Indhold
- DD:1 Journalen DD, s. 1 (DD:1-2)
- DD:2 Det er en høist speculativ og ...
- DD:3 Hamann kunde blive en god Repr...
- DD:4 Anerkjendelsen af Reformatione...
- DD:5 Journalen DD, s. 3 (DD:5-6)
- DD:6 Det Humoristiske, der overhove...
- DD:7 Ingen Prophet, ingen Historike...
- DD:8 Hvad er egl.egentlig Meningen ...
- DD:9 At Pantheismen udgjør et overv...
- DD:10 Eine Parallele zur Religionsph...
- DD:11 Da Gud havde skabt hele Verden...
- DD:12 Underets (sit venia verbo da d...
- DD:13 Det er vel sandt, hvad Daub si...
- DD:14 Det er den i Rom: VIII, 19 omt...
- DD:15 Saaledes erindre ogsaa Sagn ho...
- DD:16 Middelalderen som romantisk op...
- DD:17 Hvor nær ligger dog ikke ofte ...
- DD:18 Ironien kan vistnok ogsaa frem...
- DD:19 Den χsteligechristelige Romant...
- DD:20 Den gl.-christeligegammel-chri...
- DD:21 At skrive om romantiske Materi...
- DD:22 See saa træder det Ironiske ik...
- DD:23 Mythologie der Feen und Elfen ...
- DD:24 Humor var der jo vel ogsaa i M...
- DD:25 Jeg maa dog forundre mig over,...
- DD:26 Justinus Kerner har netop i de...
- DD:27 Den ved Adams Syndefald muligg...
- DD:28 Jeg har tidt forundret mig ove...
- DD:29 Tak Lichtenberg Tak! fordi Du ...
- DD:30 Der indtræder undertiden et Ph...
- DD:31 Spidsborgerne springe altid et...
- DD:32 I Marginen tilføiet: – Man beb...
- DD:33 Jeg har ogsaa forenet det Trag...
- DD:34 Man ivrer saa meget mod Antrop...
- DD:35 Endogsaa Echo, der fra det rom...
- DD:36 cfr.conferjævnførdenne Bog p.p...
- DD:37 cfr.conferjævnførp.paginaside1...
- DD:38 Ironien hos de Gl.Gamle er dog...
- DD:39 Heyne er unægtelig Humorist (u...
- DD:40 Det er nogle mærkværdige Ord, ...
- DD:41 cfr.conferjævnførppaginaside11...
- DD:42 Der gives visse Msk.Mennesker,...
- DD:43 Det Erkjendelsens Moment som d...
- DD:44 Hvilken Type for det mskligeme...
- DD:45 Man maa med sin Gjenfødelse ik...
- DD:46 Saavidt jeg husker er det Sene...
- DD:47 Excerpt af Wilhelm Lunds Anmel...
- DD:48 Det er dog en mærkværdig Overg...
- DD:49 Indicativet tænker noget som V...
- DD:50 Skulde Grunden til at Latinern...
- DD:51 Læren om Indicativ og Conjunct...
- DD:52 Man maatte kunne skrive en hee...
- DD:53 Deraf kommer det ogsaa at man ...
- DD:54 Der gives MskMennesker, om hvi...
- DD:55 Det vilde være interessant at ...
- DD:56 desto værre er min egl.egentli...
- DD:57 Det er altid vort Livs Moses (...
- DD:58 Nu veed jeg et passende Æmne f...
- DD:59 Det er derved at Holbergs E. M...
- DD:60 Der gives MskMennesker, der st...
- DD:61 I Grimmirische Elfenmärchen, o...
- DD:62 Mit Liv er desto værre altfor ...
- DD:63 Hvor det dog er rædsomt naar a...
- DD:64 Det er Noget besynderligt Lavk...
- DD:65 Hvilken dyb Følelse ligger dog...
- DD:66 Vogter Eder for de falske Prop...
- DD:67 det er det Ulyksalige ved vor ...
- DD:68 Naar en Ironiker leer af en Hu...
- DD:69 Naar jeg tidligere har sagt, a...
- DD:70 Msk.Menneskeneαπ skal dømme En...
- DD:71 Dersom Romerfolket var Egoist ...
- DD:72 det gaaer i Verdenhistoriens U...
- DD:73 Alle andre Religioner ere obli...
- DD:74 derfor holder jeg saa meget me...
- DD:75 I Clausen og HohlenbergsTidssk...
- DD:76 derdet er dog Intet farligere ...
- DD:77 Det er ret mærkeligt, det er d...
- DD:78 Det er dog noget Passiar med d...
- DD:79 Det Aprioriske i Troen, der sv...
- DD:80 Ahnelse er det jordiske Livs H...
- DD:81 Humor er derfor først egl.egen...
- DD:82 Den historiske Anticipation li...
- DD:83 Naar Ironien (Humor) i sin Pol...
- DD:84 Om end i omvendt Forhold vil d...
