Indhold
- NB18:1 NB18. etiket på bindets forsid...
- NB18:2 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB18:3 Fordringen – Indulgentsen p.pa...
- NB18:4 »Standsning« som fornøden for ...
- NB18:5 Christendommens Forkyndelse. K...
- NB18:6 En Bedendes Suk. Du kjerlige F...
- NB18:7 Taktiken mod mig. Man har en F...
- NB18:8 .... Med Argus-Øine bevogtes j...
- NB18:9 Som en Rigmand, der eier en ko...
- NB18:10 Det er ypperligt sagt af Haman...
- NB18:11 Salomos Dom lod sig anvende pa...
- NB18:12 »Christenheden« Det Nederdrægt...
- NB18:13 Idag, første Pintsedag, prædik...
- NB18:14 Jfr.JomfruMaria. .... Saaledes...
- NB18:15 Der er dog noget meget slaaend...
- NB18:16 Prædikeforedraget. Der strides...
- NB18:17 Naar det ligger En saa nær at ...
- NB18:18 Der gives en vis Overlegenhed,...
- NB18:19 En Præst – en Politie-offician...
- NB18:20 En Bemærkning af Kofoed-Hansen...
- NB18:21 Ad Skriftet: Kommer hid alle I...
- NB18:22 Det Fortjenstlige. At undgaae ...
- NB18:23 Strenghed – R. Nielsen. Min Op...
- NB18:24 Den fuldkomne Kjerlighed. Den ...
- NB18:25 Erasmus slutter et Brev til Zw...
- NB18:26 Om mig selv. Sandeligen, sande...
- NB18:27 Mildhed – Strenghed. O, at for...
- NB18:28 Fordringen – Indulgentsen. For...
- NB18:29 Om mig selv. O, dersom der blo...
- NB18:30 Skinhellighed. Det er Formelen...
- NB18:31 Hvis – dersom. Og hvis saa En ...
- NB18:32 Ligesom ΧstusChristus ved Gjes...
- NB18:33 ΧstdomChristendom. Ja vist er ...
- NB18:34 Et Træk af Fader, som fortjene...
- NB18:35 Christendom – den moderne Cour...
- NB18:36 Min Ulykke. Min Ulykke er, at ...
- NB18:37 Jødedom – ΧstdomChristendom. »...
- NB18:38 Om mig selv. Var jeg da saa st...
- NB18:39 Opbyggeligt. I et gl.gammelt O...
- NB18:40 KatecheseKatechese over mit Li...
- NB18:41 Snurrige Vidnedsbyrd for Sandh...
- NB18:42 Om mig selv. Aldrig har jeg gj...
- NB18:43 Mit offentlige Forhold. Hvilke...
- NB18:44 10. Journalen NB18, s. [58]-59...
- NB18:45 Det passer virkelig paa mig Ha...
- NB18:46 Om mig selv. Forstaaet bliver ...
- NB18:47 En Skuespiller – en Præst. En ...
- NB18:48 En Logerende. I det Huus, hvor...
- NB18:49 En Side af mit offentlige Forh...
- NB18:50 Et Sandsebedrag Det formeentli...
- NB18:51 Om mig selv personligt. Havde ...
- NB18:52 Om mig selv. Jeg har i Danmark...
- NB18:53 Reduplicationens væsentlige Fo...
- NB18:54 Christendom er dialektisk. Det...
- NB18:55 Afstanden fra Forbillederne i ...
- NB18:56 I Prædikenen »Apostelen Pauli ...
- NB18:57 MskligMenneskelig Sviig. Denne...
- NB18:58 En Replik som jeg kunde friste...
- NB18:59 11. Journalen NB18, s. [86]-87...
- NB18:60 Evangeliet: den store Nadvere....
- NB18:61 Evangeliet den store Nadvere. ...
- NB18:62 Af mit Liv. Kun een Gang i mit...
- NB18:63 Grunden til at Ægteskabets For...
- NB18:64 Abraham er et evigt Forbillede...
- NB18:65 Om mig selv. Jeg har præsteret...
- NB18:66 Det Menneskelige – det Christe...
- NB18:67 Comik. I en meget vanskelig Sa...
- NB18:68 Alene denne ene Collision i Ch...
- NB18:69 Min vanskelige Stilling i at f...
