Kierkegaard, Søren Journalen NB22 : 1851

NB22:86

#

Videnskabelighed – Χstd.


Jeg siger bestandigt: Ære være Videnskaben o: s: v:

Men Sagen er al denne Videnskabelighed har man efterhaanden søgt at popularisere, den er trængt ned i Folket – og sand Religieusitet er gaaet fløiten, den existentielle Respekt tabt.

Tag et Barn. Istedetfor at befale det, at det i dette enkelte Tilfælde skal fornegte sig selv, meddeel det saa et Foredrag om Selvfornegtelse, maaskee en verdenshistorisk Oversigt over forskjellige Opfattelser af Selvfornegtelse o: s: v: et saadant Barn maatte jo blive forrykt.

Og det er Slægten ogsaa i religieus Henseende, om ikke forrykt saa forrykket.

Der er intet Andet her at gjøre, end at splitte ad, at faae den Enkelte til en Side ham existentielt ind under Idealet.

Dette er min Operation.


Og hvad nu forresten den theologiske Videnskabelighed angaaer, da bevæger den sig ogsaa i reent feile Kategorier, lægger Alt ud i ligefremme Kategorier.

Tag Bestemmelsen: Hellig-Skrift. Saa siger man: skal det være Hellig-Skrift, saa maa der da ogsaa være Overeensstemmelse i end det Mindste. Sludder! Dette er det msklige Begreb af det Guddommelige. Nei, en hellig Skrift fordrer »Tro«, og just derfor maa der være Uovereensstemmelser, at Troens Valg kan finde Sted, eller Troen blive et Valg, og Forargelsens Mulighed spænde Troen.

Tag blot msklige Forhold. Dersom En havde en Ven og vilde prøve hans Tro eller fordre Tro, mon han da vilde meddele ham fE. en Efterretning, hvori der var den fuldeste Overeensstemmelse indtil det Mindste? Nei, vilde han sige: er det at fordre »Tro«? Nei, han vilde lade indflyde smaae Uovereensstemmelser, og nu vilde det vise sig, om Vennen vilde »troe.«

Det er med Begrebet Hellig-Skrift som med Begrebet »Gud-Msk.« Ogsaa det lægger Videnskaben ud i ligefremme Categorier, skal En være Gud-Msket, saa maa det da ogsaa være ligefremt ganske vist, siger Videnskaben. Nei Tak, siger Gud, Du har nok glemt hvad det er at troe; der maa netop ikke være den ligefremme Kjendelighed, men Forargelsens Mulighed.

Saa meget burde dog virkelig Videnskaben selv forstaae.