Indhold
- NB21:1 NB21. etiket på bindets forsid...
- NB21:2 Hvad er på forpermens indersid...
- NB21:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB21:4 Væmmelse ved Livet – og dog Li...
- NB21:5 »Christenhed« »Christenheden« ...
- NB21:6 En Devise. Jeg har læst hos Sc...
- NB21:7 En Præsts vanskelige Situation...
- NB21:8 Om mig selv. Og saa beskylder ...
- NB21:9 Det Blasphemiske. Medens der i...
- NB21:10 Mynsters Regjeringskunst. Om d...
- NB21:11 Mynster. Havde Mynster styret ...
- NB21:12 Sandsebedragene. Mundus vu...
- NB21:13 Systemet –Systemet. den skjult...
- NB21:14 Plus dolet, quam necesse est, ...
- NB21:15 Mynster – og jeg M. hara prædi...
- NB21:16 1. Journalen NB21, s. [22]-23....
- NB21:17 Det Frivillige. At Christendom...
- NB21:18 »Christenhed« er Nonsens Blot ...
- NB21:19 Montaigne siger etsteds (i 5te...
- NB21:20 Ea non media sed nulla via est...
- NB21:21 Det at ville see Udfaldet føre...
- NB21:22 At skulle anbringe Idee i Danm...
- NB21:23 Det existentielt Høieste – og ...
- NB21:24 Det, ethisk, Overordentlige, o...
- NB21:25 Svar paa enEn Indvending mod m...
- NB21:26 En Apostel – og en Præst nutil...
- NB21:27 Præste-Ægteskabet. Dersom denn...
- NB21:28 Det Eneste, der altid forudsæt...
- NB21:29 Hvorledes bliver et Menneske C...
- NB21:30 Mynsters Prædiken. At det at b...
- NB21:31 Veemod. Lykkelig i en vis Fors...
- NB21:32 Det er dog tvetydigt at declam...
- NB21:33 Gud. Næsten kunde jeg fristes ...
- NB21:34 2. Journalen NB21, s. [52]-53....
- NB21:35 Et Sted i min Disputats. Paavi...
- NB21:36 Det, menneskeligtmskelig,, Sto...
- NB21:37 Et Memento for geistlige Taler...
- NB21:38 Montaigne: Enhver er forsigtig...
- NB21:39 Seneca: quare vitia sua nemo c...
- NB21:40 Mulighed – Virkelighed Det er ...
- NB21:41 Om mig selv og min Operation D...
- NB21:42 Christendoms-Forkyndelse. Den ...
- NB21:43 Christenhedens Skyld er endda ...
- NB21:44 Et usaligt Bagvendt. Fordi Præ...
- NB21:45 Den officielle Forkyndelse af ...
- NB21:46 Om mig selv Dersom jeg ikke i ...
- NB21:47 Nullæ sunt inimicitiæ nisi amo...
- NB21:48 At »forsvare« ΧstdomChristendo...
- NB21:49 Den officielle Christendoms-Fo...
- NB21:50 Den gamle ΧstdsChristendoms Li...
- NB21:51 Et Regnestykke somaf gaaer ove...
- NB21:52 Om mig selv. Jeg er strengt op...
- NB21:53 Mod den usalige Forvexling af ...
- NB21:54 Christenhedens Ulykke er at ha...
- NB21:55 Ogsaa saaledes har man bidrage...
- NB21:56 »Men vi kunne jo dog ikke alle...
- NB21:57 Nullum unquam exstitit magnum ...
- NB21:58 »ΧstdommenChristendommen forfø...
- NB21:59 Angaaende Undseelsen i Forhold...
- NB21:60 Præsterne. Vil man sige, at de...
- NB21:61 Montaigne Det er ypperligt sag...
- NB21:62 Samtale. A. Christendommen er ...
- NB21:63 Vanskeligheden ved det at bliv...
- NB21:64 Barnedaab, Barnets Opdragelse ...
- NB21:65 At oplyse, at ΧstdommenChriste...
- NB21:66 Aristoteless sædvanlige Ordspr...
- NB21:67 Idealet. Ethvert Fremskridt mo...
- NB21:68 Directe Angreb. Skulde det Bes...
- NB21:69 Det Nye Martyrierne maae fremt...
- NB21:70 Forskjellen mellem det Digteri...
- NB21:71 Montaigne siger etsteds, at sa...
- NB21:72 Præsterne. Tilsidst ere Præste...
- NB21:73 Præsten. En sidder paa Stads i...
- NB21:74 En Inconseqvents af Luther. I ...
- NB21:75 Beskikkelse til Præst. Alene d...
