Indhold
- NB23:1 NB23. etiket på bindets forsid...
- NB23:2 Min Opgave på forpermens inder...
- NB23:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB23:4 Indmurede Munke. Som jeg seer ...
- NB23:5 Det Existentielle – Talekunst,...
- NB23:6 Min Opgave. Just for at jeg me...
- NB23:7 En dialektisk Bestemmelse af L...
- NB23:8 Det Gamle – det Nye. Ja vist e...
- NB23:9 Mine senere Samtaler med Bisko...
- NB23:10 Religionsfrihed. Just vor Tids...
- NB23:11 Kaldet fra oven – Kaldet fra n...
- NB23:12 Lovens Klarhed – Evangeliets K...
- NB23:13 Frihed. Den sande ΧstenChriste...
- NB23:14 Grundtvig I sine yngre Dage re...
- NB23:15 Min Opgave. er bestandigt at a...
- NB23:16 Sprogligt, eller Sproget forra...
- NB23:17 Den døende Paulus. Sagnet fort...
- NB23:18 Samvittigheds-Tvang. Intet Ord...
- NB23:19 Samvittighedssag kan ikke repr...
- NB23:20 Dr.DoctorRudelbach og jeg. Vi ...
- NB23:21 Min Kamp mod Sandsebedragene. ...
- NB23:22 Kirkens Emancipation. Hvis Kir...
- NB23:23 Min psychologiske Taktik. Aldr...
- NB23:24 Samvittighedssag. En siger: de...
- NB23:25 Luthers Ægteskab. Betydningen ...
- NB23:26 QualitetsQul Forandring i Hens...
- NB23:27 Guds Tanker ere ikke MskenesMe...
- NB23:28 Existentielle Proportioner. Na...
- NB23:29 At Christendommen ikke er til ...
- NB23:30 Hvad der forestaaer. Det er ik...
- NB23:31 Det Høieste er det Abnorme. De...
- NB23:32 Det Exceptionelle. Det Alminde...
- NB23:33 Min Tilværelses Betydning i Ti...
- NB23:34 Psychologisk Kjendetegn paa at...
- NB23:35 Ballotation Jo ubetydeligere e...
- NB23:36 De gammel Orthodoxe, hvis Paas...
- NB23:37 En Reformation – uden »en Refo...
- NB23:38 Som man taler om at være elver...
- NB23:39 8. Journalen NB23, s. 55. Marg...
- NB23:40 For »Tænkere.« Naar En, førend...
- NB23:41 Ballotation. Alt Endeligt er c...
- NB23:42 Anden Gang. Da Frederik d. 6te...
- NB23:43 Latterlighed. Naar man selv er...
- NB23:44 Dr. Doctor Rudelbach er egl.eg...
- NB23:45 Tør man paa blot formel Enighe...
- NB23:46 De gammel-Orthodoxe ville egl....
- NB23:47 Chrysostomus siger ypperligt: ...
- NB23:48 Stormen reiser sig – ΧstusChri...
- NB23:49 Replik .... ja, naar Sagen er ...
- NB23:50 Christian VIII. I min første S...
- NB23:51 9. Journalen NB23, s. 77. Marg...
- NB23:52 Rustning. I Prædiken over Epis...
- NB23:53 Digterisk Humor i Retning af h...
- NB23:54 Grundtvig – og jeg. Grundtvig ...
- NB23:55 Grundtvig – og jeg. Forskjelle...
- NB23:56 Grundtvigianerne – Bondevenner...
- NB23:57 Et Følge. Scriver tager det pa...
- NB23:58 Døden. Scriver siger »Med Døde...
- NB23:59 Om Exempler. SalvianusMass.Mas...
- NB23:60 De existentielle Springfiedere...
- NB23:61 Religieus Opdragelse. I Forhol...
- NB23:62 Om mig selv jeg er en Slags ex...
- NB23:63 Haandbog for Balloterende Unde...
- NB23:64 Prosit! Grundtvig tager sig sl...
- NB23:65 Franklins Skrift af Aar 1759: ...
- NB23:66 Verdens-Klogskab eller verdsli...
- NB23:67 Grundtvig. Er Statskirken enga...
- NB23:68 AffaldetfraaΧstdommenChristend...
- NB23:69 Charakteer-Handling gjør aldri...
- NB23:70 Stats-Theorier. Istedetfor all...
- NB23:71 Franklin (i hans Leben und Sch...
- NB23:72 Den yngre Fichte (i hans Ethik...
- NB23:73 Reduplication. I Forhold til e...
