Indhold
-
Antonius i Paris (Danske Klassikere)
- Indbydelse til Rejse
- Opvaagnen i den fremmede Stad
- Romansk Verden
- Kogleriet i Boulogneskoven
- Rimerier under Vejs
- Obeliskerne, Palmen og Fyrretræet
- Bryllupper og Fester (Nopces & Festins)
- Den Nysgærrige
- Simplicitas Tilegnet en naiv og nysgærrig Veninde
- Blødende Rose
- Pariserinde
- Det Frankrig, som jeg søger ...
- Natten
- En Verden af Digtere
- Alliance
- Nyaars-Hymne
- Bryllupper og Fester (Nopces & Festins)
- Hyacinterne eller De smaa Tidsskrifter
- Til Johannes Jørgensen
- En Nat med Paul Verlaine
- Den skønne Propaganda Tilegnet Dr. Georg Brandes
- La Plumes Syvende Banket
- Den ny Poesi (Tilegnet Paul Verlaine som Tak for hans Digt.)
- Efterskrift til Antonius' Optegnelser
- Portræt af Foraaret
- Hvide Løgne
- Italien
- Quartier Latin
- De to Søstre paa Montmartre (Conte Cruel)
- Antonius og Ladislas
-
Valfart (Danske Klassikere)
- FØRSTE BOG
- I Silvios Løgne
- Ekbátana
- II Højere end Alperne - dybere end Middelhavet
- Toscanas Elever
- III Siena - Rom Løse Dagbogsblade
- Ankomst til Siena
- Maaltider i Siena
- Palmesøndag
- Cento cerini
- Protestantisk Vaar
- Unge udødelige
- Evangelium
- Udflugt i det senesiske Landskab
- Et løst Udkast
- Endnu Siena
- Tizians Roser
- Rom
- Pompeji
- ANDEN BOG
- FØRSTE BOG
Alle forekomster
↩ I dette sære kærlighedsmøde - som ikke opnår varighed og 324 borgerlig synlighed - forbindes en indadvendt og selvbevidst længsel med længslen efter kropslig hengivelse. Clara følger Silvio - og med Varmeledninger til sanselighed og natur hæver de sig gradvis op over det, som tidligere blev kaldt den ydre nødvendighed - og frigør sig vel fra den. Jeg'et (kursiveret s. 271) - forstået som den del af personligheden, som er blændet eller forvirret af illusoriske interesser - skal ikke følge med; til gengæld oplever Silvio en harmoni på et højere plan; han føler sig som en nyfødt, som sig selv - og med denne tro på en balance i tilværelsen bliver hans - og Claussens - ord om en aandelig Verdensorden (s. 280), en Slags sublim Mathematik (jf s. 339) pludselig forståelige. Fra natten er han kommet ud i lyset og kan på baggrund af denne transcendens prise den heroiske Tid - og træde ind i det ny århundrede med forventninger - som nok har realitet, som han selv prøvede at realisere, men som knapt er blevet realiseret endnu.