Indhold
- NB16:1 NB16. etiket på bindets forsid...
- NB16:2 »Uden Myndighed« på forpermens...
- NB16:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB16:4 »Arvesynden« p.pagina2. 11; 13...
- NB16:5 Det er en meget rigtig Form, J...
- NB16:6 Arvesynden. »Arvesynden« er fo...
- NB16:7 Alt, hvad der ikke enten inden...
- NB16:8 »Uden Myndighed« At jeg bestan...
- NB16:9 En renere end jeg, der havde e...
- NB16:10 At En grublende vil sidde og s...
- NB16:11 Christelig »Menighed.« For at ...
- NB16:12 Det er ypperligt sagt af Juliu...
- NB16:13 At »Arvesynden« er »Skyld det ...
- NB16:14 Her ligger en Feil i Julius Mu...
- NB16:15 Ved nærmere Eftersyn vil det v...
- NB16:16 Kludderie – og Kategorie. Det ...
- NB16:17 Hvilken Sjeldenhed vilde det i...
- NB16:18 Enhver Stats-Existents behøver...
- NB16:19 Peter er mig uforklarlig. Han ...
- NB16:20 Alene dette, hvilken Indadvend...
- NB16:21 »Den Enkelte« – »Slægt« Der er...
- NB16:22 I Modsætning til Middelalderen...
- NB16:23 Det er godt sagt af Julius Mul...
- NB16:24 Hvilken Bitterhed! DenneAt mag...
- NB16:25 At Gud prøver, ja frister (»le...
- NB16:26 Hvor mange MskerMennesker have...
- NB16:27 M. begyndte sin Docent-Virksom...
- NB16:28 Det er smukt og barnligt, hvad...
- NB16:29 Jernbane-Manien er aldeles et ...
- NB16:30 Danmarks Skjebne. I Statsstyre...
- NB16:31 Ogsaa det hører med til Nydels...
- NB16:32 See der har vi Confusionen nor...
- NB16:33 J. M. har opfundet den Theorie...
- NB16:34 At være Ingenting. At være Ing...
- NB16:35 Presse-Lovgivningen. Da Detdet...
- NB16:36 Det er den gamle Historie. Der...
- NB16:37 Frygteligt kan det være at see...
- NB16:38 Hvilken existentiel Anstrengel...
- NB16:39 Indirecte Angreb. Hvorledes de...
- NB16:40 Det er da let nok at see, at s...
- NB16:41 Det rædsomme Vilderede, hvori ...
- NB16:42 Om Udgivelse af Skrifter om mi...
- NB16:43 Hvor uendelig Meget, der har v...
- NB16:44 »Velsigner Dem, som Eder forfø...
- NB16:45 Text tilTextil en Faste-Prædik...
- NB16:46 Angaaende Skrifter om mig selv...
- NB16:47 Dramatisk Motiv. Jeg tænker mi...
- NB16:48 Distance. I en lille Afhandlin...
- NB16:49 Grækerne sige: at en Mand skab...
- NB16:50 O, hvilken Hildelse af Kant! I...
- NB16:51 Det er i Grunden nemt nok: fra...
- NB16:52 Frygtelige Collision: at De, d...
- NB16:53 For at undgaae Scandale tier m...
- NB16:54 Christenhedens Ulykke Nøiagtig...
- NB16:55 Mynsters Feil er endda ikke ha...
- NB16:56 Stilling kan let afstedkomme e...
- NB16:57 Hvor lille Danmark er kan man ...
- NB16:58 Danmarks Charakteer er det cha...
- NB16:59 Min Forfatter-Lidelse er at La...
- NB16:60 Troen er ganske rigtigt »Punkt...
- NB16:61 Om de »tre Noter«. De kunne ma...
- NB16:62 I det første Løb af et MskesMe...
- NB16:63 Saaledes har R. Nielsen skadet...
- NB16:64 Det er meget godt sagt af Basi...
- NB16:65 Min »Fatalitet« er det egl.ege...