- NB23:74 At have en Sag. A) lavere Form...
- NB23:75 Franklin (Leben und Schr. v. B...
- NB23:76 Videnskab og Politik ere de to...
- NB23:77 At det Christelige altid har D...
- NB23:78 Trykket der skal anbringes. De...
- NB23:79 Retsfølelse. Columbus forlangt...
- NB23:80 Franklin. En Artikel af Fr. (d...
- NB23:81 Fichte Ethik 1ste Deel p.pagin...
- NB23:82 Francke Man beskyldte ham for ...
- NB23:83 Ad et Sted i »Regnskabet«. Nog...
- NB23:84 Det Christelige har altid i si...
- NB23:85 Kiøbenhavn og Danmark er en Kj...
- NB23:86 Uredelighed. Blot jeg vil sige...
- NB23:87 Sviig I alle Forhold er Myntfo...
- NB23:88 Theater-Critik Phantasie-Stykk...
- NB23:89 GudeligUnderfundighed. Da verd...
- NB23:90 Parodie. I Forhold til Mode i ...
- NB23:91 De Gammel-Orthodoxe ere i dett...
- NB23:92 Francke. Det er en rigtig Bemæ...
- NB23:93 Taktik mod Anfægtelse. Jacob 4...
- NB23:94 Sprogligt: Alle Mand – for ikk...
- NB23:95 Ingen Reformation. Fremgangsma...
- NB23:96 Hvilken Uretfærdighed! Naar ma...
- NB23:97 Epigram. I vor Tid skal Alt væ...
- NB23:98 »Apostelen.« Ganske sandt, der...
- NB23:99 Min Taktik bestandigt kun at d...
- NB23:100 .... kan ikke dannes efter Par...
- NB23:101 Disciplenes Udsendelse. Da Dis...
- NB23:102 Eet MskMenneske – mange MskerM...
- NB23:103 .... politisk beraabende sig p...
- NB23:104 Mand – Qvinde. For Qvinden er ...
- NB23:105 Charakteer. En, hvis Anskuelse...
- NB23:106 Saaledes sagtnes Χstd.Christen...
- NB23:107 Clemens Alexandrinus siger, at...
- NB23:108 »Den rige Yngling.« Jeg tænker...
- NB23:109 Det Objektive. Det er dette fr...
- NB23:110 .... de have offret –offret; t...
- NB23:111 Tro – Existens. I Almdl.Almind...
- NB23:112 Een Thesis. Luther opslog 95 p...
- NB23:113 Guddommeligt – MskligtMenneske...
- NB23:114 .... I have 1000 Præster: havd...
- NB23:115 Mit Sigte er bestandig i Retni...
- NB23:116 De ældre Kirkelærere mærker ma...
- NB23:117 Origenes advarer mod det at Pr...
- NB23:118 Vor Maade at læse det N. T.Nye...
- NB23:119 Χstendommens og ogsaa Luthers ...
- NB23:120 Forrykkelsen af ΧstdommenChris...
- NB23:121 Den Overordentlige – det Almdl...
- NB23:122 Forunderligt! Engang var det I...
- NB23:123 Den lidende Kamp. Magt maa der...
- NB23:124 Den private Talen. Ogsaa det h...
- NB23:125 Det at »offre« For at bestemme...
- NB23:126 Om mig selv. Jeg troer jeg kun...
- NB23:127 Christus i Herligheden. ... Sa...
- NB23:128 Misforstaaelse. Det ligger et ...
- NB23:129 Irenæus siger, at vistnok er D...
- NB23:130 Ireneus. Det gjensidige Forhol...
- NB23:131 Den lidende Kamp. At Denne, en...
- NB23:132 Biskop Mynster Hvilket Dyb af,...
- NB23:133 Christendom – Tertullian. Ofte...
- NB23:134 Jeg kan det ikke anderledes, d...
- NB23:135 Tertullian i Læren om Naademid...
- NB23:136 Tertullian fremhæver Forskjell...
- NB23:137 Tertullian »Hvad Gud har befal...
- NB23:138 Tertullian i sit Trøsteskrift ...
- NB23:139 Tertullian i sin Bog om Herren...
- NB23:140 Tertullian siger etsteds, at s...
- NB23:141 Tertullian troer jeg det er, s...
- NB23:142 Hiobs Bog. Da saa de tre Venne...
- NB23:143 Basilius. Han udtrykker allere...
- NB23:144 Christus som Forbilledet. Tag ...
- NB23:145 Basilius. Vi kunne flye det On...
- NB23:146 Askese. Det som egl.egentlig v...
