Indhold
- NB10:1 NB10 etiket på bindets forside...
- NB10:2 5. Journalen NB10. Optegnelse ...
- NB10:3 Det blad i kvartformat, fastkl...
- NB10:4 blev jeg velfortsat fra NB9:79...
- NB10:5 Skulde Tiden af sig selv spørg...
- NB10:6 Forøvrigt kunde »Bilagene« til...
- NB10:7 Slutningen af Luthers Prædiken...
- NB10:8 Sørgelige Overlegenhed i en vi...
- NB10:9 R. Nielsen vil formodl.formode...
- NB10:10 »Forførerens Dagbog« maatte ga...
- NB10:11 Det jeg lider under er en vis ...
- NB10:12 DetDenomAdler kunde saa dog ma...
- NB10:13 R. Nielsen forklarer mig stund...
- NB10:14 Nei »en saadan Extraordinair« ...
- NB10:15 Det var det Usle og Feige hos ...
- NB10:16 NB.Nota Bene ...
- NB10:17 Og saa kan, som oftere sagt, d...
- NB10:18 Det er dog underligt, naar jeg...
- NB10:19 NB.Nota Bene ...
- NB10:20 Dette fortjener dog maaskee at...
- NB10:21 ... Jeg er (fraseet den Forskj...
- NB10:22 NB.Nota Bene ...
- NB10:23 Bonaventura Titulus 1 de pecca...
- NB10:24 .... I Sammenligning med en Re...
- NB10:25 Det er snurrigt at læse: »det ...
- NB10:26 Det kunde være snurrigt at giv...
- NB10:27 NB.Nota Bene ...
- NB10:28 Tag Martensen,Martensen! det e...
- NB10:29 Saaledes gaaer det. Jeg stille...
- NB10:30 At vide, at være dog saa stærk...
- NB10:31 Visbybegyndtesagde idag (Faste...
- NB10:32 R. Nielsen har jeg draget til ...
- NB10:33 Forstaae mig til en vis Grad k...
- NB10:34 NB.Nota Bene ...
- NB10:35 NBNota Bene ...
- NB10:36 Forsaavidt Mynster noget Øiebl...
- NB10:37 NB.Nota Bene ...
- NB10:38 NB.Nota Bene ...
- NB10:39 NB.Nota Bene ...
- NB10:40 NB.Nota Bene ...
- NB10:41 Hvorfor kan man ikke kalde Χst...
- NB10:42 Latterens Martyrium er det egl...
- NB10:43 »Efterskriften« af Anticlimach...
- NB10:44 Hvad jeg i en tidligere Journa...
- NB10:45 Mit Sidste Ord om Goldschmidt....
- NB10:46 At »tie« er i Reflexionen: at ...
- NB10:47 Men er det dog ikke en Art umm...
- NB10:48 NB.Nota Bene ...
- NB10:49 I alle de Svar, som Christus g...
- NB10:50 Man forbyder Stryg-Svovelstikk...
- NB10:51 Og hvad var saa det Hele her h...
- NB10:52 Muhamed protesterer af al Magt...
- NB10:53 (Det at jeg frivilligt udsatte...
- NB10:54 Hvad det med Samtidigheden med...
- NB10:55 Sandt er det, Christendommen s...
- NB10:56 I Forhold til et blot menneske...
- NB10:57 6. Journalen NB10. Optegnelse ...
- NB10:58 Situation En Theolog, men ikke...
- NB10:59 Afladets o: Ds:og Desliges Opr...
- NB10:60 NB.Nota Bene ...
- NB10:61 NB Nota Bene »Det om »den Enke...
- NB10:62 NB Nota Bene Til min Forfatter...
- NB10:63 NB.Nota Bene ...
- NB10:64 O, hvad er der dog i denne Ver...
- NB10:65 Text til en Fredags Prædiken k...
- NB10:66 I evangelisk PsalmebogNoNumero...
- NB10:67 NB.Nota Bene ...
- NB10:68 NB. Nota Bene Til at forstaae ...
- NB10:69 NB.Nota Bene ...
- NB10:70 Det bedste Beviis for hvor dyb...
- NB10:71 NB.Nota Bene ...
- NB10:72 Det er det Frygtelige i at hav...
- NB10:73 Den virkelige Johannes Climacu...
- NB10:74 Uagtet »Pseudonymerne kun vent...
