....
- NB25:32 Det at lide for Læren – det Ab...
- NB25:33 Brylluppet i Cana. Χstd.Christ...
- NB25:34 Abraham. Ny Frygt og Bæven. St...
- NB25:35 Christendommen. DetAt det er v...
- NB25:36 Enkens Søn fra Nain eller Møde...
- NB25:37 Kan jeg forstaae? – vil jeg fo...
- NB25:38 Amor og PsychePschyche. Jeg læ...
- NB25:39 Det at afdøe var jo og det Soc...
- NB25:40 Det Stoiske Selvmord : ηνοιϰτα...
- NB25:41 LucretsII, 1II, ·. Svave, mari...
- NB25:42 Den officielle ΧstdsChristendo...
- NB25:43 Socrates. Han er dog eneste i ...
- NB25:44 Proportioner. A. Naar En ønske...
- NB25:45 Sophisterne. I anden Deel af M...
- NB25:46 Christendom – Christenhed Førs...
- NB25:47 Christendom. Christendommen er...
- NB25:48 Moderne Sophisterie. Naar jeg ...
- NB25:49 Gud – Guds Sag. Man taler om G...
- NB25:50 Biskop Mynster – Christendom. ...
- NB25:51 Guds-Dyrkelse. I vore Tider da...
- NB25:52 Sophisten i En selv. Dersom et...
- NB25:53 Overtro – Overtro. Man korser ...
- NB25:54 Den, som ikke haver, fra ham s...
- NB25:55 Sophistik. I Agathon af Wielan...
- NB25:56 »Jeg er Den som jeg er« Dette ...
- NB25:57 Lidelse Den blot mskligemennes...
- NB25:58 »Tillige« Christendommens Meni...
- NB25:59 Gud. Ikke en Spurv falder til ...
- NB25:60 Sophistik. Paa det ethiske og ...
- NB25:61 Davids Psalme: »Dette er mig f...
- NB25:62 Hvo som ikke haver, fra ham sk...
- NB25:63 Guds-Forholdet. Naar En tør be...
- NB25:64 Lidelse. Det blot MskligeMenne...
- NB25:65 At troe er egl.egentlig at gaa...
- NB25:66 Omvendtheden harog h allerede ...
- NB25:67 Efterfølgelsen – Forsoningen. ...
- NB25:68 Den Mynsterske Christendoms-Fo...
- NB25:69 Forkyndelsen. Det er dog saa l...
- NB25:70 Socrates – De Andre. Socrates ...
- NB25:71 Frimodighed i at lide for Sand...
- NB25:72 ΧstdChristendom i Guds Interes...
- NB25:73 »Efterfølgelsen« At dette ikke...
- NB25:74 Det ikke at vove. Dette er i E...
- NB25:75 Charakteerløshed. Hvor ofte hø...
- NB25:76 »Offrene« Frygteligt, maatte m...
- NB25:77 »Kun forsaavidt man kan gjøre ...
- NB25:78 Generations-ΧstdChristendom; d...
- NB25:79 Christi Korsfæstelse. Aldrig h...
- NB25:80 Joseph af Arimathia – Χsthed C...
- NB25:81 Christendom. ... Og naar saa E...
- NB25:82 »Klogskab« har afskaffet Χstdo...
- NB25:83 Naar man er Geistlig at ville ...
- NB25:84 Den mulige Collision med Mynst...
- NB25:85 Lidelses-Historien Ogsaa herpa...
- NB25:86 Christenhed. Status. Egentlige...
- NB25:87 De »Opvaktes« idelige Snakken ...
- NB25:88 »Forsagelse« – Demoralisatione...
- NB25:89 Det Overordentlige er: det Off...
- NB25:90 Sviig. Et Barn kan med sin bed...
- NB25:91 »nu herefter skulle alle Slægt...
- NB25:92 Catholicisme – Protestantisme....
- NB25:93 »Da Tidens FyldeS kom«. Hvad v...
- NB25:94 Thema til Prædiken 2den Paaske...
- NB25:95 Da Dørene vare lukkede, kom Χs...
- NB25:96 Reflexionen. Det at hele Gener...
- NB25:97 Evangeliet om den gode Hyrde ....
- NB25:98 Tilværelses Lov. Først kommer ...
- NB25:99 Socrates. Hvor ophøiet! Han an...
- NB25:100 »Klosteret« Feilen i Middelald...
- NB25:101 Samtidigheden med ΧstusChristu...
- NB25:102 Øienforblindelse. Etatsraad Da...
- NB25:103 Thema. Naar et Msk.Menneske er...
- NB25:104 Det Forfærdelige, at Maalestok...
- NB25:105 Det farlige »Tillige«. Jeg tæn...
- NB25:106 Pascal. HvoHvor er i nyere Tid...
- NB25:107 Det christeligt at vove. Al Kl...
- NB25:108 At vi opdrages fra Barn i Χstd...
- NB25:109 Om »Hende.« Mai 1852. I Løbet ...
- NB25:110 Det Extensive det Intensive i ...
- NB25:111 Det Mynsterske. M. vilde vistn...
- NB25:112 Min Situation. Da jeg kastede ...
- NB25:113 15. Journalen NB25, s. [268], ...
- NB25:114 Mit Livs Fart. I frygtelige in...
Alle forekomster
X4A545 528 529 269 Mit Livs Fart.
I frygtelige indre Lidelser blev jeg Forfatter.
Saa var jeg Aar efter Aar ⓘ Forfatter,Forfatter,] , først skrevet Forfatter. leed saa ogsaa for Ideen, foruden hvad jeg udholdt i indre Lidelser.
►Da kom 48. Det hjalp. Der kom for mig et Øieblik, da jeg, saligt overvældet, turde sige til mig selv: jeg har forstaaet det Høieste. Sandeligen det forundtes ikke Mange i hver Generation.
Men næsten i samme Øieblik styrtede noget Nyt over mig: det Høieste er jo ikke at forstaae det Høieste men at gjøre det.
Dette havde jeg vel været 270 opmærksom paa lige fra Begyndelsen, derfor er jeg ogsaa noget Andet end en Forfatter i Almdl. Forstand. Men hvad jeg ikke saa klart var opmærksom paa, var, at jeg ►ved at have Formue og være uafhængig havde lettere ved existentielt at udtrykke det Forstaaede.
Da jeg saa forstod dette, ►var jeg villig til at erklære mig selv for en Digter, nemlig fordi jeg har haft Formue, hvad der har gjort Handling lettere for mig end for Andre.
Men det kommer igjen: det Høieste er ikke at forstaae det Høieste, men at gjøre det, og vel at mærke med alle Tyngder paa.
Da forstod jeg først ret, at »Naaden« maa ►anbringes, ellers qvæles et Msk. i det Øieblik han skal til at begynde.
Men, men, »Naaden« skal dog ikke anbringes for at forhindre Stræben, nei, det kommer igjen: det Høieste er ikke at forstaae det Høieste men at gjøre det.