Indhold
- NB20:1 NB20. etiket på bindets forsid...
- NB20:2 Angaaendepå forpermens indersi...
- NB20:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB20:4 Ofte nok er det sagt, at derso...
- NB20:5 Angaaende en Yttring i Eftersk...
- NB20:6 Af Tersteegen: Wer glaubet, de...
- NB20:7 Christendommens Umulighed for ...
- NB20:8 Martensen – og jeg. At det sku...
- NB20:9 Christendommens Collision. Naa...
- NB20:10 Den strenge Christen bør være ...
- NB20:11 Den høieste Form af Gudelighed...
- NB20:12 Hvorledes det gik til med Tilb...
- NB20:13 At forvandle Lidet til Meget. ...
- NB20:14 Nødvendigheden af en Geistligh...
- NB20:15 Mellembestemmelsen mellem Idea...
- NB20:16 »NaadenSSide.« At faae Lov at ...
- NB20:17 Naaden – ΧsthedenChristenheden...
- NB20:18 En Kan en Poeniterende kan bed...
- NB20:19 Dette er da let at see, at et ...
- NB20:20 Mon virkelig Biskop Mynster tø...
- NB20:21 Martensen – og mig. Martensen ...
- NB20:22 Dag-Pressen. Det der har fremb...
- NB20:23 Sammenblanding af Jødedom og Χ...
- NB20:24 × a Det Christelige har altid ...
- NB20:25 Dag-Pressen. At Love mod den s...
- NB20:26 Jesuiterne – Dag-Pressen. Jesu...
- NB20:27 ΧstdomChristendom – Barnedaab....
- NB20:28 Christendom – Lidelse. I Forho...
- NB20:29 Ulykkelig – Skyldig. Mod den U...
- NB20:30 At stride med MskeneMenneskene...
- NB20:31 MisforholdetHele mellem Christ...
- NB20:32 Det er skjønt i en Psalme til ...
- NB20:33 Den nu brugelige Christendoms ...
- NB20:34 Angaaende Udgivelsen af de sen...
- NB20:35 Mulighed – Virkelighed. Nu dec...
- NB20:36 R. Nielsen. Det hvorpaa Accent...
- NB20:37 Christendom – Jødedom. Alene s...
- NB20:38 Christendom – at afdøe. at det...
- NB20:39 Lærer – Discipel. I Almindelig...
- NB20:40 Den Stridendes Suk. O, og om s...
- NB20:41 »Klosteret« var dog et point d...
- NB20:42 Det var en rigtig Bemærkning i...
- NB20:43 Om mig selv. Ogsaa af den Grun...
- NB20:44 Christendom – Mennesket. »Men ...
- NB20:45 I Prædiken over Epistelen paa ...
- NB20:46 Martyriet. Selv Martyrierne vi...
- NB20:47 Den grundtvigske Tale om det d...
- NB20:48 I een Forstand har dog Burgers...
- NB20:49 Armod. Eet er ganske vilkaarli...
- NB20:50 Det er Existentsen der prædike...
- NB20:51 Fremskridt i mit Liv. Hvor meg...
- NB20:52 Om mig selv. Fordum satte jeg ...
- NB20:53 Om mig selv. Ogsaa saaledes er...
- NB20:54 Den strenge Χstd.Christendom M...
- NB20:55 14. Journalen NB20, s. 75, med...
- NB20:56 Svinget i Aandens Verden. Det ...
- NB20:57 Det ved et Mirakel af ΧstusChr...
- NB20:58 En Socrates i ΧsthedenChristen...
- NB20:59 Brylluppet i Cana. Christenhed...
- NB20:60 At bede i ΧstiChristi Navn. De...
- NB20:61 Da jeg havde udgivet Afsl. Eft...
- NB20:62 Syndsforladelse. Hamann citere...
- NB20:63 Det blot MskligeMenneskelige –...
- NB20:64 I sin Prædiken om »den christe...
- NB20:65 Tro – en Stræben Det er ganske...
- NB20:66 Gives der et privat Forhold ti...
- NB20:67 Kan en theol.theologiae Candid...
- NB20:68 Anonymitet. Ogsaa saaledes har...
- NB20:69 Vor Tids religieuse Tilstand e...
- NB20:70 Et nyt Beviis for BibelensΧChr...
- NB20:71 Vor Tids Trang i religieus Hen...
- NB20:72 Om mig selv. Dersom der ellers...
