Kierkegaard, Søren Uddrag fra Om Begrebet Ironi

Dette vil man ogsaa overbevise sig om, naar man med Opmærksomhed vil gjennemlæse 👤Platos 📖 Apologi, der i sin Skildring af 👤Socrates' Uvidenhed er saa prægnant, at man blot behøver at tie og høre, naar den taler. Han skildrer sin Viisdom i Forhold til Parieren 👤Evenus', der tog 5 Miner for sin Underviisning. Han priser ham lykkelig paa Grund af den Positivitet, han maa have været i Besiddelse af, siden han lod sig saa dyrt betale; og svarer nu paa det Spørgsmaal om hans egen Viisdom: ποίαν δὴ σοφίαν ταύτην; ἥπεϱ ἐστὶν ἴσως ἀνϑϱωπίνη σοφία. τῷ ὄντι γὰϱ ϰινδυνεύω ταύτην εἶναι σοφός (§ 20 D). De Andre derimod, mener han, maae være i Besiddelse af en høiere Viisdom: οὗτοι δὲ τάχ' ἄν, οὓς ἄϱτι ἔλεγον, μείζω τινὰ ἢ ϰατ' ἄνϑϱωπον σοφίαν σοφοὶ εἶεν. Her er nu det Prædicat »menneskelig«1, der tillægges Viisdommen i Modsætning til en Viisdom, der er mere end menneskelig, af største Betydning. Naar nemlig Subjectiviteten har ved sin negative Magt løst det Trylleri, hvori Menneskelivet under Substantialitetens Form hvilede, naar den, ligesom den frigjør Individet fra sit Forhold til Staten, har emanciperet Mennesket fra sit Forhold til Gud, saa er den første Form, hvorunder dette viser sig, Uvidenhed. Guderne flygte bort og med dem Fylden, Mennesket staaer tilbage som Formen, som det, der skal optage Fylden i sig, men dette Forhold er paa Erkjendelsens Gebeet rigtigt opfattet som Uvidenhed. Denne Uvidenhed er igjen ganske conseqvent betegnet som menneskelig Viisdom, idet Mennesket her er kommet til sin Ret, men denne Ret er netop den, ikke at være som saadan. De andre Læreres Viisdom indeholdt nu i Forhold hertil meget Mere, hvorimod de naturligviis i en anden Henseende indeholdt meget Mindre, og det er derfor heller ei uden en vis Ironi, at 👤Socrates omtaler deres Overvætteshed. Denne Opfattelse finder nu 👤Socrates ogsaa bestyrket ved det delphiske Orakels Udsagn, der fra det guddommelige Standpunkt seer aldeles det Samme2. Og som overhovedet Oraklet stod i et Forhold til den corresponderende menneskelige Bevidsthed, som det i en tidligere Tid raadede med guddommelig Myndighed, i en sildigere Tid befattede sig med at forelægge videnskabelige Problemer3, saaledes see vi ogsaa i det delphiske Orakels Udsagn 👤Socrates betræffende en harmonia præstabilita. Ogsaa den Misforstaaelse, som om han bag denne Uvidenhed skjulte en Viden, har 👤Socrates indseet, men ogsaa opfattet den som en Misforstaaelse. Han forklarer nemlig, hvorledes hans overbevisende Virksomhed har kunnet paadrage ham mange Fjendskaber, og tilføier: οἴονται γάϱ με ἑϰάστοτε οἱ παϱόντες, ταῦτα αὐτὸν εἶναι σοφόν, ἃ ἂν ἂλλον ἐξελέγξω. Men man seer jo ogsaa, hvorledes han protesterer mod denne Misforstaaelse, og hvorlidet han finder denne Slutning rigtig, at, fordi han kan overbevise Andre om, at de Intet vide, han derfor selv skulde vide Noget.

  1. Hermed kan sammenlignes 👤Xenophons 📖 Apologi § 15, hvor Talen er om det samme delphiske Orakels Udsagn til 👤Chairephon, og det da hedder: ῾Ως δ'αὖ ταῦτ' ἀϰούσαντες οἱ διϰασταὶ ἔτι μᾶλλον ἐϑοϱύβουν εἰϰότως, αὖϑις εἰπεῖν τὸν Σωϰϱάτην· ἀλλὰ μείζω μὲν, ὦ ἄνδϱες, eἶπεν ὁ ϑεὸς ἐν χϱησμοῖς πεϱὶ Λυϰούϱγου τοῦ Λαϰεδαιμονίοις νομοϑετήσαντος, ἢ πεϱὶ ἐμοῦ; λέγεται γὰϱ εἰς τὸν ναὸν εἰσιόντα πϱοσειπεῖν αὐτόν: φϱοντίζω πότεϱα ϑεόν σε εἴπω, ἢ ἄνϑϱωπον. ἐμὲ δὲ ϑεῷ μὲν οὐϰ εἴϰασεν, ἀνϑϱώπων δὲ πολλῷ πϱοέϰϱινεν ὑπεϱφέϱειν. (tilbage)
  2. Efter 👤Socrates' Fortælling betegner nemlig det delphiske Orakel ved sit Udsagn: ὅτι ἡ ἀνϑϱωπίνη σοφία ὀλίγου τινὸς ἀξία ἐστὶ ϰαὶ οὐδενός ..... ὥσπεϱ ἂν εἴποι: ὅτι oὗτος ὑμῶν, ὦ ἄνϑϱωποι, σοφώτατός ἐστιν, ὅστις, ὧσπεϱ Σωϰϱάτης, ἔγνωϰεν, ὅτι οὐδενὸς ἄξιός ἐστι τῇ ἀληϑείᾳ πϱὸς σοφίαν, § 23 A. Som Oraklet altid blot var Anledning for den fortolkende Bevidsthed, saaledes fandt dette delphiske Udsagn sin Fortolkning i 👤Socrates. (tilbage)
  3. Smlgn.👤Hegel📖 Geschichte der Philosophie 2 B. Pag. 173: 👤Plato selbst brachte es in der Mathematik bald zu hoher Fertigkeit. Es wird ihm die Lösung des delischen oder delphischen Problems zugeschrieben, das vom Orakel aufgegeben wurde, und sich, ähnlich dem pythagoräischen Lehrsatze, auf den Kubus bezieht: Nämlich die Verzeichnung einer Linie anzugeben, deren Kubus gleich sei der Summe von zwei gegebenen Kubis. Dieses erfordert Konstruction durch zwei Kurven. Bemerkenswerth ist, welche Art von Aufgaben die Orakel jetzt gemacht haben. Es war bei einer Seuche, wo man sich an das Orakel wandte, und da gab es diese ganz wissenschaftliche Aufgabe; .... es ist eine Veränderung im Geiste der Orakel, die höchst merkwürdig ist. (tilbage)