Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Den guddommelige Treenighed

Denne saakaldte Forklaring, som kun er en Forkvakling af det guddommelige Treenigheds-Begreb, kan imidlertid kun finde Sted og finde Indgang fordi Mennesket, skabt i Guds Billede, baade maa have og maa kunne finde en Billed-Lighed og et Skygge-Billede hos sig af den guddommelige Treenighed, Billed-Ligheden nemlig i Hjertets, Mundens og Haandens trefoldige Liv, og Skyggebilledet i de tilsvarende Sjæle-Begreber: Kjærlighed, Sandhed og Livs-Kraft. Ogsaa maae vi ved Oplysningen af den guddommelige Treenighed lægge vel Mærke til begge Dele, hvorom Skriften stadig minder os, baade ved billedlig at tilskrive Gud Hjerte, Mund og Haand, og ved med Eftertryk at kalde Gud (Faderen) Kjærligheden og Sønnen Sandheden og Hellig-Aanden Livskraften, men ligesom det kun er af Troesbekjendelsen og Daabs-Ordet vi lærer at kjende den rette Orden og Følge i Treenigheden, saaledes er det ogsaa kun af 👤Christus-Livet, som den sande Christelighed, vi kan oplyses om den guddommelige Treenigheds Aabenbarelse i en levende personlig Virksomhed. Var nemlig Mennesket ikke faldet, da maae vi vel forudsætte, at han under Guds Aands Styrelse kunde gjennem Livsudviklingen og Selvbetragtningen kommet baade til en levende Tanke om den guddommelige Treenighed og til Oplysning om dens personlige Virksomhed, men efter Syndefaldet, da Mennesket i alle Maader trængte til en overordenlig Aabenbaring for at naae til den sande Guds- Kundskab 201og Gudsdyrkelse, da er det først ved den christelige Aabenbaring, vi kan faae Kundskab om Guddommens trefoldige Personlighed og kun gjennem det nye christelige Menneskeliv, vi kan spore Guddommens personlige Virksomhed.