Indhold
- NB21:1 NB21. etiket på bindets forsid...
- NB21:2 Hvad er på forpermens indersid...
- NB21:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB21:4 Væmmelse ved Livet – og dog Li...
- NB21:5 »Christenhed« »Christenheden« ...
- NB21:6 En Devise. Jeg har læst hos Sc...
- NB21:7 En Præsts vanskelige Situation...
- NB21:8 Om mig selv. Og saa beskylder ...
- NB21:9 Det Blasphemiske. Medens der i...
- NB21:10 Mynsters Regjeringskunst. Om d...
- NB21:11 Mynster. Havde Mynster styret ...
- NB21:12 Sandsebedragene. Mundus vu...
- NB21:13 Systemet –Systemet. den skjult...
- NB21:14 Plus dolet, quam necesse est, ...
- NB21:15 Mynster – og jeg M. hara prædi...
- NB21:16 1. Journalen NB21, s. [22]-23....
- NB21:17 Det Frivillige. At Christendom...
- NB21:18 »Christenhed« er Nonsens Blot ...
- NB21:19 Montaigne siger etsteds (i 5te...
- NB21:20 Ea non media sed nulla via est...
- NB21:21 Det at ville see Udfaldet føre...
- NB21:22 At skulle anbringe Idee i Danm...
- NB21:23 Det existentielt Høieste – og ...
- NB21:24 Det, ethisk, Overordentlige, o...
- NB21:25 Svar paa enEn Indvending mod m...
- NB21:26 En Apostel – og en Præst nutil...
- NB21:27 Præste-Ægteskabet. Dersom denn...
- NB21:28 Det Eneste, der altid forudsæt...
- NB21:29 Hvorledes bliver et Menneske C...
- NB21:30 Mynsters Prædiken. At det at b...
- NB21:31 Veemod. Lykkelig i en vis Fors...
- NB21:32 Det er dog tvetydigt at declam...
- NB21:33 Gud. Næsten kunde jeg fristes ...
- NB21:34 2. Journalen NB21, s. [52]-53....
- NB21:35 Et Sted i min Disputats. Paavi...
- NB21:36 Det, menneskeligtmskelig,, Sto...
- NB21:37 Et Memento for geistlige Taler...
- NB21:38 Montaigne: Enhver er forsigtig...
- NB21:39 Seneca: quare vitia sua nemo c...
- NB21:40 Mulighed – Virkelighed Det er ...
- NB21:41 Om mig selv og min Operation D...
- NB21:42 Christendoms-Forkyndelse. Den ...
- NB21:43 Christenhedens Skyld er endda ...
- NB21:44 Et usaligt Bagvendt. Fordi Præ...
- NB21:45 Den officielle Forkyndelse af ...
- NB21:46 Om mig selv Dersom jeg ikke i ...
- NB21:47 Nullæ sunt inimicitiæ nisi amo...
- NB21:48 At »forsvare« ΧstdomChristendo...
- NB21:49 Den officielle Christendoms-Fo...
- NB21:50 Den gamle ΧstdsChristendoms Li...
- NB21:51 Et Regnestykke somaf gaaer ove...
- NB21:52 Om mig selv. Jeg er strengt op...
- NB21:53 Mod den usalige Forvexling af ...
- NB21:54 Christenhedens Ulykke er at ha...
- NB21:55 Ogsaa saaledes har man bidrage...
- NB21:56 »Men vi kunne jo dog ikke alle...
- NB21:57 Nullum unquam exstitit magnum ...
- NB21:58 »ΧstdommenChristendommen forfø...
- NB21:59 Angaaende Undseelsen i Forhold...
- NB21:60 Præsterne. Vil man sige, at de...
- NB21:61 Montaigne Det er ypperligt sag...
- NB21:62 Samtale. A. Christendommen er ...
- NB21:63 Vanskeligheden ved det at bliv...
- NB21:64 Barnedaab, Barnets Opdragelse ...
- NB21:65 At oplyse, at ΧstdommenChriste...
- NB21:66 Aristoteless sædvanlige Ordspr...
- NB21:67 Idealet. Ethvert Fremskridt mo...
- NB21:68 Directe Angreb. Skulde det Bes...
- NB21:69 Det Nye Martyrierne maae fremt...
- NB21:70 Forskjellen mellem det Digteri...
- NB21:71 Montaigne siger etsteds, at sa...
- NB21:72 Præsterne. Tilsidst ere Præste...
- NB21:73 Præsten. En sidder paa Stads i...
- NB21:74 En Inconseqvents af Luther. I ...
- NB21:75 Beskikkelse til Præst. Alene d...
