Indhold
- DD:1 Journalen DD, s. 1 (DD:1-2)
- DD:2 Det er en høist speculativ og ...
- DD:3 Hamann kunde blive en god Repr...
- DD:4 Anerkjendelsen af Reformatione...
- DD:5 Journalen DD, s. 3 (DD:5-6)
- DD:6 Det Humoristiske, der overhove...
- DD:7 Ingen Prophet, ingen Historike...
- DD:8 Hvad er egl.egentlig Meningen ...
- DD:9 At Pantheismen udgjør et overv...
- DD:10 Eine Parallele zur Religionsph...
- DD:11 Da Gud havde skabt hele Verden...
- DD:12 Underets (sit venia verbo da d...
- DD:13 Det er vel sandt, hvad Daub si...
- DD:14 Det er den i Rom: VIII, 19 omt...
- DD:15 Saaledes erindre ogsaa Sagn ho...
- DD:16 Middelalderen som romantisk op...
- DD:17 Hvor nær ligger dog ikke ofte ...
- DD:18 Ironien kan vistnok ogsaa frem...
- DD:19 Den χsteligechristelige Romant...
- DD:20 Den gl.-christeligegammel-chri...
- DD:21 At skrive om romantiske Materi...
- DD:22 See saa træder det Ironiske ik...
- DD:23 Mythologie der Feen und Elfen ...
- DD:24 Humor var der jo vel ogsaa i M...
- DD:25 Jeg maa dog forundre mig over,...
- DD:26 Justinus Kerner har netop i de...
- DD:27 Den ved Adams Syndefald muligg...
- DD:28 Jeg har tidt forundret mig ove...
- DD:29 Tak Lichtenberg Tak! fordi Du ...
- DD:30 Der indtræder undertiden et Ph...
- DD:31 Spidsborgerne springe altid et...
- DD:32 I Marginen tilføiet: – Man beb...
- DD:33 Jeg har ogsaa forenet det Trag...
- DD:34 Man ivrer saa meget mod Antrop...
- DD:35 Endogsaa Echo, der fra det rom...
- DD:36 cfr.conferjævnførdenne Bog p.p...
- DD:37 cfr.conferjævnførp.paginaside1...
- DD:38 Ironien hos de Gl.Gamle er dog...
- DD:39 Heyne er unægtelig Humorist (u...
- DD:40 Det er nogle mærkværdige Ord, ...
- DD:41 cfr.conferjævnførppaginaside11...
- DD:42 Der gives visse Msk.Mennesker,...
- DD:43 Det Erkjendelsens Moment som d...
- DD:44 Hvilken Type for det mskligeme...
- DD:45 Man maa med sin Gjenfødelse ik...
- DD:46 Saavidt jeg husker er det Sene...
- DD:47 Excerpt af Wilhelm Lunds Anmel...
- DD:48 Det er dog en mærkværdig Overg...
- DD:49 Indicativet tænker noget som V...
- DD:50 Skulde Grunden til at Latinern...
- DD:51 Læren om Indicativ og Conjunct...
- DD:52 Man maatte kunne skrive en hee...
- DD:53 Deraf kommer det ogsaa at man ...
- DD:54 Der gives MskMennesker, om hvi...
- DD:55 Det vilde være interessant at ...
- DD:56 desto værre er min egl.egentli...
- DD:57 Det er altid vort Livs Moses (...
- DD:58 Nu veed jeg et passende Æmne f...
- DD:59 Det er derved at Holbergs E. M...
- DD:60 Der gives MskMennesker, der st...
- DD:61 I Grimmirische Elfenmärchen, o...
- DD:62 Mit Liv er desto værre altfor ...
- DD:63 Hvor det dog er rædsomt naar a...
- DD:64 Det er Noget besynderligt Lavk...
- DD:65 Hvilken dyb Følelse ligger dog...
- DD:66 Vogter Eder for de falske Prop...
- DD:67 det er det Ulyksalige ved vor ...
- DD:68 Naar en Ironiker leer af en Hu...
- DD:69 Naar jeg tidligere har sagt, a...
- DD:70 Msk.Menneskeneαπ skal dømme En...
- DD:71 Dersom Romerfolket var Egoist ...
- DD:72 det gaaer i Verdenhistoriens U...
- DD:73 Alle andre Religioner ere obli...
- DD:74 derfor holder jeg saa meget me...
- DD:75 I Clausen og HohlenbergsTidssk...
- DD:76 derdet er dog Intet farligere ...
- DD:77 Det er ret mærkeligt, det er d...
- DD:78 Det er dog noget Passiar med d...
- DD:79 Det Aprioriske i Troen, der sv...
- DD:80 Ahnelse er det jordiske Livs H...
- DD:81 Humor er derfor først egl.egen...
- DD:82 Den historiske Anticipation li...
- DD:83 Naar Ironien (Humor) i sin Pol...
- DD:84 Om end i omvendt Forhold vil d...
- DD:85 der er fornemlig en Slags Refl...
- DD:86 Schleiermacher er i Grunden de...
- DD:87 Jeg vilde skrive en Novelle, h...
