Frederik Schyberg, 1905-1950 Uddrag fra Den store Teaterrejse - Michael Rosings dagbog og breve fra pariserrejsen 1788

Om denne Rejse, tre Kunstnere udsendt af Teatrets Direktion, en Kunstekspedition, der i vor Teaterhistorie staar med et i sin Art desværre helt enestaaende Initiativs Glans omkring sig, har man hidtil kunnet læse i Preislers Journal, en af vor Teaterhistories kuriøseste Bøger. Den udkom, første Del trykt hos Johan Friderich Morthorst, anden Del hos Christian Frederik Holm, i Foraaret og Efteraaret 1789, næppe i noget stort Oplag, da den i Dag er en Sjældenhed vanskelig at opdrive. Joachim Daniel Preisler, Professorsønnen med den selvforskyldt mislige Skæbne, der før sin Debut ved Teatret en Tid havde været ansat i det tyske Kancelli og s. 8bl. a. fungeret som Privatsekretær hos selve A. P. Bernstorff, havde af Direktionen faaet i Opdrag at registrere Rejsens Begivenheder, at „holde en ordentlig Journal“, „han ved deres Hiemkomst her i Directionen til Eftersyn afleverer“ — og den 33-aarige letsindige, men ferme og velbegavede, Skuespiller løste sin officielle Opgave til alles Tilfredshed. Hans boglige og selskabelige Dannelse var paa Grund af det Milieu, han kom fra, større end Teaterfolkets almindelige; han var flersidig kunstnerisk begavet; i hans Faders, den berømte Kobberstikkers, Hjem paa Charlottenborg dyrkedes foruden Billedkunsten ogsaa Litteraturen og Musikken (Preisler selv var foruden som Acteur tillige ansat ved Teatret som „Accompagnist i Orchesteret“!) — og det lykkedes ham at give sin kancellistiske Opgave et vist pseudolitterært Sving, som forklarer, at den hurtigt udsendtes i Bogform og modtoges med Behag af Københavns litteratur- og teaterinteresserede Krese. Preisler har læst Sternes følsomme Rejse og Smolletts „Humphrey Clinker“ og undlader ikke at gøre opmærksom paa disse sine Forbilleder, hvis Aftryk i Bogen dog er af ganske overfladisk Natur, overfladisk som det meste af, hvad Preisler kunstnerisk foretog sig. Imidlertid, Journalen, der er punktlig ført fra Dag til Dag, afspejler, som det var dens Opgave, i Detaljer Rejsens Begivenheder, dens Mennesker og Kunstnere, dens Meteorologi og Geografi, dens Byer, dens Teaterbygninger, dens Forestillinger. Læseren faar meget at vide, og Bogen har indtil i Dag været et Kildeskrift for vor teaterhistoriske Forskning, lidt af en Bibel; i hvert Fald hører den til de hyppigst citerede danske dramaturgiske Værker fra, hvad man kunde kalde, vor Teaterhistories Bronzealder. Ikke sjældent har det Ønske været ytret i teaterinteresserede Krese at faa den sjældne Bog optrykt og derigennem tilgængeliggjort i en moderne, tidssvarende kommenteret Nyudgave, hvorved dens righoldige Stof, ikke mindst til europæisk Teaterhistorie fra en vigtig Epoke, til Gavns kunde belyses og udnyttes.