↩ Hvad nu det Første angaaer, da er det ►vistnok min Mening, at ►Fæderne-Troen, eller rettere alle de Enkelte, for hvem den er en Saligheds-Sag, vilde være bedst tjent dermed, da alt kirkeligt Forhold til Troens Modstandere maa være dem ubehageligt, og selv den størst muelige Frihed i en Stats-Kirke dog er forbundet med mange Hindringer for det Christelige Livs Vext; men uærlig maatte jeg være, om jeg sagde, det var min Mening, at ►Fæderne-Troen ogsaa paa denne Maade vilde virke gavnligst paa Folke-Livet og Staten i det Hele. ►Vist nok vilde nemlig ►Fæderne-Troen altid skjænke Staten sine bedste, flittigste, ►troeste og lydigste Borgere, men deels vilde den, i aaben Feide med Stats-Kirken, tabe det Meste af sin Indflydelse paa 17Folket i det Hele, og deels vilde den baade af indvortes og udvortes Grunde blive langt mindre frugtbar for ►Boglig Konst. Kunde eller vilde derfor en ►statsklog Regiering ikke give ►Fæ 326 (VU) derne-Troen► en fri ►Virke-Kreds i Stats-Kirken, da vilde den sikkert aldeles afskaffe Stats-Kirken, der, uden ►Fæderne-Troen, enten maatte blive det tommeste Skuespil-Huus i Landet eller 67 (US) dog kun en dyrekiøbt Skygge af Torvet og Bue-Gangene i 📌Athenen, paa den Tid da alle de Philosophiske Secter kun higede efter at sige eller høre noget Nyt.