- NB20:73 At give Forargelse – at tage F...
- NB20:74 En Overeenskomst mellem Χsthed...
- NB20:75 Spøg i Alvor. I en af Luthers ...
- NB20:76 Luther – og Forholdet i Protes...
- NB20:77 Menneskeligt Vrøvl. Idag talte...
- NB20:78 Brødre-Menigheden accentuerer ...
- NB20:79 Christeligt er det aldeles uri...
- NB20:80 At afdøe er at betragte Alt so...
- NB20:81 Hvad der binder til ΧstusChris...
- NB20:82 Gud tilbedes ikke ved Stemning...
- NB20:83 Om mig selv Jeg har fra tidlig...
- NB20:84 Brug ikke Din Klogskab til at ...
- NB20:85 Om mig selv. Paa Grund af den ...
- NB20:86 Svinget i ΧstdommensChristendo...
- NB20:87 Christelig Rangforordning. Ran...
- NB20:88 Bibelen – for »den Enkelte.« T...
- NB20:89 »hiin Enkelte« Noget af det de...
- NB20:90 Mange, Mange har der været, so...
- NB20:91 Christus aabner sin Favn og si...
- NB20:92 ΧstusChristus døer for at frel...
- NB20:93 ΧstdommenChristendommen fordre...
- NB20:94 Pastor Smith sagde idag i en S...
- NB20:95 O, hvis jeg skulde ønske mig N...
- NB20:96 Enhver anden Bekymring finder ...
- NB20:97 Besynderligt. I Verden, i Hand...
- NB20:98 Biskop Mynsters Ulykke er egl....
- NB20:99 Absolut Hengivenhed mod Gud. D...
- NB20:100 Aandens Vidnedsbyrd er stricte...
- NB20:101 .... Og selv om det var saa, a...
- NB20:102 At Χstd.Christendom ikke passe...
- NB20:103 Bedrag og atter Bedrag. Der sæ...
- NB20:104 Der gives en vis Art Prædikefo...
- NB20:105 Galimathias. Man beder Gud om ...
- NB20:106 Uendelige Veemod, hvilken dog ...
- NB20:107 Det Gamle – og Mit. Det Gamle ...
- NB20:108 Prædike-Sviig. Jeg erindrer at...
- NB20:109 Mulighed – Virkelighed. Nu dec...
- NB20:110 Den Gang da Χstd.Christendom k...
- NB20:111 Hos Montaigne2den Bog 16 Capit...
- NB20:112 O, som den Søsyge for Mathed o...
- NB20:113 Apostlenes Situation Hvor ræds...
- NB20:114 At afdøe. Et Msk.Menneske kan ...
- NB20:115 Det Alt dreier sig om, hvad ma...
- NB20:116 Kommer hid alle I. Dersom det ...
- NB20:117 Gud – ΧstusChristus Naar et Ms...
- NB20:118 Om mig selv. ... Dette er som ...
- NB20:119 Christelig Snaksomhed. O, det ...
- NB20:120 Angaaende Udgivelsen af de fær...
- NB20:121 Apostelens Liv, hvilket Indbeg...
- NB20:122 Lydighed – Kraft til at befale...
- NB20:123 Mildhed og Mildhed bliver man ...
- NB20:124 Veemod. Her sidder jeg i disse...
- NB20:125 Χstd.Christendommen er egl.ege...
- NB20:126 Hvad er det at være en sand Χs...
- NB20:127 Om mig selv. Saaledes har jeg ...
- NB20:128 Om mig selv. At fremstille Χst...
- NB20:129 »Ingen kan tjene to Herrer« me...
- NB20:130 Smaa Notitser. Iaar træffer de...
- NB20:131 Speculationen. Man speculerer ...
- NB20:132 Den ubetingede Hengivelse. Ube...
- NB20:133 Hvad er det at være Christen? ...
- NB20:134 At slutte sig til det Bestaaen...
- NB20:135 I Prædikenenover Epistelen paa...
- NB20:136 Underfundigheden i det af mig ...
- NB20:137 Vanvittig Comik. Scene paa Dom...
- NB20:138 ... Dersom jeg saae en ung zar...
- NB20:139 Om Efterfølgelse. Veed De da m...
- NB20:140 »Hvorledes skal man da overhov...
- NB20:141 Biskop Mynster. Saaledes har h...
- NB20:142 Mit, Misforstaaelsens Forhold ...