- NB10:75 Goethe bemærker (i Noterne til...
- NB10:76 Da Middelalderen var løbet mer...
- NB10:77 O, naar man seer hvorledes i d...
- NB10:78 Og er det da vel mig en Glæde,...
- NB10:79 De 3 venskabelige Noter skal h...
- NB10:80 En Digter-Form jeg fremtidigen...
- NB10:81 Det Ord af Pilatus: »hvad er S...
- NB10:82 NB.Nota Bene NB...
- NB10:83 NB. Nota Bene NB. Nota Bene Et...
- NB10:84 Paa de senere enkelte Skrifter...
- NB10:85 En Bemærkning betræffende det ...
- NB10:86 Judas viser dog indtil det Sid...
- NB10:87 Løgn i de offentlige Forhold h...
- NB10:88 Det Timelige og Jordiske, der ...
- NB10:89 NB.Nota Bene NBNota...
- NB10:90 Det Fordærvelige og Usande lig...
- NB10:91 Menneskelig talt har det dog a...
- NB10:92 Christendom er Omvendthed. Øve...
- NB10:93 Et eenligt Menneske kan ikke h...
- NB10:94 Som Exempel paa Ucorrecthed ho...
- NB10:95 En frygtelig Tilstand maa det ...
- NB10:96 Summa summarum. Naar i et Land...
- NB10:97 Af en noglenoget Uger ældre La...
- NB10:98 Først naar jeg falder, vil det...
- NB10:99 Ogsaa det hører med til Nederd...
- NB10:100 Det er egl.egentligΧstdsChrist...
- NB10:101 Der kan man see, hvilken uhyre...
- NB10:102 Ubeskriveligt har jeg i en vis...
- NB10:103 Ogsaa det hører med til Lidels...
- NB10:104 »Talen« det Rhetoriske forvirr...
- NB10:105 NB.Nota Bene ...
- NB10:106 O, i Sandhed man kan, naar det...
- NB10:107 Det Point, som Prædikeforedrag...
- NB10:108 AngrebeneI paa en Mands Charak...
- NB10:109 Det at jeg frivilligt udsatte ...
- NB10:110 Var det det Hele med Χstd.Chri...
- NB10:111 Kjøbstad-Dialektik. Ved Hjælp ...
- NB10:112 For Livet. Min Ven! Du lever n...
- NB10:113 Hvad om jeg bag i andet Oplag ...
- NB10:114 Der staaer om SatanHio (i Hiob...
- NB10:115 Hiob taalte Alt – først da han...
- NB10:116 Der er kun Eet man egl.egentli...
- NB10:117 Hiob (IX, 20) siger rigtigt at...
- NB10:118 Luther siger rigtigt (i Prædik...
- NB10:119 »Digteren« drømmer om Bedrifte...
- NB10:120 Saavidt jeg veed, er Ingen end...
- NB10:121 NB. Nota Bene Det er aabenbart...
- NB10:122 Hvad der, mskligmenneskelig ta...
- NB10:123 NB. Nota Bene AngaaendeS, at j...
- NB10:124 Det er et skjøndt Ord for at u...
- NB10:125 Tænk Dig blot det ganske nærve...
- NB10:126 Det er ikke nøiagtigt udtrykt,...
- NB10:127 Goldschmidt har to meget betyd...
- NB10:128 TilF Sandhedens Forkyndelse fo...
- NB10:129 To Punkter kan man ikke have f...
- NB10:130 7. Journalen NB10, s. 173 (NB1...
- NB10:131 Psalmen NoNumeronummer 22 i de...
- NB10:132 ΧstenhedensChristenhedens Ulyk...
- NB10:133 Naar Paulus urgerer, at han ku...
- NB10:134 Et Ord. Jeg har ikke kjendt et...
- NB10:135 Der maa (som jeg i en af de ti...
- NB10:136 Der gives kun een consequent O...
- NB10:137 Det der har forvirret Alt og f...
- NB10:138 Det Dialektiske ender altid pa...
- NB10:139 Et sand Martyrium, omnibus num...
- NB10:140 Christelig Recept. Sagen er ga...
- NB10:141 Efter en saa enorm Productivit...
- NB10:142 Det at være Iagttager i den Fo...
- NB10:143 I dybere Forstand Sympathie fo...
- NB10:144 Det har interesseret mig, Tid ...
