Uddrag fra Journalen NB20

Man har sagt: den hellige Skrift er gudd. Aabenbaring ... det fuldkomneste Græsk : hentyder formentlig især til udfoldelsen af inspirationsteorien i den lutherske ortodoksi i det 17. årh., se marginaloptegnelsen NB16:78.a, i SKS 23, 148m,1-7, og kommentaren dertil. Sml. følgende citat fra den ty. lutherske prof. i teologi 👤A. Pfeiffers hermeneutiske værk på lat. fra 1654, bragt i 👤H.L. Clausens Det Nye Testamentes Hermeneutik, 📌Kbh. 1840, ktl. 468, s. 300: »Aarsagerne til Hebraismerne i det N. Test. er ikke en Udartning af det græske Sprog i en særegen hellenistisk Dialekt, men en Tillempning af det N. Tests. Stil til det Gl. Tests. ved særegen Foranstaltning af den H. Aand. (...) Dersom det N. Tests. Stil skal benævnes ved noget Navn, bør den heller, efter Forfatterne, kaldes den hellige græske Stil, end enten hellenistisk eller halv-hebraisk eller hebraisk-græsk eller hebraiserende, end sige fordærvet græsk.« Hertil føjes et citat fra den ty. lutherske prof. i teologi 👤J. Gerhards hermeneutiske værk på lat. fra 1610: »I de hellige Skrifter gives ingensteds nogen virkelig Modsigelse. Hvor en saadan synes at finde Sted, er den hævet, saasnart den sande Mening paa ethvert Sted er funden; det vil da sees, at Modsigelsen ikke angaaer Tingen men Navnet, eller at der ikke sigtes til det Samme eller til samme Maade eller Tid.« Og endelig et citat af den ty. lutherske prof. i teologi 👤J.K. Dannhauers hermeneutiske værk på lat. fra 1642: »Hele Skriften er fuldkommen; altsaa maa den nødvendigviis bestaae af inspirerede Vokaler; thi hvorledes skulde et Skrift være fuldkomment, som bestod alene af Legemet, men manglede Vokalernes Sjel?« Sml. også s. 324f. Teorien, undertiden kaldt dogmet om, at Bibelen el. Den hellige Skrift er blevet til ved guddommelig inspiration, bygger på 2 Tim 3,16, hvor 👤Paulus skriver: »Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed«.

I trykt udgave: Bind 23 side 432 linje 11