- DD:88 Jeg har saa tidt tænkt paa om ...
- DD:89 Jeg tænker, at jeg, dersom jeg...
- DD:90 Jeg vilde skrive en Novelle, h...
- DD:91 Jeg bliver ganske forfærdet ve...
- DD:92 Undertiden hender det mig, at ...
- DD:93 Senere Tilføielse: Og jeg tog ...
- DD:94 Hvorfor udhviler Sjælen sig sa...
- DD:95 Nulla dies sine linea. 1838.
- DD:96 April. En saa lang Periode er ...
- DD:97 der er visse Folk, der tage Fe...
- DD:98 Jeg sad med lille Carl paa Skj...
- DD:99 Naar det sortner for en ægte Χ...
- DD:100 Hvorvidt er der et corresponde...
- DD:101 Jeg var henne at høre Nielsen ...
- DD:102 Det er mærkeligt, at Justinus ...
- DD:103 Der gives overhovedet to Retni...
- DD:104 det er da ikke saa besynderlig...
- DD:105 Det er en forfærdelig haard Do...
- DD:106 [Jødernes Sabbath] (6/4)
- DD:107 Paa mig er Alt »flyvende«: fly...
- DD:108 Der er overhovedet faa Mennesk...
- DD:109 Romantiken har vel .. (7/4)
- DD:110 En Aforisme bør .. (7/4)
- DD:111 Joh. den Døber (19/4)
- DD:112 Transfiguration (21/4)
- DD:113 Der gives en ubeskrivelig Glæd...
- DD:114 Da Gud havde skabt Verden [4/6...
- DD:115 Fixe Ideer ere ligesom Krampe ...
- DD:116 Hvor jeg takker Dig, Fader i H...
- DD:117 Jeg vil arbeide paa at komme i...
- DD:118 Jeg haaber, det skal gaae mig ...
- DD:119 Det vilde være et fortræffelig...
- DD:120 I hvor nært et Forhold til og ...
- DD:121 Hvor det dog gaaer tilbage med...
- DD:122 Forholdet mellem Χstd.Christen...
- DD:123 Om Forholdet mellem ΧstdomChri...
- DD:124 det kunde være interessant at ...
- DD:125 det Forhold som den hellige Sk...
- DD:126 † Min Fader døde i Onsdags d. ...
- DD:127 Det er en mærkelig Modsætning:...
- DD:128 I vore christelige faksimile i...
- DD:129 Om Mandens Forhold til Qvinden...
- DD:130 Empirie er den idelig sig gjen...
- DD:131 MsketMennesket skal efter Χstd...
- DD:132 ΧstdsChristendommens universel...
- DD:133 Den græske Udviklings Fuldendt...
- DD:134 Det er disse to Momenter i det...
- DD:135 Det er dog ret curieust, Leo d...
- DD:136 det er en besynderlig Continue...
- DD:137 det er besynderligt at see, at...
- DD:138 Da Phillip d. Smukke af Frankr...
- DD:139 Et af de Udbrud, hvor det mskl...
- DD:140 sub rosa til S.S. Blicher i An...
- DD:141 Naar visse Folk forsikkre at d...
- DD:142 Det er netop det Dybe i Χstd.C...
- DD:143 Det forekommer mig, at Napoleo...
- DD:144 Christi Forsoningsden objektiv...
- DD:145 Saaledes gaaer det ofte med de...
- DD:146 Ligesom Jøderne ikke turde udt...
- DD:147 Om Udholdenhed i Bønnen Jacob ...
- DD:148 Jo mere man giver det Individu...
- DD:149 I Middelalderen følte man sig ...
- DD:150 Den græske Kirkes Tilbøielighe...
- DD:151 I den Forstand er det at Forfa...
- DD:152 Casuistiken er Pharisæsime paa...
- DD:153 det er mærkeligt hvad det har ...
- DD:154 Det er dog den interessanteste...
- DD:155 Det er en vittig Combination a...
- DD:156 Efter den gl.gamle Verdens stø...
- DD:157 Deri kan man ogsaa see Forskje...
- DD:158 Foreningen mellem Loven og Eva...
- DD:159 Derved er Vanskeligheden i at ...
- DD:160 Det er ikke blot i Maleriets H...
- DD:161 Der yttrer sig ved en besynder...
- DD:162 den catholske Kirke er Modbill...
- DD:163 Ogsaa hvad ΧstiChristi Lære an...
- DD:164 Bøn. Fader i Himlene! til Dig ...
- DD:165 Det kunde synes underligt, at ...
- DD:166 Det gikgaaer med Catholicismen...
- DD:167 Vor Statsforfatning nærmer sig...
- DD:168 Scholasticismen naaede (ligeso...
- DD:169 Munkeordenerne ere forbi med J...
- DD:170 Vi fristes i Ørkenen! (Prædike...
- DD:171 Ligesom Qvækerne af moralske G...
- DD:172 Der gives MskMennesker, hvis F...
- DD:173 Grækerne havde ikke Under, lig...
- DD:174 Det ikke-philosophiske Hoved k...
- DD:175 Der gives Tilfælde i det aande...
