Indhold
-
Frygt og Bæven
- Tre opbyggelige Taler
-
Sygdommen til Døden
- Første Afsnit Sygdommen til Døden er Fortvivlelse
- A. At Fortvivlelse er Sygdommen til
Døden
- A. Fortvivlelse er en Sygdom i Aanden, i Selvet, og kan saaledes være et Tredobbelt: fortvivlet ikke at være sig bevidst at have et Selv (uegentlig Fortvivlelse); fortvivlet ikke at ville være sig selv; fortvivlet at ville være sig selv
- B. Fortvivlelses Mulighed og Virkelighed
- C. Fortvivlelse er: »Sygdommen til Døden«
- B. Denne Sygdoms (Fortvivlelsens) Almindelighed
- C. Denne Sygdoms (Fortvivlelsens) Skikkelser
- Fortvivlelsens Skikkelser maae...
- A. Fortvivlelse betragtet saaledes, at der ikke reflekteres paa, om den er bevidst eller ikke, saa der altsaa blot reflekteres paa Synthesens Momenter.
- B. Fortvivlelse seet under
Bestemmelsen: Bevidsthed
- Bevidsthedens Grad er i Stigen...
- a. Den Fortvivlelse, som er uvidende om, at den er Fortvivlelse, eller den Fortvivlede Uvidenhed om at have et Selv og et evigt Selv
- b. Den Fortvivlelse, som er sig bevidst at være Fortvivlelse, som altsaa er sig bevidst at have et Selv, hvori der dog er noget Evigt, og nu enten fortvivlet ikke vil være sig selv, eller fortvivlet vil være sig selv
- Ypperstepræsten - Tolderen - Synderinden
- Efterskrift og noter
- Udgavens noter giver løbende f...
- Efterskrift
- 1. At læse Frygt og Bæven
- 2. Tro og frihed
- 3. Abraham alene i verden
- 4. At få Isak igen
- 5. De pseudonyme skrifter og talerne i eget navn
- 6. At læse Sygdommen til Døden
- 7. Det ubevidste
- 8. Mellem himmel og jord
- 9. Kierkegaard mellem fortid og fremtid
- 10. Manuskripter og tekstkritik
- 11. Litteraturliste
- 12. Tillæg Ny »Frygt og Bæven«
- Noter
- Indhold
Alle forekomster
↩ forarges paa hele Tilværelsen; han vil saa tiltrods være sig selv, ikke tiltrods for den være sig selv uden den (det er jo at abstrahere fra den, og det kan han ikke, eller det er Bevægelsen i Retning af Resignationen), nei han vil tiltrods for eller paa Trods mod hele Tilværelsen være sig selv med den, tage den med, næsten trodsende paa sin Qval. Thi haabe paa Mulighed af Hjælp, især da i Kraft af det Absurde, at for Gud er Alt muligt, nei, det vil han ikke. Og søge Hjælp hos nogen Anden, nei, det vil han for Alt i Verden ikke, han vil hellere, om saa skulde være, med alle Helvedes Qvaler være sig selv end søge Hjælp.