Indhold
-
Frygt og Bæven
- Tre opbyggelige Taler
-
Sygdommen til Døden
- Første Afsnit Sygdommen til Døden er Fortvivlelse
- A. At Fortvivlelse er Sygdommen til
Døden
- A. Fortvivlelse er en Sygdom i Aanden, i Selvet, og kan saaledes være et Tredobbelt: fortvivlet ikke at være sig bevidst at have et Selv (uegentlig Fortvivlelse); fortvivlet ikke at ville være sig selv; fortvivlet at ville være sig selv
- B. Fortvivlelses Mulighed og Virkelighed
- C. Fortvivlelse er: »Sygdommen til Døden«
- B. Denne Sygdoms (Fortvivlelsens) Almindelighed
- C. Denne Sygdoms (Fortvivlelsens) Skikkelser
- Fortvivlelsens Skikkelser maae...
- A. Fortvivlelse betragtet saaledes, at der ikke reflekteres paa, om den er bevidst eller ikke, saa der altsaa blot reflekteres paa Synthesens Momenter.
- B. Fortvivlelse seet under
Bestemmelsen: Bevidsthed
- Bevidsthedens Grad er i Stigen...
- a. Den Fortvivlelse, som er uvidende om, at den er Fortvivlelse, eller den Fortvivlede Uvidenhed om at have et Selv og et evigt Selv
- b. Den Fortvivlelse, som er sig bevidst at være Fortvivlelse, som altsaa er sig bevidst at have et Selv, hvori der dog er noget Evigt, og nu enten fortvivlet ikke vil være sig selv, eller fortvivlet vil være sig selv
- Ypperstepræsten - Tolderen - Synderinden
- Efterskrift og noter
- Udgavens noter giver løbende f...
- Efterskrift
- 1. At læse Frygt og Bæven
- 2. Tro og frihed
- 3. Abraham alene i verden
- 4. At få Isak igen
- 5. De pseudonyme skrifter og talerne i eget navn
- 6. At læse Sygdommen til Døden
- 7. Det ubevidste
- 8. Mellem himmel og jord
- 9. Kierkegaard mellem fortid og fremtid
- 10. Manuskripter og tekstkritik
- 11. Litteraturliste
- 12. Tillæg Ny »Frygt og Bæven«
- Noter
- Indhold
Alle forekomster
↩ Er det fortvivlende Selv en Lidende, er Fortvivlelsen dog: fortvivlet at ville være sig selv. Maaskee støder et saadant experimenterende Selv, der fortvivlet vil være sig selv, idet det foreløbigt orienterer sig i sit concrete Selv, paa en eller anden Vanskelighed, Noget hvad den Christne vilde kalde et Kors, en Grund-Skade, denne være nu en hvilken. Det negative Selv, den uendelige Form af Selvet, vil maaskee først kaste dette reent bort, lade som var det ikke til, ikke vide af det at sige. Men det lykkes ikke, saavidt strækker dets Færdighed i at experimentere ikke, end ikke dets Færdighed i at abstrahere strækker saavidt; promethisk føler det uendelige, negative Selv sig naglet til denne Servitut Det er altsaa her et lidende Selv. Hvorledes viser nu sig Fortvivlelsen der er, fortvivlet at ville være sig selv?