- NB21:76 Det er godt sagt af Wesley, hv...
- NB21:77 Hvad jeg har villet og vil. Je...
- NB21:78 En Methodist Walsh, forhen Kat...
- NB21:79 Høitstaaende Geistlighed Skal ...
- NB21:80 Forskjellen mellem den profane...
- NB21:81 Meget godt! Wesley havde længe...
- NB21:82 Dialektik. »Bevægelse« mener m...
- NB21:83 Idealet. .... Men dette er usa...
- NB21:84 Et Sted i Anti-Climacus (Indøv...
- NB21:85 Christendommens Forkyndelse fo...
- NB21:86 En Yttring af Anti-Climacus (i...
- NB21:87 Den Enkelte – Forening. Den Ex...
- NB21:88 Angaaende Indtrykket som den s...
- NB21:89 Bønnen – Troen. Det er et yppe...
- NB21:90 Miraklet. At Christus gjør Lid...
- NB21:91 Experiment. Mynster – Luther F...
- NB21:92 Et Forslag i Retning af Prædik...
- NB21:93 Anti-Climacuss Angreb og mit F...
- NB21:94 Troen. Har Du ikke Troen – saa...
- NB21:95 Evangeliet om den Værkbrudne. ...
- NB21:96 Om mig selv. Det jeg blandt An...
- NB21:97 Om mig selv. Jeg kan med et vi...
- NB21:98 Da Christus uddrev dem, der kj...
- NB21:99 Ældre Taktik – Min Taktik. Det...
- NB21:100 Christi Fornedrelse. Pascal si...
- NB21:101 Den bestaaende Christenhed. Pa...
- NB21:102 Pascal siger (i hans pensees, ...
- NB21:103 Et Sted i Anti-Climacus Indøve...
- NB21:104 Pascal. Det er en god Categori...
- NB21:105 Et Forslag i Retning af den ny...
- NB21:106 Atter Underfundighed. Og naar ...
- NB21:107 Guds Ophøiethed. Han giver Msk...
- NB21:108 Hvad jeg vil Min Paastand er, ...
- NB21:109 Undladelses Synder I det Skrif...
- NB21:110 Den mildere Χstd.Christendomme...
- NB21:111 Ægteskabet. Dersom Ægteskabet ...
- NB21:112 Hos Richard Rothe i hans Ethik...
- NB21:113 Joh. Climacus – Anti-Climacus ...
- NB21:114 En underfundigEt underfundigt ...
- NB21:115 Om mig selv. Der er i mit Væse...
- NB21:116 Klogskab. Klogskab er dog egl....
- NB21:117 Det er meget godt om Nødløgn s...
- NB21:118 Atter menneskelig Underfundigh...
- NB21:119 Theateret – Kirken. Richard Ro...
- NB21:120 Manden – Qvinden ..... Og samm...
- NB21:121 Min Samtale med Biskop Mynster...
- NB21:122 3. Journalen NB21, s. [194]-19...
- NB21:123 Synderinden. Synderinden er næ...
- NB21:124 »Dogmatiske Oplysninger« af Ma...
- NB21:125 Angaaendede indlagte Replikker...
- NB21:126 Christelig Rangforordning I Ap...
- NB21:127 Mynster – og Jeg. Jeg vil i Fo...
- NB21:128 .... Det Bestaaende veed jeg d...
- NB21:129 Forsoningen. Christi Død er jo...
- NB21:130 Kirke – Stat. Χstd.Christendom...
- NB21:131 Tidens raffinerede Usædelighed...
- NB21:132 Verdens-Bevægelsen. At det er ...
- NB21:133 Curiosum. Forleden fortalte Si...
- NB21:134 .... At jeg har Ret, det veed ...
- NB21:135 Strenghed – Mildhed. I sin Præ...
- NB21:136 Min Polemik. Paa det Vilkaar, ...
- NB21:137 Gud som Fader – og »Næsten«. N...
- NB21:138 Det stærkeste Udtryk for Guds ...
- NB21:139 Omvendt Forhold mellem Lidensk...
- NB21:140 Forholdet til Gud. Naar Alt sm...
- NB21:141 Angaaende »Indøvelse i Christe...
- NB21:142 Underlige Modsigelse. Hele Tid...
- NB21:143 Middelalderen – Mynster. Midde...
- NB21:144 Bernhard. Det er smukt sagt af...
- NB21:145 Hvorledes det N. T.Nye Testame...
- NB21:146 Tro. Det er klart, at jeg har ...
- NB21:147 Bernhard (i hans Liv af Neande...
- NB21:148 Hvad – og Hvorledes. Loven er ...
