179Tekstredegørelse
1. Manuskriptbeskrivelse
179
2. Datering og kronologi
180
3. Indhold
182
1. Manuskriptbeskrivelse
✂ Journalen HH er en indbundet bog i oktavformat. Den har oprindelig indeholdt 22 blade eller 44 sider.* To blade med to optegnelser er gået tabt. De er ikke gengivet i 👤H.P. Barfods udgave Af Søren Kierkegaards Efterladte Papirer, men indledningsordene findes registreret i Barfods fortegnelse over SKs efterladte papirer (B-fort.).* Bindet og de bevarede blade findes i Kierkegaard Arkivet (KA) på 📌Det Kongelige Bibliotek.
HH
1
20 blade i 8o.*
Bladene er pagineret 1-2 og 7-43 med blyant på hver anden side (højresiderne). S. [3]-[6] mangler.
180Papir: svært, ribbet; vandmærke: en enhjørning. Tresidet sprængt, grønt snit. Mål: 106 x 167 mm.*
Naturfarvet hæftesnor.
Bladene er beskrevet hen over hele siden, uden margin. Første blad, der er løst, er foldet på tværs. S. 1 er beskrevet på langs hen over hele siden, med en enkelt marginaloptegnelse (HH:2.a), hvorimod SKs datering »Kbhvn. d. 14 Juni 1840.« (HH:1) er skrevet på tværs ad siden i øverste højre hjørne (jf. illustration i SKS 18, 127). S. [2] er øverst beskrevet på tværs ad siden og nederst på langs (jf. illustration i SKS 18, 128). S. 7, 17, 19, 21, 31, 35 og sidste side er ubeskrevet.
Håndskriften er omhyggelig og overvejende let læselig; enkelte steder dog mere skødesløs.
En del korrektioner.
To sletninger med blækløkker.
1
2. Datering og kronologi
✂ HH:1, der står på journalens første side, er dateret »Kbhvn. d. 14. Juni 1840«. De øvrige optegnelser er ikke dateret.
✂ I de to næste optegnelser, HH:2 og 3, skitserer SK det, han kalder »mit Standpunkt for en speculativ chr: Erkjendelseslære«. Denne erkendelseslære udkastes under overskriften »Alt er Nyt i Christo«, (dvs. Kristus forstås som et brud i menneskeslægtens historie, hvis årsager ikke kan forklares), og den sættes i modsætning til den hegelianske opfattelse (at Kristus opfattes som et trin i menneskeslægtens udvikling). Sidstnævnte opfattelse rubricerer SK derfor under overskriften »Intet er Nyt under Solen«. Optegnelserne HH:4 og 5 er korte kommen181tarer til de to foregående optegnelser. Disse fem første optegnelser i HH er ud fra deres indhold at dømme efter al sandsynlighed skrevet senest juli 1840, altså efter at SK havde afsluttet den teologiske embedseksamen 3. juli 1840. Ligeledes kan 👤A.P. Adlers magisterafhandling Den isolerede Subjectivitet i dens vigtigste Skikkelser fra 1840, bestyrke dateringen af de første optegnelser i HH. På seks løse blade skitserede SK i 13 optegnelser,* fra 4. juni til 10. aug. 1840, en kritik af Adlers hegelianske teologi. HH:1-5 er sandsynligvis skrevet samtidig med disse optegnelser.
✂ SK fuldendte sin teologiske embedseksamen 3. juli 1840, og 17. nov. samme år indtrådte han i Det kongelige Pastoral-Seminarium som nr. 252. I en attest fra Pastoralseminariet, dateret 1. okt. 1841 og underskrevet af forstander 👤B. Münter, bevidnes det, at »Mag. artium Hr. Søren Aabye Kierkegaard i Vintersemestret 1840-41 har deeltaget i de homiletiske og catechetiske Øvelser«.* Af Pastoralseminariets protokol fremgår det endvidere, at SK, ud over det obligatoriske ene semester, også deltog i øvelserne i det efterfølgende sommersemester 1841.* Det var formentlig under deltagelsen i vintersemestrets øvelser, at SK tog journalen HH i brug og skrev en række prædikenudkast. I sommersemestret var han travlt beskæftiget med udarbejdelsen af sin magisterafhandling Om Begrebet Ironi, der udkom 29. sept. 1841,* og har givetvis ikke været særlig aktiv i øvelserne på Pastoralseminariet i denne periode.
