Frederik Schyberg, 1905-1950 Uddrag fra Den store Teaterrejse - Michael Rosings dagbog og breve fra pariserrejsen 1788

Men endnu et Formaal har gjort sig gældende i mit Arbejde med Noterne til Dagbogen, der i sig selv giver saa interessant et Billede af vort hjemlige Teater i Forhold til det tyske og franske. Jeg har i videst mulig Udstrækning søgt at udnytte, hvad andre danske Skribenter i samme Kulturafsnit har haft at anmærke til de Personer og Forhold, Rosing gør til Genstand for Bedømmelse. I Noterne findes Citater fra og Henvisninger til samtidige eller lidt senere Rejsebreve og Erindringsbøger af Rahbek, Hviid, Baggesen, Staffeldt, Engelstoft, Brøndsted, Oehlenschlæger, Bournonville og Abrahams. Hensigten dermed har været, ved at udnytte et stort, hidtil lidet paaagtet, Materiale, den danske Rejselitteraturs Bidrag til det almindelige europæiske Teaters Historie ved Slutningen af det 18. Aarhundrede (danske Kulturpersonligheders Domme om tyske og franske Teaterpersonligheder), at give et beskedent, men derfor maaske dog ikke uvæsentligt, dansk Bidrag til den europæiske Teaterhistorie. Skulde tyske og franske Teaterhistorikere i Rosings Dagbog finde noget nyt Stof til Opklaring af, eller Supplering af deres Viden om, denne Periodes Teaterhistorie — og det skulde ikke undre mig om de gjorde det — saa vil de tillige i Noterne finde en Henvisning til, hvor der ellers s. 19i ældre dansk Litteratur findes Bidrag til Belysning af disse Problemer. Tysk og fransk Teater set udefra, af Tilrejsende fra et lille, men levende teaterinteresseret Land, med den Begrænsning, som kan følge af Kulturomraadets Lidenhed, men tillige med den umiddelbare Objektivitet, som hænger sammen med frisk Indtryksmodtagelighed af nye Øjne stillet overfor autoritative, fremmede Indtryk.