Indhold
- NB20:1 NB20. etiket på bindets forsid...
- NB20:2 Angaaendepå forpermens indersi...
- NB20:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB20:4 Ofte nok er det sagt, at derso...
- NB20:5 Angaaende en Yttring i Eftersk...
- NB20:6 Af Tersteegen: Wer glaubet, de...
- NB20:7 Christendommens Umulighed for ...
- NB20:8 Martensen – og jeg. At det sku...
- NB20:9 Christendommens Collision. Naa...
- NB20:10 Den strenge Christen bør være ...
- NB20:11 Den høieste Form af Gudelighed...
- NB20:12 Hvorledes det gik til med Tilb...
- NB20:13 At forvandle Lidet til Meget. ...
- NB20:14 Nødvendigheden af en Geistligh...
- NB20:15 Mellembestemmelsen mellem Idea...
- NB20:16 »NaadenSSide.« At faae Lov at ...
- NB20:17 Naaden – ΧsthedenChristenheden...
- NB20:18 En Kan en Poeniterende kan bed...
- NB20:19 Dette er da let at see, at et ...
- NB20:20 Mon virkelig Biskop Mynster tø...
- NB20:21 Martensen – og mig. Martensen ...
- NB20:22 Dag-Pressen. Det der har fremb...
- NB20:23 Sammenblanding af Jødedom og Χ...
- NB20:24 × a Det Christelige har altid ...
- NB20:25 Dag-Pressen. At Love mod den s...
- NB20:26 Jesuiterne – Dag-Pressen. Jesu...
- NB20:27 ΧstdomChristendom – Barnedaab....
- NB20:28 Christendom – Lidelse. I Forho...
- NB20:29 Ulykkelig – Skyldig. Mod den U...
- NB20:30 At stride med MskeneMenneskene...
- NB20:31 MisforholdetHele mellem Christ...
- NB20:32 Det er skjønt i en Psalme til ...
- NB20:33 Den nu brugelige Christendoms ...
- NB20:34 Angaaende Udgivelsen af de sen...
- NB20:35 Mulighed – Virkelighed. Nu dec...
- NB20:36 R. Nielsen. Det hvorpaa Accent...
- NB20:37 Christendom – Jødedom. Alene s...
- NB20:38 Christendom – at afdøe. at det...
- NB20:39 Lærer – Discipel. I Almindelig...
- NB20:40 Den Stridendes Suk. O, og om s...
- NB20:41 »Klosteret« var dog et point d...
- NB20:42 Det var en rigtig Bemærkning i...
- NB20:43 Om mig selv. Ogsaa af den Grun...
- NB20:44 Christendom – Mennesket. »Men ...
- NB20:45 I Prædiken over Epistelen paa ...
- NB20:46 Martyriet. Selv Martyrierne vi...
- NB20:47 Den grundtvigske Tale om det d...
- NB20:48 I een Forstand har dog Burgers...
- NB20:49 Armod. Eet er ganske vilkaarli...
- NB20:50 Det er Existentsen der prædike...
- NB20:51 Fremskridt i mit Liv. Hvor meg...
- NB20:52 Om mig selv. Fordum satte jeg ...
- NB20:53 Om mig selv. Ogsaa saaledes er...
- NB20:54 Den strenge Χstd.Christendom M...
- NB20:55 14. Journalen NB20, s. 75, med...
- NB20:56 Svinget i Aandens Verden. Det ...
- NB20:57 Det ved et Mirakel af ΧstusChr...
- NB20:58 En Socrates i ΧsthedenChristen...
- NB20:59 Brylluppet i Cana. Christenhed...
- NB20:60 At bede i ΧstiChristi Navn. De...
- NB20:61 Da jeg havde udgivet Afsl. Eft...
- NB20:62 Syndsforladelse. Hamann citere...
- NB20:63 Det blot MskligeMenneskelige –...
- NB20:64 I sin Prædiken om »den christe...
- NB20:65 Tro – en Stræben Det er ganske...
- NB20:66 Gives der et privat Forhold ti...
- NB20:67 Kan en theol.theologiae Candid...
- NB20:68 Anonymitet. Ogsaa saaledes har...
- NB20:69 Vor Tids religieuse Tilstand e...
- NB20:70 Et nyt Beviis for BibelensΧChr...
- NB20:71 Vor Tids Trang i religieus Hen...
- NB20:72 Om mig selv. Dersom der ellers...
- NB20:73 At give Forargelse – at tage F...
- NB20:74 En Overeenskomst mellem Χsthed...
- NB20:75 Spøg i Alvor. I en af Luthers ...
- NB20:76 Luther – og Forholdet i Protes...
- NB20:77 Menneskeligt Vrøvl. Idag talte...
