Indhold
- I Ingen Fortale. Havet. Floden Trave. Lübeck. Mariekirken. Dødningedandsen. Wandsbeck.
- II Hamborg. En simpel Historie. Theatret. Besøg udenfor Byen. Drømmen. En Idyl. De to Characterer.
- III Vierlandene. Den Reisende og Hedeboeren. Skolejomfruen. Lyneborg. Alferne paa Heden.
- IV Braunschweig. »Drei Tage aus dem Leben eines Spielers«. En Fortsættelse af Samme. Moderen og Sønnen. Vandring i Byen. Afreise. Den gamle Skolemester.
- V Goslar. Bjergværket. Edderkoppen. Sagnet om den skjønne Mathilde. Ilse. Brochen.
- VI Morgen. Digterens Magt. Baumannshulen. Antiqvaren. Blanckenburg.
- VII Ruinen Regenstein. Skræderkonen. Rosstrappe. Vandring til Alexisbad.
- VIII Situations-Billeder paa Vandringen til Eisleben. Morten Luther.
- IX Reise igjennem Halle og Merseburg til Leipzig. Den blinde Moder. Invaliden. Nicolai-Kirken. Gellerts Grav. Auerbachs Keller. Italiensk Opera. Poniatowskys Mindesteen.
- X Afreise. Meissen. Den første Dag i Dresden. Dahl og Tieck.
- XI Billedgalleriet. Linchkeschen Bade. »Das grüne Gewölb«. Rustkammer. Udflugt til det sachsiske Schweitz. Pillnitz. Liebethaler Grund Lohmen. Ottowalder Grund Amor som Fører. Bastey. Ulvesvælget. Hohenstein. Kuhstall.
- XII Vandring ind i Böhmen. Tilbagereisen over Pirna . Sonnenstein. De sidste Dage i Dresden.
- XIII Berlin. Adalbert von Chamisso. Theatrene. Thiergarten. Billedgalleriet. Reiseselskabet. Tre Dage af en Tyveknægts Liv. Fuglen. Ende paa Reisen.
Alle forekomster
↩ Der er ingen tvivl om, at H.C. Andersen har oplevet Tysklandsrejsen som en åbning, følt, at nye kilder blev tilgængelige for ham som digter. Og det gav ham en ny styrke, gav ham en selvbevidsthed om, hvad det er at skabe poesi.