- DD:85 der er fornemlig en Slags Refl...
- DD:86 Schleiermacher er i Grunden de...
- DD:87 Jeg vilde skrive en Novelle, h...
- DD:88 Jeg har saa tidt tænkt paa om ...
- DD:89 Jeg tænker, at jeg, dersom jeg...
- DD:90 Jeg vilde skrive en Novelle, h...
- DD:91 Jeg bliver ganske forfærdet ve...
- DD:92 Undertiden hender det mig, at ...
- DD:93 Senere Tilføielse: Og jeg tog ...
- DD:94 Hvorfor udhviler Sjælen sig sa...
- DD:95 Nulla dies sine linea. 1838.
- DD:96 April. En saa lang Periode er ...
- DD:97 der er visse Folk, der tage Fe...
- DD:98 Jeg sad med lille Carl paa Skj...
- DD:99 Naar det sortner for en ægte Χ...
- DD:100 Hvorvidt er der et corresponde...
- DD:101 Jeg var henne at høre Nielsen ...
- DD:102 Det er mærkeligt, at Justinus ...
- DD:103 Der gives overhovedet to Retni...
- DD:104 det er da ikke saa besynderlig...
- DD:105 Det er en forfærdelig haard Do...
- DD:106 [Jødernes Sabbath] (6/4)
- DD:107 Paa mig er Alt »flyvende«: fly...
- DD:108 Der er overhovedet faa Mennesk...
- DD:109 Romantiken har vel .. (7/4)
- DD:110 En Aforisme bør .. (7/4)
- DD:111 Joh. den Døber (19/4)
- DD:112 Transfiguration (21/4)
- DD:113 Der gives en ubeskrivelig Glæd...
- DD:114 Da Gud havde skabt Verden [4/6...
- DD:115 Fixe Ideer ere ligesom Krampe ...
- DD:116 Hvor jeg takker Dig, Fader i H...
- DD:117 Jeg vil arbeide paa at komme i...
- DD:118 Jeg haaber, det skal gaae mig ...
- DD:119 Det vilde være et fortræffelig...
- DD:120 I hvor nært et Forhold til og ...
- DD:121 Hvor det dog gaaer tilbage med...
- DD:122 Forholdet mellem Χstd.Christen...
- DD:123 Om Forholdet mellem ΧstdomChri...
- DD:124 det kunde være interessant at ...
- DD:125 det Forhold som den hellige Sk...
- DD:126 † Min Fader døde i Onsdags d. ...
- DD:127 Det er en mærkelig Modsætning:...
- DD:128 I vore christelige faksimile i...
- DD:129 Om Mandens Forhold til Qvinden...
- DD:130 Empirie er den idelig sig gjen...
- DD:131 MsketMennesket skal efter Χstd...
- DD:132 ΧstdsChristendommens universel...
- DD:133 Den græske Udviklings Fuldendt...
- DD:134 Det er disse to Momenter i det...
- DD:135 Det er dog ret curieust, Leo d...
- DD:136 det er en besynderlig Continue...
- DD:137 det er besynderligt at see, at...
- DD:138 Da Phillip d. Smukke af Frankr...
- DD:139 Et af de Udbrud, hvor det mskl...
- DD:140 sub rosa til S.S. Blicher i An...
- DD:141 Naar visse Folk forsikkre at d...
- DD:142 Det er netop det Dybe i Χstd.C...
- DD:143 Det forekommer mig, at Napoleo...
- DD:144 Christi Forsoningsden objektiv...
- DD:145 Saaledes gaaer det ofte med de...
- DD:146 Ligesom Jøderne ikke turde udt...
- DD:147 Om Udholdenhed i Bønnen Jacob ...
- DD:148 Jo mere man giver det Individu...
- DD:149 I Middelalderen følte man sig ...
- DD:150 Den græske Kirkes Tilbøielighe...
- DD:151 I den Forstand er det at Forfa...
- DD:152 Casuistiken er Pharisæsime paa...
- DD:153 det er mærkeligt hvad det har ...
- DD:154 Det er dog den interessanteste...
- DD:155 Det er en vittig Combination a...
- DD:156 Efter den gl.gamle Verdens stø...
- DD:157 Deri kan man ogsaa see Forskje...
- DD:158 Foreningen mellem Loven og Eva...
- DD:159 Derved er Vanskeligheden i at ...
- DD:160 Det er ikke blot i Maleriets H...
- DD:161 Der yttrer sig ved en besynder...
- DD:162 den catholske Kirke er Modbill...
- DD:163 Ogsaa hvad ΧstiChristi Lære an...
- DD:164 Bøn. Fader i Himlene! til Dig ...
- DD:165 Det kunde synes underligt, at ...
- DD:166 Det gikgaaer med Catholicismen...
- DD:167 Vor Statsforfatning nærmer sig...
- DD:168 Scholasticismen naaede (ligeso...
- DD:169 Munkeordenerne ere forbi med J...