- NB20:78 Brødre-Menigheden accentuerer ...
- NB20:79 Christeligt er det aldeles uri...
- NB20:80 At afdøe er at betragte Alt so...
- NB20:81 Hvad der binder til ΧstusChris...
- NB20:82 Gud tilbedes ikke ved Stemning...
- NB20:83 Om mig selv Jeg har fra tidlig...
- NB20:84 Brug ikke Din Klogskab til at ...
- NB20:85 Om mig selv. Paa Grund af den ...
- NB20:86 Svinget i ΧstdommensChristendo...
- NB20:87 Christelig Rangforordning. Ran...
- NB20:88 Bibelen – for »den Enkelte.« T...
- NB20:89 »hiin Enkelte« Noget af det de...
- NB20:90 Mange, Mange har der været, so...
- NB20:91 Christus aabner sin Favn og si...
- NB20:92 ΧstusChristus døer for at frel...
- NB20:93 ΧstdommenChristendommen fordre...
- NB20:94 Pastor Smith sagde idag i en S...
- NB20:95 O, hvis jeg skulde ønske mig N...
- NB20:96 Enhver anden Bekymring finder ...
- NB20:97 Besynderligt. I Verden, i Hand...
- NB20:98 Biskop Mynsters Ulykke er egl....
- NB20:99 Absolut Hengivenhed mod Gud. D...
- NB20:100 Aandens Vidnedsbyrd er stricte...
- NB20:101 .... Og selv om det var saa, a...
- NB20:102 At Χstd.Christendom ikke passe...
- NB20:103 Bedrag og atter Bedrag. Der sæ...
- NB20:104 Der gives en vis Art Prædikefo...
- NB20:105 Galimathias. Man beder Gud om ...
- NB20:106 Uendelige Veemod, hvilken dog ...
- NB20:107 Det Gamle – og Mit. Det Gamle ...
- NB20:108 Prædike-Sviig. Jeg erindrer at...
- NB20:109 Mulighed – Virkelighed. Nu dec...
- NB20:110 Den Gang da Χstd.Christendom k...
- NB20:111 Hos Montaigne2den Bog 16 Capit...
- NB20:112 O, som den Søsyge for Mathed o...
- NB20:113 Apostlenes Situation Hvor ræds...
- NB20:114 At afdøe. Et Msk.Menneske kan ...
- NB20:115 Det Alt dreier sig om, hvad ma...
- NB20:116 Kommer hid alle I. Dersom det ...
- NB20:117 Gud – ΧstusChristus Naar et Ms...
- NB20:118 Om mig selv. ... Dette er som ...
- NB20:119 Christelig Snaksomhed. O, det ...
- NB20:120 Angaaende Udgivelsen af de fær...
- NB20:121 Apostelens Liv, hvilket Indbeg...
- NB20:122 Lydighed – Kraft til at befale...
- NB20:123 Mildhed og Mildhed bliver man ...
- NB20:124 Veemod. Her sidder jeg i disse...
- NB20:125 Χstd.Christendommen er egl.ege...
- NB20:126 Hvad er det at være en sand Χs...
- NB20:127 Om mig selv. Saaledes har jeg ...
- NB20:128 Om mig selv. At fremstille Χst...
- NB20:129 »Ingen kan tjene to Herrer« me...
- NB20:130 Smaa Notitser. Iaar træffer de...
- NB20:131 Speculationen. Man speculerer ...
- NB20:132 Den ubetingede Hengivelse. Ube...
- NB20:133 Hvad er det at være Christen? ...
- NB20:134 At slutte sig til det Bestaaen...
- NB20:135 I Prædikenenover Epistelen paa...
- NB20:136 Underfundigheden i det af mig ...
- NB20:137 Vanvittig Comik. Scene paa Dom...
- NB20:138 ... Dersom jeg saae en ung zar...
- NB20:139 Om Efterfølgelse. Veed De da m...
- NB20:140 »Hvorledes skal man da overhov...
- NB20:141 Biskop Mynster. Saaledes har h...
- NB20:142 Mit, Misforstaaelsens Forhold ...
- NB20:143 Den nye Prædikeform maa for de...
- NB20:144 Det at ønske sig at have været...
- NB20:145 Et Sted hos Luther. Det slog m...
- NB20:146 Christendommen er i Forhold ti...
- NB20:147 Det er en ypperlig Historie, j...
- NB20:148 Forbilledet Da J.ΧstusChristus...
- NB20:149 Suk. Ak, stundom kan det være ...
- NB20:150 De Samtidiges Dom om mig. Nu v...
- NB20:151 Intet fæster en Ting dybere in...
- NB20:152 Den indirecte Meddelelse Det e...
- NB20:153 Mynster. Saa prædiker Mynster ...
