Indhold
- NB19:1 etiket på bindets forside NB19...
- NB19:2 Min Bekymringpå forpermens ind...
- NB19:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB19:4 Let – at lette. Strenghed lett...
- NB19:5 Differentsen mellem Prof.Profe...
- NB19:6 Hvilken uendelig Tryghed hos M...
- NB19:7 I »Dogmatiske Oplysninger« bek...
- NB19:8 Lignelsen om det fortabte Faar...
- NB19:9 Christendommens Trøst – at afd...
- NB19:10 Veemod. O, sidste Trøst, kun a...
- NB19:11 Min Kategorie. Det jeg egl.ege...
- NB19:12 Hvorledes det N. TestamenteNye...
- NB19:13 Pharisæeren – og Tolderen. I s...
- NB19:14 Samtidigheden med ΧstusChristu...
- NB19:15 Min Opfattelse af Χstd.Christe...
- NB19:16 Min Mening er, at det er aldel...
- NB19:17 Min Kamps Forskjel fra tidlige...
- NB19:18 Middelalderen – Det Nye. Deri ...
- NB19:19 Det hele ΧstligeChristelige er...
- NB19:20 Dom over mig selv. At jeg har ...
- NB19:21 Christendommens Trøst ..... O,...
- NB19:22 Syndsbevidstheden binder til Χ...
- NB19:23 Guds særlige Opdragelse. Et Ms...
- NB19:24 ΧstiChristi Kjortel Hos en opb...
- NB19:25 Christendommens Vanskelighed. ...
- NB19:26 TersteegenTerstegen (Auswahl s...
- NB19:27 Er MsketsMenneskets Væsen, chr...
- NB19:28 Blot Redelighed. Det er min Ov...
- NB19:29 Forholdenes Uret mod mig. Menn...
- NB19:30 Den virkelige Forsagelse – det...
- NB19:31 Min Bekymring med Hensyn til U...
- NB19:32 Min Grændse. 1) Der er i mig e...
- NB19:33 En Betænkelighed. Der døbes sa...
- NB19:34 Christendommens Absoluthed. Se...
- NB19:35 Det menneskelige Hjertes Sviig...
- NB19:36 Nielsen – og jeg. Forskjellen ...
- NB19:37 Martensen. M. havde haft den M...
- NB19:38 Christendommens nuværende Fork...
- NB19:39 R. Nielsens Brøde. (hans store...
- NB19:40 En Mislighed ved netop den dyg...
- NB19:41 Den Kategorie: ΧstusChristusen...
- NB19:42 Forunderligt. Jehova aabenbare...
- NB19:43 Det er fortræffeligt af Terste...
- NB19:44 Potensationen i det at være Ch...
- NB19:45 Tersteegen siger etsteds: fra ...
- NB19:46 Naar Forholdet er: et Andet gj...
- NB19:47 En mildere Maade at komme ind ...
- NB19:48 En Stridendes Suk. »O, min Gud...
- NB19:49 Min Operation i Forhold til de...
- NB19:50 I Almindelighed begynder et Ms...
- NB19:51 O, ogsaa Luther sætter dog ikk...
- NB19:52 Den blodsottige Qvinde. Det Or...
- NB19:53 »Den tabte Penning« – »Det for...
- NB19:54 Den forlorne Søn – den Eenbaar...
- NB19:55 Mynster – Jeg. Jeg læser i det...
- NB19:56 Bedraget. Ja naar Cato Uticens...
- NB19:57 Luther. Da Luther sagde: frivi...
- NB19:58 Luther – Mynster. Tænk M. samt...
- NB19:59 Qvantumovenover er slettetOm m...
- NB19:60 I Prædiken over Evangeliet paa...
- NB19:61 Til Gud. Hvis det end var saa,...
- NB19:62 Den Religieuses TaleBøn. Der v...
- NB19:63 Det Christelige – det MskligeM...
- NB19:64 Scandalen. Handel blot saalede...
- NB19:65 Martensendogmatiske Oplysninge...
- NB19:66 Til Gud Dybt i min Sjel lagde ...
- NB19:67 Humor. Dersom det ikke i en an...
- NB19:68 Det er skjønt sagt af Tersteeg...
- NB19:69 Jøderne Det er ogsaa mærkeligt...
- NB19:70 ΧstdChristendoms Forkyndelse –...
- NB19:71 Atter en Underfundighed. Naar ...
- NB19:72 12. Journalen NB19, s. [110]. ...
- NB19:73 Luthers Forvandlinger. De der ...
- NB19:74 Nonsens. Langfredag prædiker m...
- NB19:75 Prøven paa Christenheden. Befa...
- NB19:76 At søge først Guds Rige. Enhve...
- NB19:77 Wilhelm Lund. Det faldt mig pa...
- NB19:78 Tersteegen siger rigtigt etste...
- NB19:79 I den udvortes Verden hænder d...
- NB19:80 13. Journalen NB19, s. 123. Ne...
- NB19:81 Hvor ere vi? Der ere vi: naar ...
- NB19:82 NB19:82 Hvorfor see vi slet in...
- NB19:83 ΧstdChristendommens Forkyndels...
- NB19:84 For Gud. NuMen men, ja der er ...
- NB19:85 Den ethiske Idealitet. Det er ...
- NB19:86 Mynster – Luther. LutherM sige...
- NB19:87 Point de vue for ΧsthedenChris...
- NB19:88 Indadvendthed. Indadvendhed Ma...
- NB19:89 Min Inderlighed. Det ligger i ...
- NB19:90 Socrates – Idealet. Socrates h...
Alle forekomster
X3A200 Den Kategorie: ►Χstusⓘ enen] SKS, er Ven, vi har i Himlene, er sentimental.
Til sin Fred og Hvile og Salighed behøver et Msk. en Gud i Himlene, hvem han – o uudsigelige Salighed! – tør kalde sin Fader, betragtende sig som Barnet. – Saa behøver han en Frelser og Forsoner, at han trods sin Synd tør troe at Gud vil være hans Fader. – Saa behøver han ►en Hellig-Aand, der styrker ham i Stræben og vidner med hans Aand.
359Men en Ven! Saadan slet og ret en Ven! Er da den Christne blevet 69 saa gammel, at han ikke mere er Barn, og altsaa Gud formodl. ikke mere Fader? Ja saa er det paa ⓘ denden] , først skrevet det høie Tid at ►see sig om en Ven. Men er han Barn – et Barn pleier ikke at have hvad man saadan kalder Venner.
Dette med en Ven i Himlene ⓘ er ener en] tilføjet Sentimentalitet, der aldeles har forqvaklet Χstd. Ja ►Synderes Ven kan man kalde Χstus, thi det er det Samme som Frelser og Forsoner. Men det saadan slet og ret at kalde Χstus en Ven i Himlen, det er at afskaffe Gud Fader og gjør Χstus til noget reent Forkeert.
Naar vi ere blevne saa gamle, at vi indbilde os, selv at maatte være vort Forsyn, saa maae vi til at see os om en Ven, en Ven, der egl. ikke kan hjælpe os, men deeltage med os. Og saaledes har man tilsidst gjort Χstus til ►en Ven, en Ven »til hvis Bryst jeg kan helde mit trætte Hoved« (som der staaer i en Prædiken af 👤Mynster).