- NB21:76 Det er godt sagt af Wesley, hv...
- NB21:77 Hvad jeg har villet og vil. Je...
- NB21:78 En Methodist Walsh, forhen Kat...
- NB21:79 Høitstaaende Geistlighed Skal ...
- NB21:80 Forskjellen mellem den profane...
- NB21:81 Meget godt! Wesley havde længe...
- NB21:82 Dialektik. »Bevægelse« mener m...
- NB21:83 Idealet. .... Men dette er usa...
- NB21:84 Et Sted i Anti-Climacus (Indøv...
- NB21:85 Christendommens Forkyndelse fo...
- NB21:86 En Yttring af Anti-Climacus (i...
- NB21:87 Den Enkelte – Forening. Den Ex...
- NB21:88 Angaaende Indtrykket som den s...
- NB21:89 Bønnen – Troen. Det er et yppe...
- NB21:90 Miraklet. At Christus gjør Lid...
- NB21:91 Experiment. Mynster – Luther F...
- NB21:92 Et Forslag i Retning af Prædik...
- NB21:93 Anti-Climacuss Angreb og mit F...
- NB21:94 Troen. Har Du ikke Troen – saa...
- NB21:95 Evangeliet om den Værkbrudne. ...
- NB21:96 Om mig selv. Det jeg blandt An...
- NB21:97 Om mig selv. Jeg kan med et vi...
- NB21:98 Da Christus uddrev dem, der kj...
- NB21:99 Ældre Taktik – Min Taktik. Det...
- NB21:100 Christi Fornedrelse. Pascal si...
- NB21:101 Den bestaaende Christenhed. Pa...
- NB21:102 Pascal siger (i hans pensees, ...
- NB21:103 Et Sted i Anti-Climacus Indøve...
- NB21:104 Pascal. Det er en god Categori...
- NB21:105 Et Forslag i Retning af den ny...
- NB21:106 Atter Underfundighed. Og naar ...
- NB21:107 Guds Ophøiethed. Han giver Msk...
- NB21:108 Hvad jeg vil Min Paastand er, ...
- NB21:109 Undladelses Synder I det Skrif...
- NB21:110 Den mildere Χstd.Christendomme...
- NB21:111 Ægteskabet. Dersom Ægteskabet ...
- NB21:112 Hos Richard Rothe i hans Ethik...
- NB21:113 Joh. Climacus – Anti-Climacus ...
- NB21:114 En underfundigEt underfundigt ...
- NB21:115 Om mig selv. Der er i mit Væse...
- NB21:116 Klogskab. Klogskab er dog egl....
- NB21:117 Det er meget godt om Nødløgn s...
- NB21:118 Atter menneskelig Underfundigh...
- NB21:119 Theateret – Kirken. Richard Ro...
- NB21:120 Manden – Qvinden ..... Og samm...
- NB21:121 Min Samtale med Biskop Mynster...
- NB21:122 3. Journalen NB21, s. [194]-19...
- NB21:123 Synderinden. Synderinden er næ...
- NB21:124 »Dogmatiske Oplysninger« af Ma...
- NB21:125 Angaaendede indlagte Replikker...
- NB21:126 Christelig Rangforordning I Ap...
- NB21:127 Mynster – og Jeg. Jeg vil i Fo...
- NB21:128 .... Det Bestaaende veed jeg d...
- NB21:129 Forsoningen. Christi Død er jo...
- NB21:130 Kirke – Stat. Χstd.Christendom...
- NB21:131 Tidens raffinerede Usædelighed...
- NB21:132 Verdens-Bevægelsen. At det er ...
- NB21:133 Curiosum. Forleden fortalte Si...
- NB21:134 .... At jeg har Ret, det veed ...
- NB21:135 Strenghed – Mildhed. I sin Præ...
- NB21:136 Min Polemik. Paa det Vilkaar, ...
- NB21:137 Gud som Fader – og »Næsten«. N...
- NB21:138 Det stærkeste Udtryk for Guds ...
- NB21:139 Omvendt Forhold mellem Lidensk...
- NB21:140 Forholdet til Gud. Naar Alt sm...
- NB21:141 Angaaende »Indøvelse i Christe...
- NB21:142 Underlige Modsigelse. Hele Tid...
- NB21:143 Middelalderen – Mynster. Midde...
- NB21:144 Bernhard. Det er smukt sagt af...
- NB21:145 Hvorledes det N. T.Nye Testame...
- NB21:146 Tro. Det er klart, at jeg har ...
- NB21:147 Bernhard (i hans Liv af Neande...
- NB21:148 Hvad – og Hvorledes. Loven er ...
