Indhold
- NB10:1 NB10 etiket på bindets forside...
- NB10:2 5. Journalen NB10. Optegnelse ...
- NB10:3 Det blad i kvartformat, fastkl...
- NB10:4 blev jeg velfortsat fra NB9:79...
- NB10:5 Skulde Tiden af sig selv spørg...
- NB10:6 Forøvrigt kunde »Bilagene« til...
- NB10:7 Slutningen af Luthers Prædiken...
- NB10:8 Sørgelige Overlegenhed i en vi...
- NB10:9 R. Nielsen vil formodl.formode...
- NB10:10 »Forførerens Dagbog« maatte ga...
- NB10:11 Det jeg lider under er en vis ...
- NB10:12 DetDenomAdler kunde saa dog ma...
- NB10:13 R. Nielsen forklarer mig stund...
- NB10:14 Nei »en saadan Extraordinair« ...
- NB10:15 Det var det Usle og Feige hos ...
- NB10:16 NB.Nota Bene ...
- NB10:17 Og saa kan, som oftere sagt, d...
- NB10:18 Det er dog underligt, naar jeg...
- NB10:19 NB.Nota Bene ...
- NB10:20 Dette fortjener dog maaskee at...
- NB10:21 ... Jeg er (fraseet den Forskj...
- NB10:22 NB.Nota Bene ...
- NB10:23 Bonaventura Titulus 1 de pecca...
- NB10:24 .... I Sammenligning med en Re...
- NB10:25 Det er snurrigt at læse: »det ...
- NB10:26 Det kunde være snurrigt at giv...
- NB10:27 NB.Nota Bene ...
- NB10:28 Tag Martensen,Martensen! det e...
- NB10:29 Saaledes gaaer det. Jeg stille...
- NB10:30 At vide, at være dog saa stærk...
- NB10:31 Visbybegyndtesagde idag (Faste...
- NB10:32 R. Nielsen har jeg draget til ...
- NB10:33 Forstaae mig til en vis Grad k...
- NB10:34 NB.Nota Bene ...
- NB10:35 NBNota Bene ...
- NB10:36 Forsaavidt Mynster noget Øiebl...
- NB10:37 NB.Nota Bene ...
- NB10:38 NB.Nota Bene ...
- NB10:39 NB.Nota Bene ...
- NB10:40 NB.Nota Bene ...
- NB10:41 Hvorfor kan man ikke kalde Χst...
- NB10:42 Latterens Martyrium er det egl...
- NB10:43 »Efterskriften« af Anticlimach...
- NB10:44 Hvad jeg i en tidligere Journa...
- NB10:45 Mit Sidste Ord om Goldschmidt....
- NB10:46 At »tie« er i Reflexionen: at ...
- NB10:47 Men er det dog ikke en Art umm...
- NB10:48 NB.Nota Bene ...
- NB10:49 I alle de Svar, som Christus g...
- NB10:50 Man forbyder Stryg-Svovelstikk...
- NB10:51 Og hvad var saa det Hele her h...
- NB10:52 Muhamed protesterer af al Magt...
- NB10:53 (Det at jeg frivilligt udsatte...
- NB10:54 Hvad det med Samtidigheden med...
- NB10:55 Sandt er det, Christendommen s...
- NB10:56 I Forhold til et blot menneske...
- NB10:57 6. Journalen NB10. Optegnelse ...
- NB10:58 Situation En Theolog, men ikke...
- NB10:59 Afladets o: Ds:og Desliges Opr...
- NB10:60 NB.Nota Bene ...
- NB10:61 NB Nota Bene »Det om »den Enke...
- NB10:62 NB Nota Bene Til min Forfatter...
- NB10:63 NB.Nota Bene ...
- NB10:64 O, hvad er der dog i denne Ver...
- NB10:65 Text til en Fredags Prædiken k...
- NB10:66 I evangelisk PsalmebogNoNumero...
- NB10:67 NB.Nota Bene ...
- NB10:68 NB. Nota Bene Til at forstaae ...
- NB10:69 NB.Nota Bene ...
- NB10:70 Det bedste Beviis for hvor dyb...
- NB10:71 NB.Nota Bene ...
- NB10:72 Det er det Frygtelige i at hav...
- NB10:73 Den virkelige Johannes Climacu...
- NB10:74 Uagtet »Pseudonymerne kun vent...
- NB10:75 Goethe bemærker (i Noterne til...
- NB10:76 Da Middelalderen var løbet mer...
- NB10:77 O, naar man seer hvorledes i d...
- NB10:78 Og er det da vel mig en Glæde,...
- NB10:79 De 3 venskabelige Noter skal h...
- NB10:80 En Digter-Form jeg fremtidigen...
- NB10:81 Det Ord af Pilatus: »hvad er S...
- NB10:82 NB.Nota Bene NB...
- NB10:83 NB. Nota Bene NB. Nota Bene Et...
- NB10:84 Paa de senere enkelte Skrifter...
- NB10:85 En Bemærkning betræffende det ...
