Baggrund
✂ Grundtvig var opmærksom på, hvordan nyere naturvidenskab udfordrede hans brug af ►Bibelen som historisk kilde. Han anså i særdeleshed 👤Nikolaus Kopernikus' heliocentriske verdensbillede som en alvorlig trussel mod sit bibelske verdensbillede, hvor Jorden og mennesket var skaberværkets midtpunkt (►Pedersen 1989). Derfor støttede Grundtvig det opgør med det heliocentriske verdensbillede, som 👤Arent Aschlund i 1830 satte i værk med sin bog ►Om Verdens-Bygningen. 👤Aschlunds efterfølgende fejde med 👤H.C. Ørsted fik betydning for Grundtvigs syn på naturvidenskab og folkelig formidling, og Grundtvig kom her med et af sine første udsagn om højskolen.
✂ 👤Aschlund tog sin matematiske universitetseksamen i 1815 og arbejdede derefter som landmåler i Island. Han havde ingen tilknytning til universitetet, men en udpræget historisk interesse. Grundtvigs verdenskrønike fra 1817 overbeviste 👤Aschlund om umuligheden af det kopernikanske system og sandsynligheden af 👤Tycho Brahes alternativ (►Aschlund 1830a, s. V; ►Grundtvig 1817, s. 194-196). 👤Aschlunds første offentlige opgør med 👤Kopernikus kom i tre avisartikler fra 1825. De er genoptrykt i fortalen til hans første bog (►Aschlund 1830a, s. V-XVI).