Indhold
- NB22:1 NB nota Bene 22. etiket på bin...
- NB22:2 Anti-Climacuspå forpermens ind...
- NB22:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB22:4 ..... Nei, istedetfor som hiin...
- NB22:5 »Efterfølgelsen.« Da Christus ...
- NB22:6 Phantasie-Mediet – Virkelighed...
- NB22:7 Angaaende »det Frivillige« Paa...
- NB22:8 Samvittigheds-Frihed, Troes-Fr...
- NB22:9 Af Anton Arnaulds Tale mod Jes...
- NB22:10 Et Ord af Franz v. Sales til A...
- NB22:11 Forargelses Dialektik. Naar en...
- NB22:12 Hvad Biskopperne i deres Skriv...
- NB22:13 Anti Climacus er ikke indirect...
- NB22:14 Pascal skriver, i et Brev til ...
- NB22:15 Msklig Utaknemlighed See blot ...
- NB22:16 Angaaende indirecte Meddelelse...
- NB22:17 Angaaende en Yttring i Eftersk...
- NB22:18 Det er et godt Udtryk for Eens...
- NB22:19 Ein Wahn, der mich beglückt, I...
- NB22:20 Jesuiterne. Det er meget beteg...
- NB22:21 Pascal. (cfr.conferjævnførReuc...
- NB22:22 Pascal. Det er en rigtig Bemær...
- NB22:23 Ukjendeligheden af Det, jeg eg...
- NB22:24 Angaaende den 1ste Afhandling ...
- NB22:25 Umuligheden af det Fortjenstli...
- NB22:26 Pascal. ... Kort, vil man sige...
- NB22:27 Pascal. Kun at kjende Gud spec...
- NB22:28 Christendommen Engang var det ...
- NB22:29 Mynster. Skulde jeg finde et s...
- NB22:30 Epictet. Det jeg nærmest vilde...
- NB22:31 Jacqueline Pascal. Det er yppe...
- NB22:32 Jfr.JomfruMaria. ReuchlinReuch...
- NB22:33 Et Enten – eller i Forhold til...
- NB22:34 Den christelige Veltalenhed. C...
- NB22:35 OrdentligeΧstneChristne – Over...
- NB22:36 Klatterie-Præstationer. At kla...
- NB22:37 Grundtvig og Grundtvigianerne....
- NB22:38 Majoritet – Minoritet. Sandhed...
- NB22:39 Samtidigheden med ΧstusChristu...
- NB22:40 Din – Min. Saaledes maatte vel...
- NB22:41 Adspredelsen. Den strenge Inqv...
- NB22:42 At Christendommen slet ikke er...
- NB22:43 Christendommen i Guds Interess...
- NB22:44 Har et Msk.Menneske Lov til at...
- NB22:45 »Den Enkelte« Dette Princip ka...
- NB22:46 »Indøvelse i Χstd.Christendomm...
- NB22:47 Det at slaae. At en Kudsk slaa...
- NB22:48 Apologien i den ældre eller fø...
- NB22:49 Samvittigheds-Pligt Qvækerne g...
- NB22:50 Dag-Pressen. Det er egl.egentl...
- NB22:51 »Efterfølgelsen« »Ligesom Χstu...
- NB22:52 »Efterfølgelsen« Der skal ikke...
- NB22:53 »Efterfølgelsen« Men saaledes ...
- NB22:54 Om mig selv. Forstaaet bliver ...
- NB22:55 Samtidigheden med ΧstusChristu...
- NB22:56 Den officiele Christendoms-For...
- NB22:57 Troen – Gjerninger. I Prædiken...
- NB22:58 Et tydsk Ordsprog. Der Geitz i...
- NB22:59 Johannes d. Døber. Han sidder ...
- NB22:60 Tal-Forhold. ΧstusChristus bli...
- NB22:61 ΧstdChristendommenss Udbredels...
- NB22:62 Tale-Sviig. I detIdet Øieblik ...
- NB22:63 »Clara Raphael.« Anmeldelse. E...
- NB22:64 ΧstdChristendommens – Stat. Gu...
- NB22:65 Om mig selv Mangen Gang kan de...
- NB22:66 Prof.ProfessorNielsen. Selv om...
- NB22:67 Hvorledes det gaaer tilbage me...
- NB22:68 Les desirs innocens, et les ch...
- NB22:69 »Jeg fægter og ikke som Den, d...
- NB22:70 »De løbe Alle paa Banen« Ak, T...
- NB22:71 »Hvad kan det hjælpe?« siger D...
- NB22:72 Hvilken Synd er den himmelraab...
