Kierkegaard, Søren Journalen EE : 1839-07-28

EE:147


Seer man hen til Philosophiens nyeste Bestræbelser (i 👤Fichte o: s: v:) med med H: t: Χstd, saa kan man ikke frakjende den en alvorlig Bestræbelse for at anerkjende det Eiendommelige i Χstd, den giver sig dog nu Tid til at bede en lille Smule paa sin møisommelige Vandring, den standser lidt sit Hastværk, den har dog Taalmodighed til og Plads for en Monolog af den, om den end ønsker, at den vil fatte sig saa kort som muligt; men under Alt dette gaaer dog aabenbart Philosophiens Bestræbelser ud paa i Anerkjendelsen af Χstd.s Overeensstemmelse med den almdl. humane Bevidsthed og den ved denne Anskuelse kun historisk adskillelige i Begrebet ophævede concentriske Duplicitæt af Χstd og Philosophie; men den sande chr. Anskuelse, at ikke den almdl. msklige Existents forklarer Χstd, ell. at [ikke] Χstd. kun er et Moment i Verden, men at Χstd. forklarer Verden, og at saaledes den forχstlige Udvikling af den Grund ikke kan kaldes concentrisk med Χstd, fordi den slet intet Centrum havde altsaa hell. ikke Χstus men kun var den uendelig brudte rette Linie, det idelig gjentagne excentriske Forsøg, – det seer man ikke. Saaledes gjør 👤Fichte i 📖 Aphorismen über die Zukunft der Theologie (i hans 📖 Tidsskrift 3d B. p. 200. o: fl.) dygtigt opmærksom paa, at dog aldrig Monotheismen lader sig forklare af Polytheismen, men hvor rigtigt det end er, saa man med ligesaa megen Strenghed indskjærpe, at den chr. Monotheisme aldrig i Evighed lader sig forklare af den hedenskea , ja med endnu mere Strænghed for at Aabenbaringsbegrebet ikke skal forflygtiges og ved slige Pudser fravristes os. Den indeholder ikke blot ikke Noget, som Msk. ikke har givet sig selv, men Noget, der aldrig var opkommen i noget Mskes Sind end ikke som Ønske, Ideal ell. hvad man for Resten vil. –

a dog dette gjør da 👤Fichte hell. eicfr.p. 252. hvor han stiller Jødedommen, og dog paa en Maade gjør det, naar han siger s: p: at Χstd. ist nicht nur der Besluß und Vollender des jüdischen Kultus, sondern ebenso der Schlüssel und Deuter des heidnischen Polytheismus. Hvilket synes at sætte Hedenskabet paa lige Trin med Jødedommen ligeoverfor Χstd.

[b] (p. 252. udtaler 👤Fichte sig ogsaa imod den gængse Methode at lade det Ene fremgaae af det andet ved en dialectisk Proces. og herved vindiceres Betydningen af det 👤Sibbern kalder det Collaterale.)

d. 28 Juli 39.