- NB16:66 Alting bliver omvendt i denne ...
- NB16:67 En psychologisk Bemærkning om ...
- NB16:68 Punktet i »Christenhedens« Con...
- NB16:69 At behøve at arbeide for at ho...
- NB16:70 Det er fra hans Standpunkt ras...
- NB16:71 LiteraLitera gesta docet, quid...
- NB16:72 Guds Skaber-Ord skaber almægti...
- NB16:73 Naar en Lærer maa accentuere d...
- NB16:74 Proportioner i Forhold til det...
- NB16:75 Menten. Det er detDet jeg har ...
- NB16:76 Afstands-Maal. I en ældre Tid ...
- NB16:77 »Corsaren« – og Jeg. Egentlig ...
- NB16:78 Bibel-Fortolkning. Før reflect...
- NB16:79 En satirisk Collision. Stundom...
- NB16:80 Et ypperligt Ord: qui timide r...
- NB16:81 Afstands-Maal. Engang var det ...
- NB16:82 O, Verden er saa kløgtig og Al...
- NB16:83 Det er nemt nok af de Orthodox...
- NB16:84 Hoved-Regel. Læs for Alt det N...
- NB16:85 Saaledes skulde det være, saal...
- NB16:86 Den svigefulde Brug af Luther....
- NB16:87 Luther. Ofte falder det mig in...
- NB16:88 Reduplication. Enhver Stræben,...
- NB16:89 Det er ypperligt sagt af Grego...
- NB16:90 Det Socratiske, »at Folk kunde...
- NB16:91 GudSka skaber af Intet. Vilde ...
- NB16:92 Augustingjør opmærksom paa, at...
- NB16:93 Det er süperbt af Augustin ang...
- NB16:94 Det er misligt at argumentere ...
- NB16:95 Der er visse Ting, hvorom det ...
- NB16:96 Det er ogsaa et Hyklerie af Ve...
- NB16:97 Det er en Art Religieusitet, h...
- NB16:98 Endnu er det bestandig denne S...
- NB16:99 »Virkeligheden« som den virkel...
- NB16:100 5. Journalen NB16, s. 180, med...
- NB16:101 Distance-Maal. Hvor langt bort...
Alle forekomster
X2A517Distance.
I ►en lille Afhandling af 👤Kant »Besvarelse af det Spørgsmaal: hvad er Oplysning« ►foreslaaer 👤K. at udvide den offentlige Brug af Fornuften det meest mulige og indskrænke den private Brug. Ved den private forstaaer han, at fE en Embedsmand qua Embedsmand skal ikke raisonere men gjøre hvad der paaligger – qua Forfatter derimod, henvendende sig til Publikum, kan den samme Mand indrømmes at bruge offentligt sin Fornuft saa frit som muligt, for at belyse ganske almdl. taget Mislighederne. Qua Præst skal en Præst forkynde det Befalede – qua 92 Forfatter kan han fremstille sine Tvivl om Troen.
Jeg vil nu ikke tale om den Mislighed her ligger (hvilken da ogsaa 👤K. selv dog noget afparerer) at saaledes en Embedsmand blev en Dobbelthed, hvilket især paa det religieuse Gebeet er afsindigt (forresten nu omtrent naaet.).
Nei, det jeg vil opbevare er ►ⓘ etet] , ændret fra det Udbrud af 👤Kant. Efterat have sat alt sit Haab til »ⓘ Publikum,Publikum,] , først skrevet Publikum« udbryder han: betjent ved Forfattere[«] udbryder han: thi at Folkets Formyndere i aandelige Ting (det er ikke de private Embedsmænd, men Forfatterne og Folket er Publikum) selv 93 igjen skulde være umyndige, er en Urimelighed, der løber ud paa Urimelighedernes Forevigelse«
130Unegtelig! Men det er kun en Prophetie, der nu allerede ►længe er ►indløbet, men udløbet? – ⓘ akak] , foran er slettet ja nei, »det løber jo ud paa Urimelighedernes Forevigelse.«