- NB10:86 Judas viser dog indtil det Sid...
- NB10:87 Løgn i de offentlige Forhold h...
- NB10:88 Det Timelige og Jordiske, der ...
- NB10:89 NB.Nota Bene NBNota...
- NB10:90 Det Fordærvelige og Usande lig...
- NB10:91 Menneskelig talt har det dog a...
- NB10:92 Christendom er Omvendthed. Øve...
- NB10:93 Et eenligt Menneske kan ikke h...
- NB10:94 Som Exempel paa Ucorrecthed ho...
- NB10:95 En frygtelig Tilstand maa det ...
- NB10:96 Summa summarum. Naar i et Land...
- NB10:97 Af en noglenoget Uger ældre La...
- NB10:98 Først naar jeg falder, vil det...
- NB10:99 Ogsaa det hører med til Nederd...
- NB10:100 Det er egl.egentligΧstdsChrist...
- NB10:101 Der kan man see, hvilken uhyre...
- NB10:102 Ubeskriveligt har jeg i en vis...
- NB10:103 Ogsaa det hører med til Lidels...
- NB10:104 »Talen« det Rhetoriske forvirr...
- NB10:105 NB.Nota Bene ...
- NB10:106 O, i Sandhed man kan, naar det...
- NB10:107 Det Point, som Prædikeforedrag...
- NB10:108 AngrebeneI paa en Mands Charak...
- NB10:109 Det at jeg frivilligt udsatte ...
- NB10:110 Var det det Hele med Χstd.Chri...
- NB10:111 Kjøbstad-Dialektik. Ved Hjælp ...
- NB10:112 For Livet. Min Ven! Du lever n...
- NB10:113 Hvad om jeg bag i andet Oplag ...
- NB10:114 Der staaer om SatanHio (i Hiob...
- NB10:115 Hiob taalte Alt – først da han...
- NB10:116 Der er kun Eet man egl.egentli...
- NB10:117 Hiob (IX, 20) siger rigtigt at...
- NB10:118 Luther siger rigtigt (i Prædik...
- NB10:119 »Digteren« drømmer om Bedrifte...
- NB10:120 Saavidt jeg veed, er Ingen end...
- NB10:121 NB. Nota Bene Det er aabenbart...
- NB10:122 Hvad der, mskligmenneskelig ta...
- NB10:123 NB. Nota Bene AngaaendeS, at j...
- NB10:124 Det er et skjøndt Ord for at u...
- NB10:125 Tænk Dig blot det ganske nærve...
- NB10:126 Det er ikke nøiagtigt udtrykt,...
- NB10:127 Goldschmidt har to meget betyd...
- NB10:128 TilF Sandhedens Forkyndelse fo...
- NB10:129 To Punkter kan man ikke have f...
- NB10:130 7. Journalen NB10, s. 173 (NB1...
- NB10:131 Psalmen NoNumeronummer 22 i de...
- NB10:132 ΧstenhedensChristenhedens Ulyk...
- NB10:133 Naar Paulus urgerer, at han ku...
- NB10:134 Et Ord. Jeg har ikke kjendt et...
- NB10:135 Der maa (som jeg i en af de ti...
- NB10:136 Der gives kun een consequent O...
- NB10:137 Det der har forvirret Alt og f...
- NB10:138 Det Dialektiske ender altid pa...
- NB10:139 Et sand Martyrium, omnibus num...
- NB10:140 Christelig Recept. Sagen er ga...
- NB10:141 Efter en saa enorm Productivit...
- NB10:142 Det at være Iagttager i den Fo...
- NB10:143 I dybere Forstand Sympathie fo...
- NB10:144 Det har interesseret mig, Tid ...
- NB10:145 Det Onde, der allerede i lang,...
- NB10:146 Men siger En: »det burde jo do...
- NB10:147 Men vil En sige: Ulykken er, a...
- NB10:148 I et saadant lille Hul som Dan...
- NB10:149 Saa længe kan der Intet ventes...
- NB10:150 Der gives Forbrydelser, som Po...
- NB10:151 Egentlig er det jo som en Art ...
- NB10:152 Det er misforstaaet Springen f...
- NB10:153 Hvor veemodigt, at ogsaa dette...
- NB10:154 »Vidnesbyrdet« er dog den Form...
- NB10:155 Da jeg i sin Tid kastede mig m...
- NB10:156 Forsaavidt det er tilladt at t...
- NB10:157 Det Sørgelige for os MskMennes...
- NB10:158 Hvis man vilde udgive mine Jou...
- NB10:159 Det er dog saa sandt, hvad jeg...
- NB10:160 ForstaaeDet er dog egl.egentli...
- NB10:161 Naar i et lille Folk – der jus...
- NB10:162 Pilatus Hustrue havde lidt meg...
- NB10:163 Sandt nok, Sagen med Pøbelagti...
- NB10:164 Det er dog en rystende Omvendt...
- NB10:165 Jeg maa nu passe vel paa, elle...
- NB10:166 Jeg føler mig ubeskrivelig sva...
