Indhold
-
Antonius i Paris (Danske Klassikere)
- Indbydelse til Rejse
- Opvaagnen i den fremmede Stad
- Romansk Verden
- Kogleriet i Boulogneskoven
- Rimerier under Vejs
- Obeliskerne, Palmen og Fyrretræet
- Bryllupper og Fester (Nopces & Festins)
- Den Nysgærrige
- Simplicitas Tilegnet en naiv og nysgærrig Veninde
- Blødende Rose
- Pariserinde
- Det Frankrig, som jeg søger ...
- Natten
- En Verden af Digtere
- Alliance
- Nyaars-Hymne
- Bryllupper og Fester (Nopces & Festins)
- Hyacinterne eller De smaa Tidsskrifter
- Til Johannes Jørgensen
- En Nat med Paul Verlaine
- Den skønne Propaganda Tilegnet Dr. Georg Brandes
- La Plumes Syvende Banket
- Den ny Poesi (Tilegnet Paul Verlaine som Tak for hans Digt.)
- Efterskrift til Antonius' Optegnelser
- Portræt af Foraaret
- Hvide Løgne
- Italien
- Quartier Latin
- De to Søstre paa Montmartre (Conte Cruel)
- Antonius og Ladislas
-
Valfart (Danske Klassikere)
- FØRSTE BOG
- I Silvios Løgne
- Ekbátana
- II Højere end Alperne - dybere end Middelhavet
- Toscanas Elever
- III Siena - Rom Løse Dagbogsblade
- Ankomst til Siena
- Maaltider i Siena
- Palmesøndag
- Cento cerini
- Protestantisk Vaar
- Unge udødelige
- Evangelium
- Udflugt i det senesiske Landskab
- Et løst Udkast
- Endnu Siena
- Tizians Roser
- Rom
- Pompeji
- ANDEN BOG
- FØRSTE BOG
Alle forekomster
↩ Alt var som malet i Bleggraat og Sort, og Modsætningen mellem Marmorets skælvende Bleghed og det stadig tættere Mulm blev efterhaanden større. Billedstøtterne var som hvide, skønne Sjæle, der plettede Natten og hævede sig op mod en Uendelighed, lys som de selv. Og der var faa Steder, hvor det faldt én saa let, eller hvor man mærkede saa lidt til det, at man ventede, som ved dette Bassin med dets Marmorrand. Omgivet af al den Kunst, der syntes anbragt ved et lykkeligt Lune saa nemt og paa sin rette Plads, følte man sig ikke længer under Livets plagsomme Nødvendighed, følte man sig ikke mere besværet af Uro og Ønsker. Hvorfor pine sig med Uvished - naar man jo ganske simpelt kunde lade være med at ønske? Man kunde jo gaa, som man kom, det var jo netop det, man følte her som over alt i Paris - denne By for Frihed og Afvexling. Hvis man havde ventet forgæves - hvad saa? Thi til syvende og sidst beroede éns Lykke jo ikke paa noget ydre, men paa det Spil af sælsomme Instrumenter, som fyldte én.