Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Om historisk Vidskab eller: om Krønikens Begreb

Når Grundtvig kritiserer oplysningstiden og den tyske idealisme, er det i høj grad 👤Immanuel Kant som den mest profilerede repræsentant for den idealistiske fornuftsfilosofi, der holder for. En systematisk kritik af 👤Kant fremførte Grundtvig imidlertid aldrig i modsætning til kritikken af 👤Schelling, der i 1815 fik ord i fejden mod 👤H.C. Ørsted om naturfilosofien (Vind 1999, s. 139). Det er sandsynliggjort, at Grundtvig samme år læste 👤Kants Kritik der reinen Vernunft (Michelsen 1979, s. 27). For 👤Kant fandtes tiden som en anskuelsesform, der var givet på forhånd, og som derfor ikke kunne gøres til genstand for erfaringen. Den kunne forstås a priori ved hjælp af fornuften. Modsat mener Grundtvig, at mennesket er begrænset af tiden, idet den er begyndt, men endnu ikke afsluttet (Pedersen 1991, s. 99). Han anerkendte ikke nogen form for a priori erkendelse. Han henviser menneskets erkendelse til erfaringen, historien og det, der kan forstås a posteriori. Det gælder både empirisk i form af sanseerfaring og historisk i form af oversanselig erfaring, dvs. forfædrenes overleveringer i skrift og tale (Vind 1999, s. 140).