- NB10:167 Saaledes er altid Forskjellen ...
- NB10:168 Spørgsmaal, som ønskedes besva...
- NB10:169 8. Journalen NB10. Optegnelse ...
- NB10:170 Som Motto paa de 3 Skrifter (t...
- NB10:171 De tre gudelige Taler. I de tr...
- NB10:172 Ogsaa Dette hører da med til d...
- NB10:173 Men svagt og feigt og lumskt o...
- NB10:174 Luc: IX, 21. Peder svarede: Du...
- NB10:175 Luc: XI, 5-8 kunde blive Text ...
- NB10:176 Luc: XI, 38. 39. – cfrconferjæ...
- NB10:177 O, men uforklarligt er det dog...
- NB10:178 Paa hvilken rædsom christelig ...
- NB10:179 Styrelsen veed dog at danne Co...
- NB10:180 Det er dog et mærkeligt Prædik...
- NB10:181 Dersom der er Noget, som hedde...
- NB10:182 NB. Nota Bene Alle Afhandlinge...
- NB10:183 Det kunde benyttes opbyggeligt...
- NB10:184 NB. Nota Bene Det følger af si...
- NB10:185 9. Journalen NB10, s. [228]-22...
- NB10:186 a ; Jeg var det derfor har jeg...
- NB10:187 Det er ogsaa Selvmodsigelsen i...
- NB10:188 Som ΧstusChristus siger til de...
- NB10:189 Det at leve skjult, dækket bag...
- NB10:190 Verdsligt spørger man: hvo præ...
- NB10:191 Digterisk om mig selv. .... Sk...
- NB10:192 NB. Nota Bene Nei, ganske rigt...
- NB10:193 Dersom En Mand vilde begynde p...
- NB10:194 Maaskee har jeg dog ogsaa være...
- NB10:195 Selv om Noget reent æsthetisk ...
- NB10:196 Ogsaa dettedenne Lidelse hører...
- NB10:197 Og vilde jeg end tale til Noge...
- NB10:198 Det er dette Dialektiske, jeg ...
- NB10:199 NB. Nota Bene NB. Nota Bene NB...
- NB10:200 d. 25 April. O, Gud være lovet...
- NB10:201 Naar jeg ophører at være ForfF...
- NB10:202 At overtage dendet hele Forfat...
- NB10:203 Jeg har altsaa ogsaa nu fremti...
- NB10:204 Christus taug; der gives ogsaa...
- NB10:205 Thomas a Kempis1ste Bog 20de C...
- NB10:206 Der seer man hvad det betyder ...
- NB10:207 Zacharias Werner anfører i en ...
- NB10:208 Af et Brev, som var bestemt ti...
- NB10:209 O, hvor vi dog smaaligt stykke...
- NB10:210 Det er et smukt Ord af den hel...
- NB10:211 »Al god og al fuldk. Gave komm...
- NB10:212 Der gives vistnok ikke sjelden...
- NB10:213 10. Journalen NB10. Tilføjelse...
Alle forekomster
X1A259Paa hvilken rædsom christelig Usandhed er dog den ⓘ saakaldtesaakaldte] , først skrevet christe christelige Stat baseret. Det er en saare lille Brøksdeel af de Samtidige der egl. udgjør Staten. ⓘ UnderUnder] , først skrevet D<·> dem er et Chaos – og Ingen tør vove sig saa langt ud, at han forsøger paa at gjøre disse Tusinder opmærksomme.
Tag Danmark! ►Biskop 👤Mynster i Spidsen for Geistligheden. Hans Liv er med den størst mulige verdslige Klogskab indrettet paa verdslig Fornemhed. At prædike er ham en Embedsgjerning, efter Tour 1 Gang om Ugen ell. ►nu hver 6te Uge. Forresten gjælder det for Alt om 219 at holde sit personlige Liv saa fjernt, saa fjernt som muligt, ganske udenfor. Gud i Himlene er det en christelig Geistlig! Han veed ypperligt, at Forvirringens Tusinder og Tusinder ere til – men at han skulde indlade sig med dem: ih, Gud bevares det var jo ⓘ uklogtuklogt] , først skrevet utr! Gud i Himlene og det er en christelig Geistlig!
Og han er Forbilledet! Efter ham danner Alle sig. Gud i Himlene og det er Christenheden!
I den Grad er den christelige Stat gudforladt og fortvivlet, at man ikke engang har lidt ►sympathetisk Pathos for Den, der vover, hvad man selv ikke vover. Nei, med den meest uchristelige Objektivitet ⓘ anseeranseer] , først skrevet er man Sligt for Galskab! Gud i Himlene, og saa ere vi Alle Christne!
Og derfor har ⓘ MartyrietMartyriet] , < Martyret i vor Tid faaet een Lidelse mere, en ►Potensation mere: at være fuldkommen forladt af enhver Forestilling, midt i Lidelsen at accompagneres af det Tilraab: han er jo gal, at han vilde udsætte sig for Sligt.