- NB10:145 Det Onde, der allerede i lang,...
- NB10:146 Men siger En: »det burde jo do...
- NB10:147 Men vil En sige: Ulykken er, a...
- NB10:148 I et saadant lille Hul som Dan...
- NB10:149 Saa længe kan der Intet ventes...
- NB10:150 Der gives Forbrydelser, som Po...
- NB10:151 Egentlig er det jo som en Art ...
- NB10:152 Det er misforstaaet Springen f...
- NB10:153 Hvor veemodigt, at ogsaa dette...
- NB10:154 »Vidnesbyrdet« er dog den Form...
- NB10:155 Da jeg i sin Tid kastede mig m...
- NB10:156 Forsaavidt det er tilladt at t...
- NB10:157 Det Sørgelige for os MskMennes...
- NB10:158 Hvis man vilde udgive mine Jou...
- NB10:159 Det er dog saa sandt, hvad jeg...
- NB10:160 ForstaaeDet er dog egl.egentli...
- NB10:161 Naar i et lille Folk – der jus...
- NB10:162 Pilatus Hustrue havde lidt meg...
- NB10:163 Sandt nok, Sagen med Pøbelagti...
- NB10:164 Det er dog en rystende Omvendt...
- NB10:165 Jeg maa nu passe vel paa, elle...
- NB10:166 Jeg føler mig ubeskrivelig sva...
- NB10:167 Saaledes er altid Forskjellen ...
- NB10:168 Spørgsmaal, som ønskedes besva...
- NB10:169 8. Journalen NB10. Optegnelse ...
- NB10:170 Som Motto paa de 3 Skrifter (t...
- NB10:171 De tre gudelige Taler. I de tr...
- NB10:172 Ogsaa Dette hører da med til d...
- NB10:173 Men svagt og feigt og lumskt o...
- NB10:174 Luc: IX, 21. Peder svarede: Du...
- NB10:175 Luc: XI, 5-8 kunde blive Text ...
- NB10:176 Luc: XI, 38. 39. – cfrconferjæ...
- NB10:177 O, men uforklarligt er det dog...
- NB10:178 Paa hvilken rædsom christelig ...
- NB10:179 Styrelsen veed dog at danne Co...
- NB10:180 Det er dog et mærkeligt Prædik...
- NB10:181 Dersom der er Noget, som hedde...
- NB10:182 NB. Nota Bene Alle Afhandlinge...
- NB10:183 Det kunde benyttes opbyggeligt...
- NB10:184 NB. Nota Bene Det følger af si...
- NB10:185 9. Journalen NB10, s. [228]-22...
- NB10:186 a ; Jeg var det derfor har jeg...
- NB10:187 Det er ogsaa Selvmodsigelsen i...
- NB10:188 Som ΧstusChristus siger til de...
- NB10:189 Det at leve skjult, dækket bag...
- NB10:190 Verdsligt spørger man: hvo præ...
- NB10:191 Digterisk om mig selv. .... Sk...
- NB10:192 NB. Nota Bene Nei, ganske rigt...
- NB10:193 Dersom En Mand vilde begynde p...
- NB10:194 Maaskee har jeg dog ogsaa være...
- NB10:195 Selv om Noget reent æsthetisk ...
- NB10:196 Ogsaa dettedenne Lidelse hører...
- NB10:197 Og vilde jeg end tale til Noge...
- NB10:198 Det er dette Dialektiske, jeg ...
- NB10:199 NB. Nota Bene NB. Nota Bene NB...
- NB10:200 d. 25 April. O, Gud være lovet...
- NB10:201 Naar jeg ophører at være ForfF...
- NB10:202 At overtage dendet hele Forfat...
- NB10:203 Jeg har altsaa ogsaa nu fremti...
- NB10:204 Christus taug; der gives ogsaa...
- NB10:205 Thomas a Kempis1ste Bog 20de C...
- NB10:206 Der seer man hvad det betyder ...
- NB10:207 Zacharias Werner anfører i en ...
- NB10:208 Af et Brev, som var bestemt ti...
- NB10:209 O, hvor vi dog smaaligt stykke...
- NB10:210 Det er et smukt Ord af den hel...
- NB10:211 »Al god og al fuldk. Gave komm...
- NB10:212 Der gives vistnok ikke sjelden...
- NB10:213 10. Journalen NB10. Tilføjelse...