- NB21:149 En Yttring af Abælard. I Bernh...
- NB21:150 Udgydelse. O, min Gud, hvor of...
- NB21:151 Den stigende Vanskelighed i Aa...
- NB21:152 Mine Opgavers Utaknemlighed. D...
- NB21:153 »Indøvelse i Christendom« – de...
- NB21:154 Bernhard. I (Neanders Bs Liv 2...
- NB21:155 Seneca siger: Den er ikke egl....
- NB21:156 Efterfølgelsen. Den rette Efte...
- NB21:157 Giv Gud hvad Guds er. Men Guds...
- NB21:158 ... Ogsaa dette Veemodige har ...
- NB21:159 Selv Luther sætter dog ikke de...
- NB21:160 En Analogie i vor Tid til Noge...
- NB21:161 Nonsens. Stilling fortalte mig...
- NB21:162 Bevægelsen – og jeg. Egentlige...
- NB21:163 Pascal. Det er en meget god li...
- NB21:164 »Indøvelse i Christendom« Jeg ...
Alle forekomster
Næsten kunde jeg fristes til at sige: det maa dog være forfærdeligt at være Gud. At have havt og have med disse Millioner Χstne at gjøre, som alle forsikkre ham, at de saa gjerne ville give sig ganske hen, saa gjerne ►forske efter, hvad der ⓘ erer] tilføjet hans Villie o: s: v: o: s: v: – og saa ere vi alle, mere eller mindre, Gavtyve, der ved bevidst ell. ubevidst ►Natur-Underfundighed værge os saa smaat – hvad Gud seer med en ►Milliondedeel af Øie.
►Vi ville ikke blot fritages fra at vove, men vi ville endog ⓘ havehave] , først skrevet leve det ►omklædt med Selvbehagelighed – og derfor kalde vi det at vove at ►friste Gud.
O, min Gud, skulde 48 det at ville lide for Sandhed, at ville vidne for Sandhed og mod Usandhed skulde det være at friste Dig!
Nei, nei, nei saaledes vil jeg ikke tale, jeg vil ærligt tilstaae, at jeg, som ethvert Msk, saa gjerne vil spare sig selv.
Overhovedet bør Prædikenen tale ganske anderledes sandt. Det er jo ikke saa uforklarligt, at et Msk, ►Kjød og Blod, er bange for at indlade sig ganske med Gud (Aand). Dette ville vi tilstaae, og saa ►befale os Gud i Vold, han hjælper nok saa fremad.
O, men hvor underfundigt omgaaes vi ikke Gud? En beder om gode Dage, et ►betrygget Udkomme, 49 huslig Lykke o: s: v: og siger han saa skal jeg ogsaa synge og tale til Din Priis, o Gud, saa det skal bevæge Mange.
ⓘ Ak, saaledesAk, saaledes] , først skrevet Ak, saaledes uden linjeskift ere vi, saaledes er jeg som et listigt Barn, der ►insinuerer ⓘ sigsig] tilføjet for at faae sin Villie. Og da er det vel stundom (naar ⓘ derder] tilføjet dog ellers er noget velmeent deri) som sagde Gud ⓘ vedved] , først skrevet i en en ►Accommodation næsten smilende (som naar den Overlegne taler til en kløgtig ung Pige): ja min lille Ven, Du er en ►snild Fyr; men Du bedrager mig dog ikke, jeg seer nok hvorledes det ⓘ hængerhænger] , ændret fra hænger Du sammen; o, men betænk dog, at ►jeg er Aand, og vil Du i Sandhed tale til min Priis, saa fornegt Dig selv – det er 50 den Tilbedelse, der taler mægtigere end alle Lovtaler og alle Lovsange.
303132Men vi, vi ville gjerne behandle Gud, som man behandler den Overlegne, vi ere næsten som bange for, at Gud ikke selv skulde vide, hvor uendelig ophøiet han er – saa ville vi besynge ham – og saa ►til Vederlag blive fri for Selvfornegtelsen ɔ: vi ville ved Hjælp af Beundring og Tilbedelse værge os mod den egl. Tilbedelse, Selvfornegtelse. I Overflod at besynge Gud – ja, om saa det var et Mesterstykke, ⓘ hvishvis] , først skrevet der Lige aldrig var seet, og som bevægede hele Verden – 51 det er dog ikke for Gud en saa sand Tilbedelse som Armod, som i Armod at prise Gud existentielt.
Men hvad kan ikke vi Msker hitte paa for at værge os mod Gud, og altid skal det nu have Skin af, at vi ville saa gjerne ganske give os hen.
Det er Dette som jeg vil see at modarbeide.