Kierkegaard, Søren Journalen NB24

Mit Bestik.


Neppe Nogen her er i den Grad som jeg indviet i alle de Indsigelser, der, christeligt, ere at gjøre mod en Stats-Kirke, en Folke-Kirke, et christeligt Bestaaende o: s: v:, item at i streng christelig Forstand er Fordringen: Adskillelse, det er Idealitetens Fordring i Maximum.

Men siger jeg: at foretage denne Adskillelse er en i saa høi Grad qvalitativ religieus Forretning, at kun en qvalitativ distingveret religieus Charakteer kan udføre den; strengt taget maatte der fordres en Apostel, idetmindste et Sandheds-Vidne. Og i Charakteer skal det gjøres, der skal ikke sluddres charakteerløst derom. At faae et charakteerløst fortumlet Hoved til at vove paa Sligt er uendeligen galere end at sætte en Spekhøker til at commandere en Brigade,[a]

Nu har jeg paa vor Scene ikke opdaget en Eneste, der kunde endog blot ligne en saa distingueret religieus Charakteer. Derimod ere der Nogle, der fortumlet fuske i at ville foranstalte denne Operation paa charakteerløs Maade og i utilladelig Form.

Dette er absolut Fordærveligt. Et forkludret Bestaaende – nu ja, det er ikke at prise, men dog uendelig at foretrække for en charakteerløs Reformation.

Her er det saa jeg tager Forretningen. Dersom jeg udgav mig for selv at være et Sandheds-Vidne eller Deslige, var jeg en Ubetydelighed. Men det gjør jeg ikke. Just derfor er jeg sand nok til at kunne magte de charakteerløse usædelige Reformationer.

Saaledes betrygger jeg det Bestaaende.

Men for at kunne det, fordrer jeg igjen, hvad jeg fordrer af mig selv: Indrømmelser. Som naar et Regiment har forseet sig og heelt bliver degraderet: saaledes mener jeg, at vi, naar vi ikke vil og ikke tør vove længere ud end til Folke-Kirke og Deslige, saa maae vi finde os i Alle at blive degraderede, at vi vedgaae, at vi ikke i strengere Forstand ere Χstne.

Og hvorledes opererer jeg nu i denne Henseende? Træder jeg frem som Den, der, saa at sige, for Guds Regning har Ordre til at degradere Χstheden? O, nei. Jeg er uden Myndighed. Selv rørt af Idealet finder jeg en Glæde i selv at degraderes, og »uden Myndighed« stræber jeg at røre Andre til det Samme.

Feilen ved det Mynsterske er: 1) at han har holdt det hen, som var der Sandhed og Mening i, at alle vi Tusinder og Millioner ere Χstne; 2) og dernæst, at han har forhærdet sig mod mig.

Saaledes kan hele det Bestaaende bestaae. Thi en Χsten i streng Forstand er i den Grad en Sjeldenhed, at der neppe findes een i hver Generation.

Χsten i forflygtiget Forstand, saadan Χsten som vi saadan ere: er En, der antager Læren, hviler i Naaden, men ikke i strengere Forstand gaaer ind paa »Efterfølgelsen«. For en saadan Χsten er Χstus Frelseren, Forsoneren, men ikke i strengere Forstand »Forbilledet«, uden i Retning af Ydmygelse til Inderliggjørelse.

Og see »Efterfølgelsen« i strengere Forstand er det just 👤Mynster har afskaffet, aldeles udeladt. Just deri stikker Misligheden, at han har ladet som Ingenting; thi siges skal det, Sandhed skal der være betræffende, hvor vi ere, ellers er Alt verdsliggjort.