Kierkegaard, Søren Journalen NB24

Historisk Vüe.

»Efterfølgelsen«


Det er »Efterfølgelsen« (at lide for Læren og hvad dertil hører) der skal bringes frem igjen, saaledes forholder Opgaven sig dialektisk til, hvor 👤Luther slap.

Og hvorfor skal »Efterfølgelsen« bringes frem? Mon for at lægge et Aag paa Samvittighederne, eller mon i Betydning af asketisk Selvplagelse, saa vi Intet havde lært af det Tilbagelagte?

Nei, Efterfølgelsen skal bringes op, for om muligt at holde lidt Justits i Χsthed, og for om muligt igjen at bringe lidt Mening i Χstd, for at ydmyge ved Hjælp af Idealerne og lære at henflye til Naaden, og for at stoppe Munden paa Tvivlen.

Man har reent forrykket Synspunktet for Χstd.

I det N. T. er Sagen saa yderst simpel.

Christus siger: gjør efter hvad jeg siger – og Du skal erfare. Altsaa først en afgjørende Handling. Ved Hjælp af den vil saa Dit Liv komme i Collision med hele Tilværelsen, og Du vil faae Andet at tænke paa end at tvivle, og Du vil baade i den ene og i den anden Forstand behøve Χstd. baade som Forbilledet og som Naaden.

Nu vender man Sagen anderledes. Χstd. er en objektiv Lære – førend jeg indlader mig paa den, maa den først retfærdiggjøre sig for mig. God Nat al Χstd. Nu har Tvivlen seiret.

Denne Tvivl kan saa aldrig standses ved Grunde, der blot nærer Tvivlen. Nei, men Tvivlen kan standses ved »Efterfølgelsen.« Det er: min Ven, omkring, Du skal ikke være objektiv, men subjektiv; vover Du at tvivle – udtrykker da Dit Liv end i fjerneste Maade Efterfølgelsen?

See, det var en anden Snak. Efterfølgelsen har man reent afskaffet, og i Maximum holder man paa det Lumperie: den borgerlige Retfærdighed. Derfor kan Mskene ikke blive saaledes ydmygede, at de ret føle Trang til »Naade«; thi Fordringen er jo ikke mere end »borgerlig Retfærdighed« og den indfrie de nogenlunde. Og dernæst, da Efterfølgelsen ikke bliver fordret – saa bliver der saa god Leilighed til at blive objektiv, og til at forandre baade Χstd. og Χstus til lige det Modsatte: Χstus ogsaa til en saadan Lærer, der skal bedømmes af Publikum, og som derfor maa see at retfærdiggjøre sig og sin Lære.

Anderledes med 👤Luthers Forhold i sin Tid. Da var just »Efterfølgelsen« i fuld Fart, og i en Misvisning. Nu derimod er Efterfølgelsen aldeles afskaffet. Den maa derfor drages frem igjen, dialektisk, vel belært af alle de gamle Vildfarelser.