Kierkegaard, Søren Journalen NB21

Den stigende Vanskelighed i Aandens Forhold.


Jo længere man kommer frem, desto vanskeligere bliver det. Og ikke blot at Verdens Modstand tiltager, det lader sig saa let forstaae. Men saa slaaer der sig smaa Uheld, Livets Drillerier, som man hidtil har været forskaanet, og som man syntes nu allermeest maatte befries for, det slaaer sig til. Da kan dette jo betyde En, at man er paa forkeert Vei, og skal ad anden. O, men tro, og Du skal see, Du faaer Mod til at forstaae det anderledes: at det just er for at hjælpe til Opgaven, at den kan blive betjent med renere religieuse Kræfter. Jo betydningsfuldere Opgaven er, desto mere maa Gud controllere, hvem det er han har for sig, at det da ikke er et fortumlet Genie der faaer fat i de allerfarligste Opgaver.

Altsaa denne Piinagtighed er conditio sine qua non for at blive betroet saadanne Opgaver.

[a] Det følger altsaa ikke, at et Msk. ieetvæk skal holde dette ud; men Meningen er kun, at det Gudelige er lige omvendt af det Msklige: at naar En skal have den vanskelige Opgave, saa skal der forresten paa enhver Maade kjeles for ham, nei, saa maa der endnu flere Piinligheder til, ellers kan han ikke løse den.

Naar Rytteren ret vil bruge sin Hest: saa bliver der lagt skarpt Mun[d]bid paa, og maaskee faaer den lidt knapere Kost. Hesten tænkte vel i sit stille Sind, at lige det Omvendte vilde skee. Men hvis Rytteren og Hesten kunde tale sammen saa vilde vel Rytteren sige: kun ved Hjælp af det skarpe Mun[d]bid kan Du komme til at gaae som en Paradeur; om Du vilde love mig det 10 Gange og foresætte Dig det nok saa redeligt, at Du vilde holde Dig som et Paradeur – det gaaer ikke; nei skal Du gaae som en Paradeur, maa Du hjælpes – og dertil det skarpe Mundbid. Og ligesaa med den knappe Kost.


#