- DD:176 Det gaaer med at udvikle de ap...
- DD:177 Paa Grund af det Aprioriske, d...
- DD:178 Det er et betydningsfuldt Ord ...
- DD:179 Det var en meget god Bemærknin...
- DD:180 Det er ret mærkeligt at see i ...
- DD:181 Paulus er det christelige Livs...
- DD:182 Lad vor Tale ikke være som Blo...
- DD:183 Har Du ret følt, det Trøstelig...
- DD:184 I Novellen kommer det saa væse...
- DD:185 Fader i Himlene! Væk Du Samvit...
- DD:186 I den chr:christne Udvikling g...
- DD:187 Herren kommer, om vi end maae ...
- DD:188 1839. Jeg føler ret i dette Øi...
- DD:189 Fader i Himlene! Naar Tanken o...
- DD:190 Enhver Enkelts Liv har ogsaa s...
- DD:191 Det er det Forvirrede ved os, ...
- DD:192 Den Christne kan tumles meget ...
- DD:193 Og vil ΧstusChristus end ikke ...
- DD:194 .... thi hvad Haab er der vel ...
- DD:195 Den chr:christne Frimodighed. ...
- DD:196 Fader i Himlene! Vander Du med...
- DD:197 Det er det Sørgelige med mig, ...
- DD:198 Eller mener Du, at ligesom Jød...
- DD:199 Den stoiske Philosoph Empedokl...
- DD:200 ... Thi Sorg er et gammelt Ord...
- DD:201 Det første Indtryk man faaer a...
- DD:202 Herre! gjør Du vort Hjerte til...
- DD:203 Hegel er en Johannes Climacus,...
- DD:204 Gud give Kraft til ene at tænk...
- DD:205 Det bør være med MsketsMennesk...
- DD:206 .... først da naar Hjertets æn...
- DD:207 Lader os i Taalmodighed forhve...
- DD:208 Journalen DD, s. 1 bagfra (DD:...
Alle forekomster
IIA117Den ved ►👤Adams Syndefald muliggjorte gjennem det derved betingede Slægtsforhold (Slægtens Continuerlighed) virkeliggjorte ►Arvesynd, som den, om hvilken det hedder i ►►Rom 5, 13.14., at alle Msk. syndede i 👤Adam, fastholdt i sin kirkelig orthodoxe Consequents fjernende enhver ►pelagiansk Restrinction (►cum hoc non ideo propter hoc – ⓘ derimod derimod] , først skrevet at et ►cum hoc et propter hoc paa eengang) fører den ikke nødv: ►Læren om Kirken, om dennes ►Overflødighed af gode Gjerninger, om den Velsignelse som denne (ifølge sit catholske Begreb fører med sig og som det ene Adæquate 14 fører med sig) – med sig? Eller hvorvidt er hiin i ►►Rom V mell. den første og den anden 👤Adam opstillede Paralelle corresponderende i sine to Leed? Eller er der Noget corresponderende til ►den Lære , at Alle syndede i 👤Adam og Nogle bleve frelste i Χ., naar i det ene Tilfælde Synden sættes i Forhold til hele Slægten, sees fra Slægts-229Standpunktet, i det andet Χstus stilles i Forhold til hvert enkelt Individ? [(]thi det oplyser jo ikke Noget, naar man siger, at ligesom de enkelte Msk. erklæres for Syndere kun forsaavidt som de finde sig i den almdl. ⓘ MskhedMskhedMenneskehed] , først skrevet msk og gjøre den almdl. Msknatur til deres, saaledes ogsaa den anden 👤Adams Børn blive frifundne kun forsaavidt de have Andeel i ham – hvor jo det er glemt, at det Ene er en Nødvendighed, det andet en sig for hvert enkelt Individ gjentagende Mulighed). Eller er her i Verden allerede det Forhold indtraadt: ►vi skulle være Engle liig, et Forhold der dog ellers omtales som et i en anden Verden først indtrædende? Eller er det ikke det samme Problem der paa ►den phænomenologiske Vei møder os, hvor ►det bekymrede urolige Individ ønsker ligesom en ►Mellemmand, noget som vi netop maa erklære for Uprotestantisk. Eller betinger ikke Arvesynden consequent Læren om Kirken; thi ellers følger ikke det Arvelige det i Samfundet Givne – ell. ere Individerne løsrevne og Kirkebegrebet ophævet? i denne Henseende troer jeg at ►👤Günther har Noget ►under Læren om Gjerninger. Deri er den philosophiske Betydning af Læren om en Overflødighed af gode Gjerninger i Kirkens Skjød om en ►Faddergave paa den Χstnes Vugge, som be15tinget ved Generationens Udvikling i anthitetisk Forhold til 👤Adams til Slægten. – Dermed kan man ogsaa sætte i Forbindelse ►den Forbøn, den uudsigelige Trang til at bede for sig som ulykkelige Afdøde søge tilfredsst hos Levende. (►det kirkelige Dogme om Sjælemesse for Afdøde) cfr ►👤Kerner 📖 eine Erscheinung aus dem Nachtgebiete der Natur 1836 p. 214.
d. 11 Juli 37.