- NB23:147 Afstand. Engang da var Alt ind...
- NB23:148 Den Mynsterske Prædiken. Det e...
- NB23:149 Modbilleder. Tænk en af disse ...
- NB23:150 Nonna GregorGregors af Nazianz...
- NB23:151 Ambrosius. Man fordrede, han s...
- NB23:152 Ambrosius : de Saar, som vi fa...
- NB23:153 Johannes d. Døber. Etsteds sta...
- NB23:154 Kan det ogsaa hænge rigtigt sa...
- NB23:155 Charakteristisk. En donatistis...
- NB23:156 Augustin taler i et senere Skr...
- NB23:157 Augustin. »Der gives en Sandhe...
- NB23:158 Augustin. Som et Beviis for Χs...
- NB23:159 Simon Peder »kunde Du ikke vaa...
- NB23:160 R. Nielsen – og jeg. Jeg er sa...
- NB23:161 Humor (pathologisk) Situation....
- NB23:162 Til et Sted i en ældre Journal...
- NB23:163 Goldschmidt Goldschmidt eengan...
- NB23:164 Den donatistiske Sætning: Den ...
- NB23:165 Augustin siger, at det ikke at...
- NB23:166 Donatisterne sagde, mod at der...
- NB23:167 Augustin forfægter Autoritets-...
- NB23:168 Augustin. Hvad man saa ofte ha...
- NB23:169 Augustin siger, at det er Bety...
- NB23:170 Friheden. At det er en Indbild...
- NB23:171 Rumford Det er moderne og Char...
- NB23:172 Valgfriheden. I Almdl.Almindel...
- NB23:173 Samtid – Eftertid. En Samtid f...
- NB23:174 Salomons Ordsprog Augustinanfø...
- NB23:175 Christendommen sagtnes – Præde...
- NB23:176 ΧstiChristi Fristelse Det er i...
- NB23:177 Det Høieste som det Abnorme. D...
- NB23:178 Glæde i Smerten. Man siger vel...
- NB23:179 At jeg skal være saadan den sæ...
- NB23:180 d. 9 Martz. Vinet. Nu har jeg ...
- NB23:181 Samvittigheds-Collision – det ...
- NB23:182 Vinet Det er mesterligt sagt a...
- NB23:183 Den »Overordentliges« Lidelser...
- NB23:184 Vinet. Som sagt han er ikke i ...
- NB23:185 »Naaden« Mskligmenneskelig tal...
- NB23:186 Om mig selv. Er der da noget L...
- NB23:187 Christus forbander Figentræet....
- NB23:188 Ψ 25, 6.7. »Herre kom Din Misk...
- NB23:189 Personligt. Idag læste jeg mit...
- NB23:190 Det at have Verden eller Verde...
- NB23:191 Ψ 10, 14 der skal Vulgata over...
- NB23:192 Scriver oversætter etsteds (1s...
- NB23:193 Disciplen. Der var en Tid, da ...
- NB23:194 Min »Charakteer«. At jeg er i ...
- NB23:195 Anselm skriver i et Brev til e...
- NB23:196 Anselm Den Dag han blev ordine...
- NB23:197 Mit Forhold til det Bestaaende...
- NB23:198 Anselm som Erkebisp beslutter ...
- NB23:199 Anselm. Pave Pascalis II skriv...
- NB23:200 Det Existentielle – Betragtnin...
- NB23:201 Christi Lidelse-Historie. Om d...
- NB23:202 Lidelses-Historien. I Maximum ...
- NB23:203 Anselm – det Moderne. As ontol...
- NB23:204 Anselm. Han viser Satisfaction...
- NB23:205 Anselm. Böhringer 2den Deel 1s...
- NB23:206 Varianter til et Sted i Forord...
- NB23:207 10. Journalen NB23, s. [248]. ...
- NB23:208 Messias. Jøden Trypho siger (i...
- NB23:209 Mynster – og jeg. Mine Evner, ...
- NB23:210 Det Extensive – Det Intensive....
- NB23:211 Religion sat over i det Intere...
- NB23:212 Mynsters Fasteprædiken. Der fr...
- NB23:213 Pathos i Forhold til det at ha...
- NB23:214 Rousseau. Hans Bekjendelser 4d...
- NB23:215 Publicum. Her ere nogle af Mis...
- NB23:216 Kirken – det Sociale. Richard ...
- NB23:217 Christendoms Forkyndelse. Til ...
- NB23:218 Det Bestaaende – og jeg. Colli...
- NB23:219 Fader i Himlene! At vi maatte ...
