Tekstredegørelse

1. Manuskriptbeskrivelse 167
2. Datering og kronologi 169
3. Indhold 169

1. Manuskriptbeskrivelse

Journalen GG omtales i B-fort. som »[Løse Blade:] Af en gammel Journal, kaldet G.G.«* Oplysningen »Af en gammel Journal, kaldet GG«, der ikke ses i ms., er formentlig SKs egen,* mens karakteristikken af ms. i skarpe parenteser skyldes udgiveren 👤H.P. Barfod. Sammenholdes de to bemærkninger, får man det klare indtryk, at journalen ikke forelå i sin oprindelige form, da Barfod udarbejdede sin fortegnelse over SKs efterladte papirer (B-fort.). I de tilfælde, hvor manuskriptblade, som forelå for Barfod, i dag er gået tabt, findes ordlyden indirekte overleveret i hans udgave Af Søren Kierkegaards Efterladte Papirer (EP).* Af journalen findes i alt fire blade bevaret i Kierkegaard Arkivet (KA) på 📌Det Kongelige Bibliotek.

GG

1

Det bevarede manuskript består af 4 løse blade i 4o.*
Bladene er på hver anden side (højresiderne) med blyant pagineret
1, 7 og 9. Pagineringen på s. [5] mangler, da de øverste to tredjedele af bladet er afrevet. S. [3]-[4] mangler.
Papir: postvelin; vandmærke: J Wha[tman] 18[..]. Mål: 122 x 197 mm.* Teksten er skrevet hen over hele siden. S. 1, [3], [5], [7] og [10] er ubeskrevet.
Håndskriften er omhyggelig og let læselig. Bladene har spor efter sammenfoldning.
Få korrektioner.

1

(B-fort. 432; KA, C pk. 3 læg 1; Pap. II C 3-8)

2. Datering

Af de overleverede seks optegnelser er de fem dateret.

Den første optegnelse, GG:1, er dateret »d. 6 Aug: 38« (se illustration 4


4. Journalen GG, s. 2 (GG:1). Første beskrevne side i GG

) og den sidste, GG:6, »d. 3 April 39«. Da begyndelsen af journalen er bevaret, er den med sikkerhed påbegyndt i aug. 1838, men hvornår den blev afsluttet, vides ikke, da journalen angiveligt har rummet flere sider end dem, der forelå for 👤Barfod.

3. Indhold

Alle seks optegnelser i journalen GG omhandler emner af teologisk art.

Journalen indledes med en optegnelse, der under den kritiske overskrift »Copist-Exegese« beskæftiger sig med forskellen på Det Nye og Det Gamle Testamente ifølge den kristne asket 👤Hierax. I GG:3 behandler SK mirakelbegrebet og skiftende tiders syn på dette. GG:2, GG:4 og GG:5 indeholder SKs eksegetiske overvejelser til udvalgte tekststeder i Matt kap. 11 og 12. I GG:2 behandler SK Matt 11,19: ϰαὶ ἐδιϰαιώϑη ἡ σοφία ἀπὸ τῶν τέϰνων αὑτῆς ('Dog, visdommen er retfærdiggjort ved sine børn'), i GG:4 Matt 11,11, hvor Jesus med ordet μιϰϱότεϱος ('den mindste', egl. 'den mindre') påpeger, at selv den mindste i Himmerige er større end 👤Johannes Døberen. Den næstsidste optegnelse, GG:5, knytter sig til Matt 12,24-29.43-45; SK konkluderer, at uddrivelsen af onde ånder ikke kan ske ved hjælp af 👤Djævelen. Journalens sidste optegnelse, GG:6, vedrører Romerbrevet kap. 4. SK påpeger, at 👤Paulus som et eksempel på 👤Abrahams tro ikke anfører ofringen af 👤Isak, men i stedet omtaler 👤Saras ufrugtbarhed (Rom 4,19), »thi der var netop Alt overladt til Gud«.

Journalen GG har, som anført, været i brug i 1838-39, og i samme periode benyttede SK også journalen KK. I begge journaler beskæftiger SK sig med eksegetiske emner, men hvor han i KK:7 indgående behandler Romerbrevet kap. 9-16, henvender han i GG opmærksomheden på tekststeder fortrinsvis i Matthæusevangeliet. Det er nærliggende at forestille sig, at Matthæus-eksegesen er inspireret af SKs deltagelse i 👤H.N. Clausens offentlige forelæsninger over nytestamentlig hermeneutik eller i hans private forelæsninger over fortolkningen af de tre første evangelier, der fandt sted i vintersemestret 1838-39.*