Kierkegaard, Søren Journalen EE

Ægteskabet er Eenhed under Sandselighedsform ikke Eenheden i Aand og Sandhed, derfor hedder det og i Genesis om Mand og Qvinde: »at de skulde være eet Kjød.« derfor ogsaa Muligheden af andet o: s: v: Ægteskab, cfr.p. 7. n:

d. 7 Juli 39.

og netop fordi Kirken søgde at gjøre Ægteskabet til noget mere, netop derfor misbilligede den det andet Giftermaal, 👤Athenagoras siger: ὁ δευτεϱος γαμος ευπϱεπες εστι μοιχεια. – netop fordi den søgte ved sin Anskuelse af Ægteskabet at stille saavel Græcitætens æsthetiske Moment som Jødedommensa teleologiske i Indifferents og idet den lod Mandens og Qvindens reale Existents blive under et Forhold af Broder og Søster (i Χsto nemlig) gjorde den det ægteskabelige Forhold til en organisk Proces, og som en Følge deraf maatte den enten opfatte det gjentagne Ægteskab som aldeles αδιαφοϱον, ell. den maatte antage, at Ægteskabets Gjentagelse henledte en Reflexion derpaa som gjorde det utilladeligt. Vel er det sandt at i det jødiske System laae ogsaa Forholdet af Broder og Søster, men det var dog mere i udvortes Forhold og i Modsætning til andre Nationer, men hos de Χstne var i dette Forhold allerede hiin Lighed med Englene, om hvilken Χstus taler, indtraadt idetmindste som indv: Bestemmelse om den end ikke var i fuldkommen Harmonie med den udv: Existents.

a som naar 👤Augustinus i Ildsomhed efter den Fuldkommenhed, der tager sin Begyndelse med Verdens Undergang siger at uden Ægteskab: multo citius civitas dei compleretur et acceleraretur terminus seculi. cfr.p. 7. m:

d. 7 Juli 39.