- NB20:143 Den nye Prædikeform maa for de...
- NB20:144 Det at ønske sig at have været...
- NB20:145 Et Sted hos Luther. Det slog m...
- NB20:146 Christendommen er i Forhold ti...
- NB20:147 Det er en ypperlig Historie, j...
- NB20:148 Forbilledet Da J.ΧstusChristus...
- NB20:149 Suk. Ak, stundom kan det være ...
- NB20:150 De Samtidiges Dom om mig. Nu v...
- NB20:151 Intet fæster en Ting dybere in...
- NB20:152 Den indirecte Meddelelse Det e...
- NB20:153 Mynster. Saa prædiker Mynster ...
- NB20:154 Den bestaaende Kirke – min Pos...
- NB20:155 I gl.gamle Dage bestod Askesen...
- NB20:156 I Danmark er aandelig ingen Fa...
- NB20:157 Præsterne ivre mod Coelibatet ...
- NB20:158 15. Journalen NB20, s. 247, me...
- NB20:159 Du som har elsket os først, o ...
- NB20:160 Den 8te September! Evangeliet:...
- NB20:161 Udgivelsen af Skriftet: om min...
- NB20:162 Det christelige Eenfoldige er ...
- NB20:163 Et ypperligt Ord af Stilpo, so...
- NB20:164 Bekymringen for en evig Saligh...
- NB20:165 Som et Mske er, saa er hans Ch...
- NB20:166 Fredens Evangelium Saaledes ka...
- NB20:167 Overlegenheds Lidelse. Ja naar...
- NB20:168 At være Ingenting. Det Uendeli...
- NB20:169 Min Thesis. Min Thesis er ikke...
- NB20:170 Altid Sandsebedrag, altid vil ...
- NB20:171 Sandsebedrag. Just den Geistli...
- NB20:172 Min Fremstilling skal være en ...
- NB20:173 Mynster har dog oprindeligen h...
- NB20:174 Stats-Kirken. Hvilken Lykke fo...
- NB20:175 Pietisme. Ja vist er Pietisme ...
- NB20:176 16. Journalen NB20, s. [274], ...
Alle forekomster
X3A336 437 👤Luther – og Forholdet i Protestantismen.
►👤Luther klager (i Prædikenen over Epistelen paa Midfaste-Søndag) over, at der ere mange Flere, der ville høre Lovens Forkyndelse end Evangeliets.
I vor Tid er det lige omvendt, de ville slet ikke høre Andet end Evangelium og Evangelium.
Men saa er jo vor Tid gaaet 126 overordentlig frem i Χstd. Ak, nei, Sagen har et ganske andet Sammenhæng. Naar der dog er nogen virkelig Interesse for det Religieuse, saa er det Nærmeste at man saa begeistret vil til at realisere det, man vil gjøre sig værdig o: D:. Dette kan nu vel udarte og blive en farlig Vildfarelse, men det beviser dog altid, at der er Lyst og Interesse for Sagen.
►Saa kom 👤Luther, og i Modsætning til dette Ungdommelige, gjorde Troen gjældende. Det var aabenbart Mskene for høit, ⓘ dede] , < det kunde bedre forstaae og ville ⓘ hellerehellere] tilføjet høre at de skulde ►faste, gjøre Pillegrims-Reiser ⓘ o: s: v:, meno: s: v:og saa videre, men] , først skrevet o: s: v:og saa viderefulgt af alinea og Saa affødte at man vil høre det og gjøre derefter, beviser dog altid, at der er Lyst og Interesse for det Religieuse.
Saa fulgte Protestantismen efter 👤Luther. Den fandt at det Lutherske var herligt; den havde nemlig ikke engang saa megen 127 Lyst og Interesse at den gad begynde paa en Stræben, paa at faste, at give Almisse o: s: v:. Den havde ganske Andet at tage vare paa – og vilde nu blot høre Evangeliet, Evangeliet.
O, 👤Luther, 👤Luther! vidste Du da ikke, at ►draconiske Love blot føre til, at Ingen bliver henrettet – og saaledes ogsaa med ►det Potenserede. Hvor sandt det end var i 👤Luther, og hvor christelig sandt det end er – det maa controlleres med den største Strenghed, ellers ►tager Verdsligheden det forfængeligt, og vedbliver ikke blot at være ►pure og pære Verdslighed, men brouter endog af at dette er den høieste Aandelighed.