- NB22:73 Omvendthed. O, hvor vanskeligt...
- NB22:74 Offentlighed. Fuldkommen Offen...
- NB22:75 At Christus selv i at forkynde...
- NB22:76 Sandsebedrag i Forhold til det...
- NB22:77 Man leer af den Syllogisme af ...
- NB22:78 En Vanskelighed fra en anden K...
- NB22:79 Et nyt Sving af Pastor Paulli....
- NB22:80 Religieusitet – Politik. At de...
- NB22:81 Skriftemaalets Afskaffelse en ...
- NB22:82 Vendingen i ΧstdommensChristen...
- NB22:83 Motiv til en Prædiken. Pludsel...
- NB22:84 »Min Sjel LovLove Herren og gl...
- NB22:85 R. Nielsens sidste Bog »dogmat...
- NB22:86 Videnskabelighed – Χstd.Christ...
- NB22:87 Bagvendt. Der gives virkelig F...
- NB22:88 »Indøvelse i Christendom« – og...
- NB22:89 En egen Vanskelighed. Det hedd...
- NB22:90 Motiv til en Prædiken elleller...
- NB22:91 4. Journalen NB22, s. 155. Øve...
- NB22:92 En Opfattelse af ΧstdommenChri...
- NB22:93 Har et Msk.Menneske Lov til at...
- NB22:94 Mildheden. Jeg troer jeg tør s...
- NB22:95 Salvianus Massiliensis adversu...
- NB22:96 Forunderligt nok, det var Eva,...
- NB22:97 Anger. Forfærdelsen over Skyld...
- NB22:98 Den moderne, frugtbringende Ch...
- NB22:99 »Efterfølgelsen« ak, med den b...
- NB22:100 Det N. T.Nye Testamente er dog...
- NB22:101 Omvendt Retning. Endnu bestand...
- NB22:102 Besynderlig Art Redelighed hos...
- NB22:103 En Apostel i vor Tid. Dersom j...
- NB22:104 Satire over Biskop Mynster. Tæ...
- NB22:105 Overtro. At Genier, ogsaa Forb...
- NB22:106 En psychologisk Bemærkning. Na...
- NB22:107 Piat føder Piat. Naar der ind ...
- NB22:108 Brorsons Psalme NoNumero 209 (...
- NB22:109 Spot og Ulykke følges altid ad...
- NB22:110 Ulykke, Lidelse er Skyld, den ...
- NB22:111 ... Man blev ΧstenChristen – u...
- NB22:112 Det christelige Eftertryk. Chr...
- NB22:113 Præst. Man betragter det at bl...
- NB22:114 Aand er: hvad Magt et MskesMen...
- NB22:115 Veien til Χstd.Christendommen ...
- NB22:116 Msklig talt er dette det Størs...
- NB22:117 »Den som seer sin Broder »lide...
- NB22:118 Guds Styrelse. Selv om Gud ikk...
- NB22:119 Afstand. St.SanctJohannes sige...
- NB22:120 Mynster – og jeg. Ofte kan jeg...
- NB22:121 Gudsfrygt er nyttig til Alt, j...
- NB22:122 Salvianus Massiliensis adversu...
- NB22:123 Chrysostomus. Det er ypperligt...
- NB22:124 Geistligheden. Naar et Samfund...
- NB22:125 Guds Opdragelse. Det lod sig m...
- NB22:126 En smuk Distinction. Salvianus...
- NB22:127 Chrysostomus: »Maaskee synes, ...
- NB22:128 Tilbagegang i Χsthed.Christenh...
- NB22:129 Chrysostomus ivrer mod, at man...
- NB22:130 Mod den Indvending, at hvis vi...
- NB22:131 Religieus Meddelelse. For egl....
- NB22:132 Geistligheden skal være en exe...
- NB22:133 Chrysostomus. Naar LægfolkLægf...
- NB22:134 »Den objektive Lære, det Objek...
- NB22:135 Underfundighed. Ogsaa det er e...
- NB22:136 Chrysostomus: »En Døds Opvække...
- NB22:137 Chrysostomus: Himlene fortælle...
- NB22:138 Chrysostomus. Chrysostomus: En...
- NB22:139 Chrysostomus taler om, at Apos...
- NB22:140 At blive ædru i christelig For...
- NB22:141 De »Høitbetroede« Næsten altid...
- NB22:142 Troen gjør Alt. Uden Troen snu...
- NB22:143 Collision Et Msk.Menneske kan ...
- NB22:144 Hvad ΧstusChristus fordrer? Fø...
- NB22:145 En kirkelig Theater-Kritik i B...
- NB22:146 5. Journalen NB22, s. 223, med...
