Uddrag fra Journalen EE

Har man sig SKs eksamenslæsning for øje, grupperer mange af optegnelserne sig omkring hans beskæftigelse med de fag, der tilsammen udgjorde det teologiske studium på hans tid.* Af journalens første 65 optegnelser præges hovedparten af gammeltestamentlig og især nytestamentlig læsning, mens det i de næste ca. 30 optegnelser især er kirkehistoriske og dogmatiske problemstillinger, med læsning af bl.a. 👤Bretschneider, 👤Schleiermacher, Confessio Augustana og Hutterus Redivivus, der dominerer tankegangen.* Fra EE:101 og 19 optegnelser frem er det overvejende beskæftigelsen med 👤De Wettes Lærebog i den christelige Sædelære og sammes Historie, overs. af 👤C.E. Scharling, 📌Kbh. 1835, ktl. 871, og dermed morallæren og til dels kirkehistorien, der er i fokus, mens han i en række optegnelser efter EE:120-138 (»Parenthesis«»Claudatur Parenthesis«) er mere religionsfilosofisk orienteret og bl.a. læser 👤Fichtes afhandling »Aphorismen über die Zukunft der Theologie in ihrem Verhältnisse zu Spekulation und Mythologie«, publiceret i Zeitschrift für Philosophie und spekulative Theologie, udg. af 👤I.H. Fichte, bd. 3, 📌Bonn 1839, (jf. ktl. 877-911). Omkring optegnelse EE:157 vender han sig tilsyneladende atter mod eksegesen, særligt gammeltestamentlige emner optager herefter pladsen.