- NB23:220 Loven – Evangeliet. Χstd.Chris...
- NB23:221 Latterligt! Jeg læser Petersen...
- NB23:222 Das christliche BewußtseynBew....
- NB23:223 »Kirken« er kun for vor Ufuldk...
- NB23:224 Det Religieuse – Tvivlen Usand...
- NB23:225 Det blot Humane. Det er utroli...
- NB23:226 Det Existentielle. Hver Gang s...
- NB23:227 Luther siger: skal jeg være be...
- NB23:228 ΧstdomChristendom som Trøst sa...
Alle forekomster
X4A204 Mit Forhold til det Bestaaende og Intriguen mod mig.
1) Min Paastand har aldrig været i Retning af »Læren«; jeg mener, at Læren det er meget ordentligt.
Anm Alene heraf vil man see, at det ikke kunde ligge i min Interesse at stifte Partie, Sect og Deslige; thi det er ingen ►Lære-Differents Talen er om.
2) Min Paastand (som jeg dog ►aldrig gjør directe ell. med Myndighed) er i Retning af det Existentielle: at man paa Existentserne kan see, at der egl. 227 ingen Christendom er, eller meget liden. Forkyndelsen er forsaavidt en Tvetydighed (hvad ypperligt kan sees paa 👤►Mynster): i ►»stille Timer« sværmer man i høie Forestillinger – saa gaaer man hjem og siger til sig selv: saaledes kan det naturligviis ikke gaae til i det practiske Liv – istedetfor Χstdom just er: at det skal i Virkelighed gjøres.
Anm Man vil see hvorfor jeg saa meget bruger et Digterisk. Hvis jeg ikke brugte det. Da maatte jeg enten selv være det Absolute, ⓘ Idealet (hvilketIdealet (hvilket] , < Idealet, hvilket jeg er længst fra) og saa bruge absolut Myndighed, eller jeg maatte gjøre mit Existentielle til Maximum, selv glemme at stræbe, for saa at dømme Andre. Det er Sværmerie og 228 Hovmod; i dets Sted anbringer jeg Idealerne digterisk. Men jeg anbringer dem, de blive hørte. 299 👤Mynster derimod [vil] have dette fortiet, vil en bevidst Separation mellem de stille Timer og det daglige Liv, medens jeg vil, at ►det Religieuse skal høres midt i det daglige Liv, i sin Idealitet, der dømmer mig selv, at jeg er ufuldkommen og maadelig.
3.) For at gjøre Alt, hvad jeg formaaede for ikke hverken at collidere med det Bestaaende eller gjøre det mindste Skade men kun Gavn: har jeg bestandigt bevaret mig som En229kelt, stødt Tilnærmelse fra mig, derved forbittret Mange – ak det var i Iver for det Bestaaende, hvem en saadan Stræben som min kan blive farlig saasnart det bliver Partie.
4) Den Fare som truer det Bestaaende i disse Tider, er: Mængde, det Numeriske, Partier, Secter. For at sikkre sig, maa alt dette Numeriske splittes ad. Saaledes skulde det religieust Bestaaende bruge sine ►Officianter. Men det er et utaknemligt Arbeide, man udsætter sig for at blive ilde lidt, anseet for stolt o: s: v. Ingen vil, det Bestaaende beiler selv, ►trods noget Partie, 230 til Folkegunst og det Numeriske. Det vil sige der er egl. ingen Regjering; og 👤Mynster er et Exempel herpaa.
Saa har jeg, atter i Selvfornegtelse tjenende det Bestaaende, paataget mig hele denne ►Forretning, udsat mig dobbelt for at blive ilde lidt, da jeg jo ikke engang kan siges at gjøre det paa Embedsvegne. Paa den anden Side, uden at nyde det ►Tilhold og den ►Betryggelse at være Embedsmand.
Intriguen.
Det sees nu let, hvorledes den kan anlægges. Hos 231 det Bestaaende har jeg forsaavidt ikke Tilhold, som jeg ikke har havt Profiten af et Embede, eller ►Kjendeligheden deraf. Paa den anden Side, tjenende det Bestaaende, har jeg lagt mig ud med Mængden. Nu ►støder det Bestaaende til mig, saa er jeg som opgivet.
Jeg vil blot vise det; thi, med Guds Hjælp skal jeg nok styre.
Men at det kunde være Intriguen, maa man fatte en Formodning om ved at ⓘ seesee] SKS, sætte ►👤Mynster i sin sidste Bog pointere 👤Goldschmidt paa min Bekostning.