- NB21:149 En Yttring af Abælard. I Bernh...
- NB21:150 Udgydelse. O, min Gud, hvor of...
- NB21:151 Den stigende Vanskelighed i Aa...
- NB21:152 Mine Opgavers Utaknemlighed. D...
- NB21:153 »Indøvelse i Christendom« – de...
- NB21:154 Bernhard. I (Neanders Bs Liv 2...
- NB21:155 Seneca siger: Den er ikke egl....
- NB21:156 Efterfølgelsen. Den rette Efte...
- NB21:157 Giv Gud hvad Guds er. Men Guds...
- NB21:158 ... Ogsaa dette Veemodige har ...
- NB21:159 Selv Luther sætter dog ikke de...
- NB21:160 En Analogie i vor Tid til Noge...
- NB21:161 Nonsens. Stilling fortalte mig...
- NB21:162 Bevægelsen – og jeg. Egentlige...
- NB21:163 Pascal. Det er en meget god li...
- NB21:164 »Indøvelse i Christendom« Jeg ...
Alle forekomster
X3A552 Den mildere Χstd. og hvorledes Overgangen dannes til Χstd. i strengere Forstand.
Lad mig tænke mig en meget Overlegen i Forhold til et Barn ell. en ung ⓘ PigePige] , < Pinge. Han paatager sig at ville gjøre for Barnet eller den 168 unge Pige, hvad de dog ikke selv formaae, og fordrer saa blot Eet: at de saa ganske bryde sig om Ingenting, blot ere glade og fornøiede paa deres ⓘ uskyldige Viisuskyldige Viis] SKS, uskyldigeviis; < uskyldigviis. Dersom Barnet ell. den unge Pige vilde gaae og vrøvle og i eetvæk spørge, om de ikke selv ⓘ kundekunde] , < kunne gjøre Noget til Hjælp: saa vilde den Overlegne optage dette ugunstigt, thi han siger: lad mig blot om Det; det Eneste jeg forlanger er at ►I blot skulle være glade og fornøiede og lade mig sørge. Vilde Barnet eller den unge Pige sige om de da ikke idetmindste maatte sidde hele Dagen og ikke bestille 169 Andet end takke ham, saa vilde atter dette mishage ham, han vilde sige: det er ikke det jeg ønsker, men blot at gjøre Eder glade.
Dette er omtrent Forholdet i den milde Χstd, som fremkommer [a] ved at man fra Barn er ⓘ opdragetopdraget] , < opdragen i Χstd. Individet lader Χstus have gjort Alt, hvilket jo ogsaa gjælder ubetinget for al sand Χstd, men Individet ⓘ leverlever] , først skrevet mener saa barnligt beskjeftiget med Livets øvrige Indhold, stolende paa, at det med Saligheden det besørger Χstus for det, og 170 det har blot at være glad. Individet bliver end ikke saa indadvendt, at det ►uroliges af den Tanke, om denne Tryghed og Sorgløshed ikke kunne være en ugudelig Letsindighed. Forsaavidt bliver da denne Tryghed og Sorgløshed heller aldrig Opgave for Individet som var det Noget man skal tilkjæmpe sig; thi i saa Fald bliver det en uhyre Opgave: ud af utidig Selvbekymring o: D: at tilkjæmpe sig denne Sorgløshed og Tryghed.
✂ [a] ihvorvel ogsaa den Art Χstd. i sin Barnlighed er en Sjeldenhed.
171Men her er i ⓘ helehele] tilføjet dette Forhold[b] aldeles ikke Tale om Χsti Efterfølgelse.
✂ [b] af den mildere Χstd.
Her begynder den strengere ⓘ ΧstdΧstdChristendom] tilføjet . Det bliver naturligviis lige vist, at Χstus i Henseende til et Mskes Salighed er Alt, saa Msket selv Intet formaaer; men uagtet ►dette er saa, eller just fordi dette er saa, siger saa Χstus ligesom til den Enkelte: vil Du nu takke mig, saa bliv min Efterfølger.
68Saa bliver Gjenfødelsen Alvor. Saa fremkomme ogsaa alle Collisionerne 172 med Omverdenen, hele Lidelsen.
Og selv om Efterfølgelsen ikke var ⓘ fordret,fordret,] , < fordret: den Χstne som virkelig bliver indadvendt og altsaa i strengere Forstand Χsten, vilde dog collidere. Thi han lever nu engang i denne Verden, og vil han saa ikke indrette sit Liv i Lighed med denne Verden – og det kan han ikke vilde – saa maa han eo ipso ⓘ colliderecollidere] , først skrevet collid.