- NB22:147 I Forhold til Gud er just de T...
- NB22:148 Geistlighed er executiv Magt. ...
- NB22:149 Ogsaa Chrysostomus slaaer dog ...
- NB22:150 Glemsel. Naar fEfor Exempel en...
- NB22:151 »Christenheden« – Christus. De...
- NB22:152 Thema til en Prædiken. »Ikke a...
- NB22:153 Gud. Tag en Digter, selv den r...
- NB22:154 Situation En Beundrer af Χstus...
- NB22:155 Chrysostomus – Mynster. Mynste...
- NB22:156 »Den Høitbetroede.« At et Msk....
- NB22:157 Mynsters Prædiken idag. Idag p...
- NB22:158 At der, christeligt, rangeres ...
- NB22:159 Naaden skærpende Lovens Fordri...
- NB22:160 Clara Raphael er ikke saa mege...
- NB22:161 Systemet »gaaer frem med Nødve...
- NB22:162 Eva blev skabt Manden til Sels...
- NB22:163 Poetice. I en af de ældre Jour...
- NB22:164 Det Digteriske, og mig selv. D...
- NB22:165 En yderste Trøst. For høit Anf...
- NB22:166 Msklig Selvmodsigelse. En bliv...
- NB22:167 Gud som Fader – en mskligmenne...
- NB22:168 Existents-Proportioner. N.Nye ...
- NB22:169 Præster. Naar man skuldeka tal...
- NB22:170 Abbed Isidorus svarer paa Klag...
- NB22:171 Ungdom – Erfaring. Et ungt Msk...
- NB22:172 Et Bestaaende kan tvinge et Ms...
- NB22:173 Tiden – og min Opgave. 1) Det ...
Alle forekomster
X3A696 Religieusitet – Politik.
At det for Alt kommer an paa »hvorledes« Noget sættes ind i Verden, ⓘ denden] , < det ►Redupliceren af Sætning i ►Form-Betjeningen 122 i Forhold til denne Sætning: er mig mere og mere klart.
Ja, ganske kort kan man sige, at Forskjellen mellem Politik og Religieusitet [er], ⓘ atat] SKS, at at; at al EP, Pap. Politik Intet vil vide om denne Reduplication, dertil er Politiken for travl, for jordisk, for endelig.
Thi Reduplicationen er af alle den langsomste Operation er egl. Evighedens.
Da ►👤Luther satte Reformationens Tanke ind, hvad saa? Saa blev dog ogsaa han, den store Reformator utaalmodig, han reduplicerede ikke stærk nok – ►han tog Fyrsterne 123 til Hjælp ɔ: han blev egl. Politiker, hvem det at seire er vigtigere end det »hvorledes« man seirer; thi religieust er det det eneste Vigtige »hvorledes«, just fordi den Religieuse uendelig er forvisset om, at han, eller Sagen skal seire, ⓘ jaja] , først skrevet a, at ⓘ denden] , først skrevet h egl. har seiret – derfor har han ene at passe paa »hvorledes« ɔ: at reduplicere.
145Tag det Mindre. Hvori ligger egl. Feilen i ►det Spandet-Grundtvigske nu paa 📌Rigsdagen? Deri, at de i Forhold til en religieus Sag ikke reduplicere ɔ: ikke ►betjene den religieust 124 men politisk, ►kalde Χstdommens argeste Fjender til Hjælp for at trænge igjennem ►ved ⓘ Ballotation.Ballotation.] , først skrevet Ballotation, Men dette er irreligieust; derimod var det politisk rigtigt ►sagt af Vespasian: at man ikke skal lugte til Penge – at Penge ⓘ somsom] , først skrevet frfra Afgift fra et Horehuus lugte lige saa godt som andre.
ⓘ HerHer] først skrevet et dobbeltkors er det igjen Utaalmodigheden, der forstaaer, at hvis man skal reduplicere ɔ: religieust betjene en ⓘ religieusreligieus] , først skrevet religieust Sag i vor Tid, saa har det lange Udsigter med at trænge igjennem. Saa griber man til, vil profitere 125 af den Skin-Eenhed med politisk Radicalisme og vil seire ved Hjælp deraf.
Sandeligen ethvert saadant Forsøg bereder mere og mere det Religieuses ⓘ UndergangUndergang] , < undergang; thi Mskene faae mere og mere Foragt for det Religieuse. I Øieblikket seer det ud som var det Religieuse hjulpen; men det er netop Veien til Undergang; thi ⓘ bagefterbagefter] , først skrevet P foragter Politiken Religieusiteten, da den godt seer, at den er demoraliseret.