- DD:170 Vi fristes i Ørkenen! (Prædike...
- DD:171 Ligesom Qvækerne af moralske G...
- DD:172 Der gives MskMennesker, hvis F...
- DD:173 Grækerne havde ikke Under, lig...
- DD:174 Det ikke-philosophiske Hoved k...
- DD:175 Der gives Tilfælde i det aande...
- DD:176 Det gaaer med at udvikle de ap...
- DD:177 Paa Grund af det Aprioriske, d...
- DD:178 Det er et betydningsfuldt Ord ...
- DD:179 Det var en meget god Bemærknin...
- DD:180 Det er ret mærkeligt at see i ...
- DD:181 Paulus er det christelige Livs...
- DD:182 Lad vor Tale ikke være som Blo...
- DD:183 Har Du ret følt, det Trøstelig...
- DD:184 I Novellen kommer det saa væse...
- DD:185 Fader i Himlene! Væk Du Samvit...
- DD:186 I den chr:christne Udvikling g...
- DD:187 Herren kommer, om vi end maae ...
- DD:188 1839. Jeg føler ret i dette Øi...
- DD:189 Fader i Himlene! Naar Tanken o...
- DD:190 Enhver Enkelts Liv har ogsaa s...
- DD:191 Det er det Forvirrede ved os, ...
- DD:192 Den Christne kan tumles meget ...
- DD:193 Og vil ΧstusChristus end ikke ...
- DD:194 .... thi hvad Haab er der vel ...
- DD:195 Den chr:christne Frimodighed. ...
- DD:196 Fader i Himlene! Vander Du med...
- DD:197 Det er det Sørgelige med mig, ...
- DD:198 Eller mener Du, at ligesom Jød...
- DD:199 Den stoiske Philosoph Empedokl...
- DD:200 ... Thi Sorg er et gammelt Ord...
- DD:201 Det første Indtryk man faaer a...
- DD:202 Herre! gjør Du vort Hjerte til...
- DD:203 Hegel er en Johannes Climacus,...
- DD:204 Gud give Kraft til ene at tænk...
- DD:205 Det bør være med MsketsMennesk...
- DD:206 .... først da naar Hjertets æn...
- DD:207 Lader os i Taalmodighed forhve...
- DD:208 Journalen DD, s. 1 bagfra (DD:...
Alle forekomster
– Man bebreider Andre: at de for meget frygte Gud. Meget rigtigt, thi til ret at elske Gud, hører ogsaa det at have frygtet Gud; Spidsborgernes Kjærlighed til Gud indtræder, naar det vegetative Liv er i fuld Virksomhed, naar Hænderne folde sig behageligt over Maven, og fra det i en blød Lænestol tilbagebøiede Hoved et søvndrukkent Blik hæver sig mod Loftet, mod det Høiere, jfr. det pantheistiske »Velbekom's« (velbekomme os).
IIA129– Naar de tale om Børneopdragelse, saa mene de ved velopdragne Børn dresserede Abekatte, der hidtil Gud skee Lov ikke ere komne (og skulle de hele deres Levetid forblive i deres Forældres Huus, kunne de haabe: komme aldrig) under deres ►velvise Forsorg i Forhold til noget Poetisk, der i mindste Maade kunde virke skadeligt paa deres Fordøielse – og det er ►detteep129 Opdragelses System, der netop nægter Legemernes Opstandelse! Det forstaaer sig, de have da ogsaa ved en lille, vel tilladelig exegetisk Modification ►Skriftens Ord for sig med Hensyn til Guds Rige her paa Jorden: at det (ikke) bestaaer i Mad og Drikke.
IIA130»►Man skal elske Næsten som sig selv,« sige Spidsborgerne, og derved mene disse velopdragne Børn og nu nyttige Medlemmer af Staten, – der have megen Modtagelighed for enhver foreløbig Følelses-Influenza, – deels at man, naar En beder om en Lysesax, uagtet han sidder langt borte fra Vedkommende, skal sige »værs'artig« og reise sig »med stor Fornøielse« forⓘ , ◀ [a]
✂ [a] at overbringe den, deels at man skal huske paa at aflægge de behørige ►Condolations-Visiter; men de have aldrig følt, hvad det vil sige, at hele Verden vender dem Ryggen; thi den hele Stime af Omgangs-Sild, hvori de leve, tillader naturligviis ikke et sligt Forhold at indtræde; og naar der engang behøves alvorlig Hjælp, da vil jo sund Sands sige dem, at Een der i høi Grad trænger til dem og efter al Rimelighed aldrig vil komme i det Tilfælde at kunne hjælpe dem igjen, at han ikke er – deresa Næste. d. 19 Juli 37.
✂ a IIA131Man har overhovedet ingen Næste; thi »Jeget« er paa eengang sig selv og sin Næste, som det jo ogsaa er udtrykt: ►Man er sig selv nærmest (ɔ: man er sin egen Næste). d. 7 Octob: 37.