Indhold
- I Ingen Fortale. Havet. Floden Trave. Lübeck. Mariekirken. Dødningedandsen. Wandsbeck.
- II Hamborg. En simpel Historie. Theatret. Besøg udenfor Byen. Drømmen. En Idyl. De to Characterer.
- III Vierlandene. Den Reisende og Hedeboeren. Skolejomfruen. Lyneborg. Alferne paa Heden.
- IV Braunschweig. »Drei Tage aus dem Leben eines Spielers«. En Fortsættelse af Samme. Moderen og Sønnen. Vandring i Byen. Afreise. Den gamle Skolemester.
- V Goslar. Bjergværket. Edderkoppen. Sagnet om den skjønne Mathilde. Ilse. Brochen.
- VI Morgen. Digterens Magt. Baumannshulen. Antiqvaren. Blanckenburg.
- VII Ruinen Regenstein. Skræderkonen. Rosstrappe. Vandring til Alexisbad.
- VIII Situations-Billeder paa Vandringen til Eisleben. Morten Luther.
- IX Reise igjennem Halle og Merseburg til Leipzig. Den blinde Moder. Invaliden. Nicolai-Kirken. Gellerts Grav. Auerbachs Keller. Italiensk Opera. Poniatowskys Mindesteen.
- X Afreise. Meissen. Den første Dag i Dresden. Dahl og Tieck.
- XI Billedgalleriet. Linchkeschen Bade. »Das grüne Gewölb«. Rustkammer. Udflugt til det sachsiske Schweitz. Pillnitz. Liebethaler Grund Lohmen. Ottowalder Grund Amor som Fører. Bastey. Ulvesvælget. Hohenstein. Kuhstall.
- XII Vandring ind i Böhmen. Tilbagereisen over Pirna . Sonnenstein. De sidste Dage i Dresden.
- XIII Berlin. Adalbert von Chamisso. Theatrene. Thiergarten. Billedgalleriet. Reiseselskabet. Tre Dage af en Tyveknægts Liv. Fuglen. Ende paa Reisen.
Alle forekomster
↩ Endelig lægger man mærke til, at den maleriske teknik er markeret som malerisk. Landskabet præsenteres, hvorefter det diskuteres, som om det var et kunstværk, et maleri. Begreber som forgrund og baggrund drøftes med henblik på forskellige landskabstyper.