✂ 182Journalen HH må således være skrevet i tidsrummet juni 1840 til marts 1841, hvor vintersemestret sluttede.
3. Indhold
✂ Journalen HH består af 34 optegnelser og indeholder hovedsagelig skitser og udkast til prædikener, som SK udarbejdede i forbindelse med øvelserne på Pastoralseminariet.
✂ Det kongelige Pastoral-Seminarium blev oprettet ved anordning af 3. jan. 1809 med det formål at forestå den praktiske præsteuddannelse. Gennem forelæsninger og øvelsesrækker tilbød seminariet teologiske kandidater undervisning i den praktiske teologis discipliner såsom homiletik (læren om at prædike), kateketik (læren om katekismusundervisning, ved spørgsmål og svar), liturgi (læren om gudstjenestens forløb og indretning), psykologi og kirkeret.
✂ SK blev som nævnt optaget i nov. 1840, hvor han det følgende år bl.a. deltog i en række homiletiske øvelser. Det fremgår af optegnelserne i journalen HH, hvorledes SK med afsæt i udvalgte tekststeder fra Bibelen forsøger at indkredse temaer og dispositioner til forskellige prædikener. Af de 34 optegnelser er 14 forsynet med en overskrift.
✂ HH:2 tager udgangspunkt i Andet Korintherbrev og Prædikerens Bog og indeholder under de to overskrifter »Alt er Nyt i Christo« og »Intet er Nyt under Solen« SKs udkast til en kristen erkendelseslære. Optegnelsen kommenteres kort i den efterfølgende optegnelse, HH:3.
✂ HH:8 og HH:9 omhandler beretningerne om Guds prøvelse af 👤Abraham i 1 Mos 12-25 og Abraham som troens fader. SK har anvendt to optegnelser i journalen HH som forlæg for dele af sine trykte skrifter. Det gælder HH:8, der i omarbejdet form indgår i »Lovtale over Abraham« i Frygt og Bæven, ligesom motivet med Abraham og 👤Isak på Morijabjerget varieres i de fire »Stemninger« sammesteds.* Og det gælder optegnelsen HH:10, der bærer overskriften »Om det Opbyggelige, der 183 ligger i den Tanke at vi mod Gud altid have Uret«. Denne overskrift indgår med enkelte variationer i »Ultimatum«, i anden del af Enten – Eller.*
✂ HH:12 er et udkast til en prædiken under overskriften »Guds Prøvelser«, hvor SK tager afsæt i Hebr 12,5-6. I HH:19-20 kredser SK om erfaring: i HH:19 med udgangspunkt i beretningen om farisæeren 👤Nikodemus i Joh 3,1-15 under overskriften »Hvad det er at ville gjøre Erfaring«, og i den kortere optegnelse HH:20 om »Xstlig Erfaring«. Også i HH:30 tages emnet op, her under overskriften »Om det at ville gjøre Erfaring«. Journalen HH afsluttes med tre korte optegnelser, HH:32-34, der med afsæt i blandt andet Rom 8,38-39 og Matt 22,1-14 alle er korte udkast til prædikener. HH:32 har overskriften »Homilie«, hvad der understreger de afsluttende optegnelsers nævnte karakter.
✂ I perioden frem til påbegyndelsen af journalen HH skrev SK også i notesbog 5. Der er et indholdsmæssigt sammenfald mellem enkelte kortere optegnelser i denne notesbog og journalen HH. Det drejer sig om HH:12, 17, 25 og 26, hvor henkastede ideer fra notesbogen bliver genoptaget og elaboreret i forbindelse med undervisningen på Pastoralseminariet. Sideløbende med journalen HH skrev SK tillige fem prædikenudkast i journalen EE.*
✂ Det kan hermed konkluderes, at SK daterede det første blad 14. juni 1840. Efter afslutningen af den teologiske embedseksamen 3. juli 1840 nedfældede han fem optegnelser (HH:1-5) med udkast til en kristelig erkendelseslære. Han genoptog journalen i nov. 1840, hvor han brugte den til at skrive prædikenudkast i forbindelse med sin deltagelse i øvelserne på Pastoralseminariet.