- NB18:70 Ordinationen holder man haardt...
- NB18:71 Digterisk. En Mand lader indry...
- NB18:72 »Professoren.« Lad os tage Mat...
- NB18:73 ΧstdChristendommens Forkyndels...
- NB18:74 Reduplicationens Strenghed. Na...
- NB18:75 Om mig selv. Verdslighed – Rel...
- NB18:76 Luther som point de vue. Jeg k...
- NB18:77 Mynsters Prædiken – og jeg. Je...
- NB18:78 Den usandt milde Χstdoms-Forky...
- NB18:79 Christendommens forskjellige G...
- NB18:80 Trøst. Det er vistnok i en For...
- NB18:81 At ignorere Pøbelen. Det er go...
- NB18:82 R. Nielsen – og jeg. Aldrig ha...
- NB18:83 Christendom – det MskligeMenne...
- NB18:84 Den Prædiken af Mynster »Betra...
- NB18:85 Replik. (digterisk). Den nuvær...
- NB18:86 Jødedom – Christendom. Selv fo...
- NB18:87 Jødisk Religieusitet – christe...
- NB18:88 Om mig selv. Blot jeg ret tilg...
- NB18:89 KlogskabO – det Gode. Ogsaa sa...
- NB18:90 Om mig selv. Usalige Følge af ...
- NB18:91 En Replik af den »Kloge.« Den ...
- NB18:92 Mit Hjem. Naar man lever saale...
- NB18:93 Om mig selv personligt. Jeg se...
- NB18:94 R. Nielsen – og jeg. Jeg er vi...
- NB18:95 Om mig selv. Hvis der ved Side...
- NB18:96 Anstrengelsen. O, naar Alle er...
- NB18:97 Hvad har Peter ikke udholdt i ...
- NB18:98 Dommen over ΧstenhedenChristen...
- NB18:99 Tænk Dig den deilige Kirke – d...
- NB18:100 Om mig selv. Christendommen er...
- NB18:101 Luther. Egentlig er det der vi...
- NB18:102 De gode Bøger. Der sidder en P...
- NB18:103 Den store Nadvere. Man kunde s...
- NB18:104 Aandelighed – og Aandelighed. ...
- NB18:105 Jødedom – ΧstdomChristendom De...
Alle forekomster
Egentlig er det der vi komme til at begynde igjen: ved 👤Luther.
Det gik lidt for ►gesvindt med at klappe Verdslighed og Religieusitet sammen.
👤Luther havde maaskee Ret ►sig selv betræffende, i ham var der ►vistnok den indre Sandhed, at han turde vove: at gjøre det Modsatte, og saa dog være ganske fri deri, ►gift og dog ikke som gift, i Verdsligheden og dog som fremmed, skjøndt deeltagende i ⓘ Alt, o: s: v:Alt, o: s: v:og saa videre] , < Alt.
175 O, men det var en farlig Sag at lære det saadan udenvidere fra sig, thi det var at gjøre Sagen altfor let for hele Verdsligheden, der saa nøies med en blot Forsikkring, og saa bliver slet og ret Verdslighed.
Hvor mange ere der vel i Sandhed i hver Generation, i hvem det kan være Sandhed, at de skiøndt eiende alle jordiske Goder, eie dem saaledes, at de dog ikke besidde dem, at de hvert Øieblik ere villige til at opgive dem, at de slet ikke hænge ved dem, gjerne slap dem.
O, farlige Aandelighed. Saa ⓘ er deter det] , først skrevet de dog langt simplere at sige: jeg er bange for mig selv, at det hele kunde være ►Sviig i mig, saa vil jeg hellere opgive dem.
ⓘ 👤LutherLuther] , først skrevet Me selv var jo forresten 176 uhyre ►forsøgt i udvortes Kampe, var da heller ikke ganske conform med Verdslighed, var controlleret af ►den uhyre Forargelse hans Skridt vakte, da han giftede sig.
O, men nu, da al Control er forsvunden!
👤Luthers sande Efterfølger vil komme til lige det modsatte Resultat af 👤Luther, fordi 👤L. fulgte efter den phantastiske Overdrivelse i Retning af Askese, medens han følger efter den rædsomme Sviig, som det Lutherske fødte af sig.