Alle forekomster
9. Journalen NB10, s. [228]-229 (NB10:185)
Endnu et sidste Forsøg har jeg gjort for dog at sige et Ord om mig selv og hele Forfatterskab[et]. Jeg har skrevet ►»📖 et Følgeblad«, som skulde kaldes Regnskabet, og følge ►»📖 Talerne«. Det er i mine Tanker et Mesterstykke; men det er det Ligegyldige det lader sig ikke gjøre.
Tingen er, jeg indseer med overordl. Klarhed den uendelig sindrige Tanke der er i Forfatterskabets Totalitet. Menneskeligt talt var just nu Øieblikket, ►nu da anden Udgave af 📖 Enten – Eller kommer. Det vilde være Storartet. Men der er noget usandt deri.
Thi jeg er saaledes Genie, at jeg ikke ganske ligefrem personligt kan overtage det Hele uden at træde ►Styrelsen for nær. ⓘ EthvertEthvert] , først skrevet En Genie er overveiende Umidd. og Immanents, ⓘ harhar] tilføjet intet hvorfor; og det er derfor igjen min Genialitet der saa klart lader mig see, nu bag efter, det uendelige hvorfor i det Hele; men dette er altsaa ►Styrelsens Part. Paa den anden Side, jeg er ikke saaledes den Religieuse, at jeg ligefrem kan henføre Alt til Gud.
229 * Altsaa ikke eet Ord. Skulde der siges Noget, da ene Dette. Eller hvis Omverdenen vil afnøde mig en Erklæring og Forklaring: da denne.
Jeg lider ubeskriveligt, hver Gang jeg ⓘ har begyndthar begyndt] , ændret fra begynder paa at ville udgive ►noget Saadant om mig selv og Forfatterskabet. Min Sjel bliver urolig, min Aand hviler ikke som ellers i at producere; jeg omfatter med en rædsom Lidenskab hvert Ord, husker til alle Tider, ogsaa udenfor Arbeids Tiden; min Be352353354den bliver usund og adspredt, thi enhver Ubetydelighed ⓘ bliver migbliver mig] , først skrevet er overdrevent vigtigt, saasnart det forholder sig hertil. Saasnart jeg lader det være, enten producerer dette, men med den Tanke ikke at ville udgive det, eller producerer Andet, saa bliver jeg strax rolig, min Aand hviler, som nu i at have skrevet og i at skulle udgive ►de 3 gudelige Taler.
Det er for Meget, nu pludselig at ville overtage denne enorme Productivitet som een Tanke – uagtet jeg meget godt seer at den er det. Men dog er det slet ikke dette Forfængelige, der har bestemt mig, det troer jeg ikke. Det er oprindeligt en religieus Tanke 230 jeg meente at skylde Gud det. Men derfor ►ligger jo ogsaa nu Alt færdigt – til efter min Død.
Personligt kan jeg ikke saaledes overtage det. Det, for at tage et Exempel, det er sandt, at jeg ►»religieus besluttet« begyndte som Forf; men det maa forstaaes paa en anden Maade. ►📖 Enten – Eller, især »📖 Forførerens Dagbog« har jeg skrevet for hendes Skyld, for at klare hende ud af Forholdet. Overhovedet er just dette Tegnet paa, at det er Genialitet i mig, at hvad der beskæftiger mig personligt, at det gjør Styrelsen til noget vidt indgribende. Jeg tænker her paa hvad ►en Pseudonym har skrevet om 👤Socrates: hans hele Liv var personlig Beskæftigelse med sig selv, og saa gaaer Styrelsen hen og øger verdenshistorisk Betydning dertil.« Saa231ledes for at tage et andet Exempel. Polemisk er jeg af Naturen og det om ►hiin Enkelte har jeg tidligt forstaaet. Men dog, da jeg ►skrev det første Gang (i to 📖 opbgl. Taler) tænkte jeg især paa det: min Læser, thi ►denne Bog indeholdt et lille Vink til hende, og det var indtil videre især uhyre personligt ⓘ sandt i migsandt i mig] , først skrevet sandt, at, at jeg kun søgte en enkelt Læser. Denne Tanke er saa efterhaanden blevet overtaget. Men her er atter Styrelsens Part saa uendelig.
►Den øvrige Productivitet kan godt udgives. Kun ikke eet Ord om mig selv.
Reise maa jeg saa. 232