- NB20:154 Den bestaaende Kirke – min Pos...
- NB20:155 I gl.gamle Dage bestod Askesen...
- NB20:156 I Danmark er aandelig ingen Fa...
- NB20:157 Præsterne ivre mod Coelibatet ...
- NB20:158 15. Journalen NB20, s. 247, me...
- NB20:159 Du som har elsket os først, o ...
- NB20:160 Den 8te September! Evangeliet:...
- NB20:161 Udgivelsen af Skriftet: om min...
- NB20:162 Det christelige Eenfoldige er ...
- NB20:163 Et ypperligt Ord af Stilpo, so...
- NB20:164 Bekymringen for en evig Saligh...
- NB20:165 Som et Mske er, saa er hans Ch...
- NB20:166 Fredens Evangelium Saaledes ka...
- NB20:167 Overlegenheds Lidelse. Ja naar...
- NB20:168 At være Ingenting. Det Uendeli...
- NB20:169 Min Thesis. Min Thesis er ikke...
- NB20:170 Altid Sandsebedrag, altid vil ...
- NB20:171 Sandsebedrag. Just den Geistli...
- NB20:172 Min Fremstilling skal være en ...
- NB20:173 Mynster har dog oprindeligen h...
- NB20:174 Stats-Kirken. Hvilken Lykke fo...
- NB20:175 Pietisme. Ja vist er Pietisme ...
- NB20:176 16. Journalen NB20, s. [274], ...
Alle forekomster
39 X3A283 Christendom – Lidelse.
I Forhold til alt Andet i Verden gjælder det, at hvis jeg begynder derpaa, da er det muligt, at jeg kan komme godt derfra men ogsaa muligt, at det kan gaae uheldigt – kun ikke i Forhold til Χstd. Kommer her ikke Lidelse, saa har mit Liv heller ikke udtrykt sand Χstd.
Hvis ►dette ikke er saa, saa er Forbilledet paa een ell. anden Maade en Usandhed. Enten saaledes, at Forbilledet kun har udtrykt noget Tilfældigt, (at han ved at 408 leve paa den Tid, fandt en saadan Modstand ⓘ o: D:o: D:og Deslige] tilføjet ) og er altsaa ikke væsentligt Forbilledet, eller saaledes, at der burde være flere Forbilleder (eet udtrykkende, at det Sande er at lide, et andet at det er at svømme oven paa o: D:) og i saa Fald er ⓘ jo »Forbilledet« usandt,jo »Forbilledet« usandt,] , ændret fra det jo usandt at der; først skrevet det jo »Forbilledet« usandt, thi der er kun eet.
Men siger Du: naar 40 et Msk. bekjender sig at være Χsten og saa forresten lever som Andre, saa maa han jo overlade det til Gud, hvorledes det skal gaae ham i Verden.«
Jeg ⓘ vilvil] , først skrevet vin nu ikke tale om, at dette med at bekjende Χstum ►turde have sin ►Mislighed naar ⓘ dervedderved] , først skrevet det ikke skal forstaaes Andet end hvad der nu forstaaes derved i Χstheden: at være døbt som Barn etc, ell. ►som theol. Candidat at søge et Embede; thi skal det ⓘ værevære] , ændret fra at være at bekjende Χstum, saa er det ikke sandsynligt, at man colliderer med denne Verden, medens man vel, christeligt forstaaet, ►andrager et stort Ansvar ved at participere i saadanne Sandsebedrag. Dog det vil jeg nu ikke tale om. Men foruden at bekjende Χstum (at sige jeg er Χsten, og troer hvad en Χsten skal troe), fordres jo ⓘ ogsaa (hvadogsaa (hvad] , < ogsaa, hvad der især svarer til, at der er et »Forbillede« 41 og at sand Χstd. er Efterfølgelse) at handle christeligt.
Forsøg det da, sæt en af det Christeliges Qvalitet mærket Handling ind i Livet, og Du skal vel see Collision. Denne Verden ligger i lutter Relativitet – og det Χstliges Qvalitet er det Absolute: en saadan Handling maa paa Liv og Død collidere med Virkeligheden. ►Vistnok kan intet Msk. end ikke en Apostel i den Grad bære det Absolute idet han sætter det ind, saa det at bære det er at være det – hvorfor ogsaa da det skete, ►Alt brast, Templets Forhæng, Gravene, hele Tilværelsen, al denne Relativitet – men desuagtet vil Collisionen blive livsfarlig.
Men Sagen er, en Handling 42 væsentlig mærket af det Christeliges Qvalitet sees der maaskee ikke een af i hver Generation; det bliver dog kun saadan til en vis Grad, og saa bliver Collisionen ogsaa derefter.