X4A510 Naar man er Geistlig at ville sætte en Ære i at være complet Verdensmand, være med i alt Verdsligt ►trods Nogen, kan være den meest raffinerede Nydelsessyge.
1) Der er nu fE et Skilpadde-Gilde hos ►Geheimeraad H. – ►Superintendenten er ogsaa med; og Dommen bliver om ham: det er en mageløs Mand, Alt kan han gjøre; ved et Skilpadde-165Gilde kan han ►gjøre Skjeld som Ingen – og i Søndags hørte Du ham? det var mageløst, ►saa han skildrede disse høie Dyder.
Den portugisiske ►Minister er ogsaa en ►tout a fait Mand ved et Skilpaddegilde – men her er ingen Raffinement. Den Geistlige kommer det til Gode – at han tillige saa mageløst kan skildre.a
✂ a Det er at faae Skildpadden med en ganske egen ►sauce piquante – hvad Under om den saa smager saa mageløst.
2) 👤Julie og 👤Fanny ere Geheimeraadens Døttre. De tale med hinanden om Gjestebuddetb, og 👤Julie siger: Du kan troe, det er en stor Byrde og Besvær for Superintendenten at deeltage i saadanne Gilder, han vilde meget hellere 166 leve i Armod – hørte Du ham i Søndags? han græd, da han skildrede o: s: v:. Og saa tilbede 👤Julie og 👤Fanny ham – og dette er Qvindens Dom.
Det er ogsaa Raffinement; den portugisiske Minister 499 tilbedes ikke fordi han spiser Skilpadde med sand Vellyst.c
✂ c Og Qvinders Tilbedelse, ja og ►in specie deres ►gudelige Tilbedelse, det er atter en sauce piquant, hvormed Skildpadden anrettes ene for denne mageløse Geistlige.
3) Ingen af de andre Gjester ved hiint Skilpadde-Gilde takke vi Andre – kun Superintendenten takke vi, at han bringer det Offer at deeltage i Sligt, at gjøre det saa complet, at ingen Gourmand kunde nyde 167 Skilpadden bedre – han den Guds Mand, der i Søndags – og altsaa hellere ville leve i Armod, men lemper sig efter os, hvorfor vi maae takke ham,d at han ikke pludselig bliver saa alvorlig (som han er i sit Inderstee) og forstyrrer os vore Skilpadde-Gilder o: s: v:, hvad han sagtens (hørte Du ham i Søndags?) kan undvære.
✂ d , at han nedlader sig til os – og til Skildpadden,
✂ e , hørte Du ham i ⓘ Søndags!
Overalt faaer en saadan Geistlig en raffineret Overlegenhed over sig selv. Er Udenrigs-Ministeren ►Ridder af Elephanten – vel, det er saa hans Livs Alvor. Men denne Geistlige som ogsaa bliver R. af E., 168 o, Du kan troe, det er for ham Barneværk – hørte Du ham ikke ⓘ i Søndags. Han er altsaa deri forskjellig fra andre Elephant-Riddere, at han er ⓘ uendelig ophøiet over »dette Barnagtige«, dog saaledes at han tillige (for en Forsigtigheds Skyld) er ⓘ R. af E.
Dette kan være det frygteligste Raffinement, saa en ret udspeculeret Nydelsessyg, maatte sige, ⓘ al Verdens Lyst og Herlighed vilde dog ikke tilfredsstille mig, naar jeg ikke tillige var Geistlig, det er en ►Potensation, som 169 jeg veed at ►gouttere.f
✂ f saa ►ⓘ en græsk Hedoniker maatte sige: jeg tilstaaer det, ved Hjælp af Χstd. er ⓘ et Raffinement blevet muligt, som jeg ikke anede; thi hvad var dog al min Livsnydelse mod hvis jeg tillige havde været christelig Geistlig!
Det kan være Raffinement. Han kan ogsaa maaskee fra Begyndelsen være kommet uskyldigere ind deri – ak, og saa ikke mere formaae, at gjøre Modstand. Det kan maaskee ogsaa være et altfor dumdristigt ►Vovet i Retning af Inderlighed – ak, ⓘ og som saa reent glemte dog engang imellem at underlægge sig selv ⓘ Control.